main article image

Hale-flasher på jagerfly fra 331 og 334 skvadronen

  • Ø Gunnerud og Ø Funderuds rapport fra 1998
  • flyblader.com
  • Rolf Noel

Historien bak

Albatross 333 skv med KK-A

Fra begynnelsen hadde norske skvadroner en to-bokstavskode som identifiserte skvadronen. En tredje bokstav identifiserte det enkelte flyet ved skvadronen. Dette systemet ble beholdt frem til 1972. Da 331 skvadronen ble opprettet i England i 1941 fikk skvadronen ID-koden "FN". Historien sier at dette står for "First Norwegian" da 331 skvadronen var den første norske skvadronen i Royal Air Force (RAF). Dette kan imidlertid ikke dokumenteres. I 1951 ble dette systemet revidert til et eget norsk system. 334 skvadronen hadde fra opprettelsen i 1945 fløyet med 333 sine merker "KK".

334 skvadronen 1951

Flyene ble merket med en to bokstavs avdelingeskode med et påfølgende individuelt kjenningsbokstav. Bokstavene skulle være 600 mm høye og maks 375 mm brede med 100 mm avstand mellom dem. Farge svart. Bokstavene skulle være fremme på hver siden av nesen. Flyets individuelle kjenningsbokstav ble også ofte påmalt på toppen av halefinnen. Ref Flyblader

I 1951 fikk 334 skvadronen sin egen kode "RI". Sannsynligvis stammer denne koden fra alle offisielle skriv fra skvadronen som daværende sjef R. Isaksen underskrev med initialene R.I.

331 skvadronen fikk kode"FN".

F-86K

Til Sola flystasjon og Solaflash

Etter diverse flyttinger og nedleggelser for begge skvadroner, endte begge opp på Sola flystasjon i 1952 med F-84G. 334 skvadronen i 1949 eller var det 1951??, og 331 skv i 1952. Etter dette har 331 og 334 skv holdt sammen på samme base, frem til 2016, da 334 skv havnet på Bardufoss som helikopterskvadron.

På Sola dannet skvadronene, sammen med 338 skv, "Flygruppe 2".

De tre jagerskvadronen i "Flygruppe2" hadde haleroret sitt på F-84 jagerflyene malt i rødt, hvitt og blått, og et blått lyn langs flykroppen. Dette ble kalt “Solaflash” siden denne dukket opp mens flyene var stasjonert på Sola.
331 skv hadde blått luftinntak, 334 skv røde, og 338 skv hvite.

Flyene fikk også ofte påmalt skvadromsmerke på halen.

Dette er det eneste kjente avdelingsfarge denne avdelingen hadde på F-84 flyene.

Videre så hadde 330 skv grønt luftinntak.

"Flygruppe 1" var på Gardermoen.

Solaflash på F-84G FN-Y
F-84 reg nr FN-L

Hvorfor blå farge?

Det er blitt hevdet at blåfargen til 331 skv stammer fra et blått lyn under 2.verdenskrig. Det er ikke sett noe foto eller annet som viser dette lynet før i Bodø i 1956. Det er mulig at selve blåfargen stammer fra den blå bunnen på skvadronsskjoldet fra 2.verdenskrig.

F-84G

1954

F-84G fra 338 skv

I oktober 1954 ble 338 skv flyttet til Ørland, og de tok over fargene vi er kjent med i dag. Samme måned ble fotorekognoseringsvingen til 334 skv skilt ut som egen skvadron med navn 717 skvadronen. Denne skvadronen malte sine luftinntak hvite.

