Ved Moenseter i Trillemarka
Ved Moenseter i Trillemarka Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

I Holtefjell og Trillemarka

Kongsbergmarka eller Holtefjell? Jeg er litt usikker på den geografiske plasseringen, navnsettingen eller klassifiseringen her. Jeg befant meg i Kongsberg 9. juni 1968. Det gjorde også min turkamerat Lars Helge Frivold. På stasjonen kjøpte vi hver vår togbillett til Toresplassen. Kanskje en litt sjelden destinasjon for de fleste, men det var altså en av de mange små holdeplassene langs Numedalsbanen. Det skulle ennå gå 20 år før persontrafikken ved banen opphørte.

Vi fulgte gamle tråkk og stier i terrenget i den grad de fantes. Det ble nok en del labbing i blåbærlyngen og mosen, men utstyrt med kart og kompass gikk det bra. Vi passerte toppen av Myrehogget på Holtefjell - 707 meter over havet. Det er en utrolig utsikt derfra. Steder som Skotselv, Hokksund, Mjøndalen og Drammen ligger som «perler på en snor» - langt under oss….

Planen var å gå på egne og intakte bein helt til Hokksund, men fikk bilskyss de siste 3 kilometerne. Der var vi på en skogsbilvei, og en bilist stoppet og lurte på om vi trengte hjelp. Jeg hadde nemlig vrikket et bein, men kunne likevel gå på et vis. Han skulle til Hokksund, og vi fikk bli med dit. Beinplagen ble borte etter hvert. Litt «æsj» at en slik vrikk skulle skje under gange på en flat og finn skogsbilvei – vi som hadde trasket i øde «u-terreng» i timevis tidligere på dagen.

Litt ovenfor Moenseter, på vei opp mot Myrehogget (707 moh) i Holtefjell Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

Ulf Berntsen

Ulf Berntsen (1945-2020) var sentral i arbeidet med å stifte Norsk Jernbaneklubb (NJK) i 1969 og var NJKs første formann. Etableringen av NJK falt sammen med en omfattende modernisering av lokomotiver og vogner på jernbanen i Norge. Spesielt utfasingen av damplokomotiver skapte stort engasjement blant entusiaster, med et ønske om å bevare noen damplokomotiver, helst driftsklare. Etter hvert innså man at det også måtte etableres innendørs lagringsplass for materiellet og en banestrekning å kjøre veterantog på. Ulf Berntsen var sentral i dette arbeidet i mange år. Men fremfor alt var han interessert i å reise, gjerne litt utenfor allfarvei. Tidlig tok han med seg kamera rundt omkring i Norge og festet hverdagsglimt og øyeblikksbilder til filmen. Gamle busser, sporvogner, industrijernbaner, lokalrutebåter og lokalsamfunn slik de så ut på 60- og -70-tallet – alt var mål for reisene hans som gjerne foregikk på sykkel. Han etterlot seg en omfattende, velordnet og godt beskrevet fotosamling, ofte knyttet til levende og humoristiske skildringer, her gjengitt i en lett redigert versjon. Fotosamlingen eies av Norsk jernbanemuseum.

Share to