På kjerrevei ved Håvardsrud i nærheten av Ramsrud holdeplass på Numedalsbanen
På kjerrevei ved Håvardsrud i nærheten av Ramsrud holdeplass på Numedalsbanen Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

Fra en fottur i vanskelig terreng mellom Ramsrud og Kongsberg - og med tog på Numedalsbanen

Dagstur til fots i et til dels vanskelig terreng. Kartet stemte ikke alltid med terrenget. Ingen merkede stier, bare rester etter gamle tråkk – hvis det var noe i det hele tatt. Ikke hvilken som helst dag heller: 17. mai 1968. Ingen andre turgjengere påtruffet. Øde med andre ord. Turen var et par mil lang.

Jeg oppholdt meg på en privat hytte ved Flesberg (Blefjell). Turkamerat Lars Helge Frivold bodde på hybel i Kongsberg. Jeg møtte opp på Flesberg stasjon, tok toget derfra til Ramsrud holdeplass ved Svene pukkverk. Satt i venteskuret en times tid. Frivold kom med toget fra Kongsberg. Fotturen kunne starte.

Turen endte på stasjonen i Kongsberg. Lars Helge dro hjem til seg selv, jeg tok toget tilbake til Flesberg, hvor min far sto og ventet til avtalt tid. Helt utrolig at vi kunne få til en slik logistikkløsning – i en verden fri for mobiltelefoner og all verdens «apper»…..

Ulf Berntsen

Ulf Berntsen (1945-2020) var sentral i arbeidet med å stifte Norsk Jernbaneklubb (NJK) i 1969 og var NJKs første formann. Etableringen av NJK falt sammen med en omfattende modernisering av lokomotiver og vogner på jernbanen i Norge. Spesielt utfasingen av damplokomotiver skapte stort engasjement blant entusiaster, med et ønske om å bevare noen damplokomotiver, helst driftsklare. Etter hvert innså man at det også måtte etableres innendørs lagringsplass for materiellet og en banestrekning å kjøre veterantog på. Ulf Berntsen var sentral i dette arbeidet i mange år. Men fremfor alt var han interessert i å reise, gjerne litt utenfor allfarvei. Tidlig tok han med seg kamera rundt omkring i Norge og festet hverdagsglimt og øyeblikksbilder til filmen. Gamle busser, sporvogner, industrijernbaner, lokalrutebåter og lokalsamfunn slik de så ut på 60- og -70-tallet – alt var mål for reisene hans som gjerne foregikk på sykkel. Han etterlot seg en omfattende, velordnet og godt beskrevet fotosamling, ofte knyttet til levende og humoristiske skildringer. Fotosamlingen eies av Norsk jernbanemuseum.