Bodø-rosetten fra 1956

I 1955 ble 331 og 334 skv flyttet til Bodø, og dannet jagerflydelen av Luftkommando Nord (LKN). Denne eksisterte til 1972. Skvadronene tok med seg den trefargede flashen som ble LKN sitt symbol, og som siden har fått kallenavnet "Bodø-rosetten". I 1956 er det første bildet sett med et blått lyn på 331 skv sine fly i tillegg til det blå luftinntaket og Bodø-rosetten på halen. I 1958 byttet 331 og 334 skv flytype til F-86F Sabre. Like etter måtte 334 skv levere fra seg disse flyene, og ta tilbake sine gamle F-84G Thunderjets fra 338 skv. Etter kort tid kom F-86 flyene tilbake til 334 igjen, og igjen påmalt LKN-rosetten. F-84 flyene ble sendt tilbake til Ørland. Begge Bodø skvadronene fortsetter med Bodø-rosetten på halen, og sine respektive bokstavkoder. "Fèn" til 331 skv ble også malt med blå ring rundt nesen, og det blå lynet på skroget. 334 skv malte ikke noe rødt på sine fly. Dette fordi det ikke tok seg spesielt godt ut, ifølge Gen Aamodt. I stedet for rødfargen på flyene, fløy 334 skv rundt med røde hjelmer, skyggeluer etc. Som en kuriositet kan jo her nevnes at skyggeluer har lang tradisjon innen bransjen.

Bildet under er F-86F med blått lyn og Bodø-rosetten.

F-86F fra 331 skv

Fra 1960 til 1970

I 1960 kom også 339 skv til LKN i Bodø. Denne skvadronen opererte F-86K. Samme år begynte også 334 skv å fly F-86K. 339 skv begynte da med den røde, blå og hvite Bodø-rosetten på halen, og fikk etter hvert skvadronsskjoldet på hvit bunn på flyene, og overtok sådan den "hvite rollen".

339 skv ble underlagt 334 skv i 1963. 334 skv fløy i denne perioden også med sitt skvadronsemblem på rød bunn. Utover dette hadde ikke 334 skv noe rødt på flyene sine inntil 1965. Dette året ble 334 skv eget oppvisningsteam "Cola-Red" opprettet. Da fikk 6 av skvadronens fly malt hele sideroret rødt med rosetten oppå. I 1963 begynte 331 skv å fly med F-104 Starfighter. Denne ble merket med Bodø-rosetten på halen og et blått lyn på vingetankene. 334 skv fikk i 1967 F-5 Freedom Fighter, som ble merket med Bodø-rosetten på halen.

Standard utseende på 334 skvadron sine fly. Kun avdelingskode med Bodø flash på halen. I tillegg avdelingsmerket med rød bakgrunn på halen. Det varierer en del om flyene hadde avdelingsmerke og Bodø flash på halen eller ikke.

F-86K reg nr RI-N

Overgang til halenummer

I 1972 kom det fra NATO sentralt, ordre om innstramninger på fly-merking. Samtidig ble det innført et nytt registreringssystem. Resultatet ble at alle skvadrons-bokstavkodene ble erstattet av de halenumrene vi kjenner i dag, samt at Bodø-rosetten, lyn og andre fager ble fjernet fra flyene. Det skulle ikke være mulig å se på et fly hvor det hørte hjemme utover nasjonalitet. Dette frembragte naturligvis store protester fra skvadronene.

Etter at 334 skv hadde fått CF-104 i 1973, hadde det vært en del magre år i Luftforsvaret med tanke på merking. På slutten av 70-tallet begynte likevel flasher på flyene igjen. 331 skv hadde noen få F-104 med blå flash, og 334 skv noen fly med rød flash. Disse flashene var meget små, men fortsatt plassert på sideroret. I tillegg til de respektive røde og blå flashene fikk de hvit farge ved siden av. Dette påstår kilder var for di det var penere enn "bare" de røde og blå fargene på de grå/grønne flyene.

Bildet under; Siste QRA tur med CF. Piloter Rolf Noel og Olav Aamodt

Flyene fikk påmalt Bodøflash (rød, hvit og blå) på haleflaten. Denne forsvant under ommerking i 1972. I sin siste tjenesteperiode 1981 fikk flyene på malt en ny Bodøflash. Nå en liten blå trekant. Antagelig bare 6 fly: 232,233, 239, 631, 263 og 469 331 skvadron sitt blå lyn ble ofte påmalt dropptanken. En del fly hadde det gamle 331 skvadronsmerke (WWII merket) påmalt under cockpit. Årsak ukjent. Noen hadde det normale merket En del fly hadde maskotfigurer påmalt flyet: Bl-a FN-A “Andy Cap” -D “Donald” -K “Kalle” -P “Pluto” -T “Tøffe Tom” og -Z “Zulu” ref flyblader

