Det er bevart store private postkortsamlinger, og det befinner seg mye i arkiver, biblioteker og museer i Norge. Allikevel er det bevart lite av bakgrunnsmaterialet for postkortproduksjonen, slik denne samlingen i stor grad representerer. Samlingen er ikke enhetlig og komplett som et produksjonsarkiv. Her finnes elementer som nok ikke kan knyttes til postkortproduksjonen, som et gruppebilde av ansatte i Sunds selskaper, flyfoto fra andre produsenter, over 60 foto fra andre verdenskrig. Den eldste delen av samlingen virker derimot å være mer enhetlig i den forstand at bildene først og fremst kan knyttes til Susanne Sunds produksjon av postkort. Her er fotografier med og uten retusj og det er lystrykte postkort. Det er også beskjeder og notiser fra Susanne Sund til trykkeriet. Tekstene viser hva hun ønsket at skulle stå på kortene, hvilke bilder hun ønsket i farger, om hun ønsket at trykkeriet skulle gjøre noen endringer, hvilken papirkvalitet hun ønsket og opplag.
Susanne Sunds rolle i bokhandelen har ikke vært så godt kjent. Ikke bare ser vi at hun har vært en aktiv postkortprodusent, men hun etablerte også bokhandelen. Postkortsamlingen kan tyde på at Susanne hadde ansvaret for produksjonen av postkort de første tiårene, og at lystrykk bestilt fra Tyskland var den foretrukne produksjonsformen. Forhåpentligvis kan denne artikkelen bidra til å fremheve Susanne Sunds rolle som bokhandler og postkortprodusent i byens historie.
Postkortene viser lokale motiv med gatemiljø, havnemiljø, spesielle bygninger og utsiktsbilder som de viktigste motivene. Dette tyder på at Sund først og fremst siktet på et lokalt marked. Lystrykkene gav høye kontraster mellom lyst og mørkt, og kan være forklaringen på behovet for å fremheve detaljer på fotografiene med bruk av maling. Retusjøren må også ha hatt en forståelse for hvordan et godt postkort burde se ut og la derfor til selgende elementer som skyer og fjernet forstyrrende elementer, som en heisekran. Andre endringer kunne Susanne be om hjelp med fra trykkeriet.
Lystrykk ble produsert ut fra et fotografisk negativ. Samlingen viser at Susanne Sund sendte positivkopier til trykkeriet og at negativene må ha blitt en reproduksjon av disse. Det er uklart om Sund lagde reproduksjonene selv eller om trykkeriet stod for disse.
Samlingen har ikke gitt svar på hvem som har fotografert. Vi kjenner noen navn som Fredrik Monclair og Ole Olvik, men vi kan ikke se bort fra at det også kan ha vært andre fotografer involvert. Fotografiet av butikken i Strandgata viser at de hadde stilt ut portretter. Dette kan tyde på et samarbeid med en av byens fotografer. Komposisjon, fotopapir og nummerering kan tyde på at det er snakk om én fotograf for hoveddelen av bildene og ikke flere. Haugalandmuseet har flere fotografarkiver. Kanskje kan digitalisering av disse gi svar på hvem som er fotografen bak Susanne Sunds foto fra byen.