Sandvasseter i Eggedal kommune
Sandvasseter i Eggedal kommune Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

Fra Austvoll i Hallingdal til Eggedal

Regnfull tur til fjells, 1-4. september 1967. Sammen med en turkamerat gikk vi fra Austvoll i Flå kommune i Hallingdal, via øde områder «bak Norefjell» til Eggedal. Ikke så forferdelig mange kilometer, men terrenget var – forsiktig sagt – tungt. Terrenget må ha samarbeidet med værgudene om å lage mest mulig dævelskap for to uskyldige fjellvandrere. Regnbygene kunne vare opp til et par timer av gangen, slik at alt (inklusive telt og reserveklær) ble vått. Spesielt ille var det ved Vollebekkvannene (1233 m.o.h.) hvor vi slo opp teltet på dag to. Det var samme natten som svenskene begynte kjøre på «riktig» side av veien, men det merket vi ikke noe til oppe i fjellet her.

På turen så vi ikke en eneste rød «T», så vi må ha vært «in the middle of nowhere». Vi møtte ingen andre fjellvandrere. Ikke syklister heller, men det var ikke så rart. Det går ingen vei over fjellet på dette stedet.

Vi tok "Vøgne", tog 693 Oslo Ø - Ål, til Austvoll stasjon mellom Flå og Nesbyen i Hallingdal. Først 3 km på riksvei 7, deretter på en nokså gjengrodd seter- eller skogsbilvei i meget sterk stigning opp til Tingsjøen etter en overnatting ved Veslesætra. Neste overnatting ved Vollebekkvannene, deretter Sandvassæter. Buss fra Eggedal til Åmot, tog videre i retning Oslo (275).

Vesleseter i Flå kommune Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Lynghaughytta i Flå kommune Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

Ulf Berntsen

Ulf Berntsen (1945-2020) var sentral i arbeidet med å stifte Norsk Jernbaneklubb (NJK) i 1969 og var NJKs første formann. Etableringen av NJK falt sammen med en omfattende modernisering av lokomotiver og vogner på jernbanen i Norge. Spesielt utfasingen av damplokomotiver skapte stort engasjement blant entusiaster, med et ønske om å bevare noen damplokomotiver, helst driftsklare. Etter hvert innså man at det også måtte etableres innendørs lagringsplass for materiellet og en banestrekning å kjøre veterantog på. Ulf Berntsen var sentral i dette arbeidet i mange år. Men fremfor alt var han interessert i å reise, gjerne litt utenfor allfarvei. Tidlig tok han med seg kamera rundt omkring i Norge og festet hverdagsglimt og øyeblikksbilder til filmen. Gamle busser, sporvogner, industrijernbaner, lokalrutebåter og lokalsamfunn slik de så ut på 60- og -70-tallet – alt var mål for reisene hans som gjerne foregikk på sykkel. Han etterlot seg en omfattende, velordnet og godt beskrevet fotosamling, ofte knyttet til levende og humoristiske skildringer, her gjengitt i en lett redigert versjon. Fotosamlingen eies av Norsk jernbanemuseum.