Tofarget flash. Rolf Noel

Når F-16 kom til Bodø i 1981

Etter at den første F-16 var landet i Norge i 1980, men før de ble operative, kom det et skriv fra GIL (ikke dokumentert), om at alle F-16 skulle være uten skvadronsmerker. Til tross for dette ble den første F-16 som landet i Bodø i 1981 (den tilhørte 332 skv), påført den gamle Bodø-rosetten. Dette ble gjort etter at Ivan Kristiansen hadde fått skvadronssjef Ole Henrik Henriksen med på dette, mens de var på Rygge, trass i at gruppesjefene hadde ratifisert skrivet om at det ikke skulle være noen merking. Merket ble malt på tape i tilfelle det ikke skulle falle i smak hos stasjonssjef Oberst Aamodt. Dette ble imidlertid godtatt, og fra denne dag har 331 skv operert med disse fargene.

Tegningsutkast nye flasher 331 og 334 skv

Flyene fra 331 skv hadde hele rosetten, mens 334 skv nøyde seg med 2/3 av den, med rødt over hvitt inntil skvadronen ble helikopterskv på Bardufoss i 2016.

Tegnet av Tore O Torbjørnsen.

Fortsettelsen fra 1981

I 1981 malte 334 skv den røde og hvite flashen på alle sine CF-104. 331 skv tok også i bruk det blå lynet sitt på skroget. I hvilken rekkefølge skvadronene gjorde hva, strides de lærde om.

Kort tid senere skal det ha kommet et skriv fra sentralt hold (muligens Gen Aamodt), hvor de forskjellige skvadroner fikk sine egne historiske farger. Dette sa at 332 skv skulle ha sin sorte og bronse-flash, 338 skv sitt gule lyn på sort bunn, 334 skv rød og hvit flash og 331 skv rød, blå og hvit flash.

Det historiske grunnlaget denne bestemmelsen ble gjort på ble diskutert mye i Bodø. Det som er tilfelle, er i alle fall at dette er de flashene som var i bruk på slutten av 90-tallet. Det eksisteres i dag (1998) ingen T.O.èr som beskriver hvordan en flash skal se ut hos de respektive skvadroner. I følge Audgeir Lunde ved LFK Kjeller, har det heller aldri vært noen offisielle skriv om disse flashene. Lunde har vært mer eller mindre involvert i merking av norske fly siden 1968, og er den person som har skrevet dagens T.O. om merking av F-16.

Jagerflyene F-104G underveis til Tyrkia i 1981. Noel, Rolf

Vikingskip som våpenskjold

Våpenskjold Kolstad, Geir / Forsvarets museer

Dette skjoldet og original design ble tegnet av Ulf Wormdal under krigen. Vikingskipet var utkast til det offisielle skvadrons skjoldet for 331 skvadron, men ble ikke godkjent.

Konklusjon

Konklusjon; Det hersker ingen tvil om at blått har vært 331 skv sin farge, som oftest formet som et lyn, i alle fall siden 1952 på Sola. Videre har rødt vært 334 skv sin farge fra samme tid. Den tre-fargede røde, blå og hvite flashen har fulgt de to skvadronene siden de utgjorde Flygruppe 2 på Sola. Denne har etter hvert blitt adoptert til Bodø-rosetten da skvadronene tok den med seg til LKN i Bodø i 1955. Det er derimot noe tvil om hva som skjedde på 70-tallet. Hvorfor har 334 skv fått hvitt i tillegg, og hvorfor flyr 331 skv med den tre-fargede flashen.

Forklaringene til forskjellige kilder om hva som skjedde sent på 70-tallet, og tidlig 80-tallet, var veldig preget av skvadronstilfhørighet på begge sider. Hvorvidt det var 331 eller 334 skv som startet med de respektive blå og røde flashene (med hvitt) på Starfighterne er uvist. Videre om 334 skv begynte med sin flash i stor skala etter at 331 skv begynte å fly med Bodø-rosetten "alene", eller om 334 skv var først, og at dette var årsaken til at 331 skv tok de trecfargene i bruk er usikkert. En objektiv påstand er at det på begge sider hersket litt historieløshet etter 7-8 år med umerkede fly, og at tilfeldighetene har vært mer rådende enn historisk bakgrunn.

Order this image

Share to