MS Sirafjord ved kai ved Utsira
MS Sirafjord ved kai ved Utsira Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

Med M/S Sirafjord til Utsira

Langt til havs og vest for Haugesund og Karmøy er vi i den lille kommunen Utsira. Den er kanskje mest kjent for sine raske valgdagsresultater. Utsira er idag Norges minste kommune målt i folketall og Norges nest minste målt i areal.

Dette er en liten reisebeskrivelse fra en tur til den forblåste og idylliske øya sommeren 1968.

Vi er langt til havs med andre ord. Konflikt mellom sterk havstrøm og store dønninger ser vi. Når disse to elementene går hver sin vei blir det slik som på bildene fra båten.

Reisen foregikk med M/S «Sirafjord» fra og til Haugesund. M/S «Sirafjord» ble tatt ut av ruten i 1969, ombygget til fiskefartøy til slutt kondemnert i 1986. M/S «Sirafjord» ble erstattet av en moderne og spesialbygget bilferge.

Tettsted på Utsira Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

På landskapsbildet ser vi litt av øyas offentlige veinett. Jeg husker jeg en gang holdt et lysbildeforedrag og fikk spørsmål fra «salen» om det var høyrekjøring der ute. Med et glimt i øyet, selvsagt. På bildet ser vi i retning Karmøy.

Fiskebåter i Utsira havn Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Underveis til Utsira med MS Sirafjord Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

Ulf Berntsen

Ulf Berntsen (1945-2020) var sentral i arbeidet med å stifte Norsk Jernbaneklubb (NJK) i 1969 og var NJKs første formann. Etableringen av NJK falt sammen med en omfattende modernisering av lokomotiver og vogner på jernbanen i Norge. Spesielt utfasingen av damplokomotiver skapte stort engasjement blant entusiaster, med et ønske om å bevare noen damplokomotiver, helst driftsklare. Etter hvert innså man at det også måtte etableres innendørs lagringsplass for materiellet og en banestrekning å kjøre veterantog på. Ulf Berntsen var sentral i dette arbeidet i mange år. Men fremfor alt var han interessert i å reise, gjerne litt utenfor allfarvei. Tidlig tok han med seg kamera rundt omkring i Norge og festet hverdagsglimt og øyeblikksbilder til filmen. Gamle busser, sporvogner, industrijernbaner, lokalrutebåter og lokalsamfunn slik de så ut på 60- og -70-tallet – alt var mål for reisene hans som gjerne foregikk på sykkel. Han etterlot seg en omfattende, velordnet og godt beskrevet fotosamling, ofte knyttet til levende og humoristiske skildringer, her gjengitt i en lett redigert versjon. Fotosamlingen eies av Norsk jernbanemuseum.