Planovergang mellom Bilitt og Skreia på Skreiabanen
Planovergang mellom Bilitt og Skreia på Skreiabanen Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

Skreiabanen på ski

Søndag 15. mars 1970 foretok jeg en «befaring» av Skreiabanen i hele dens lengde fra Reinsvoll til Skreia. På bena var det festet noen plankelignende greier, også kalt ski. Det hele var iverksatt med tanke på en fremtidig normalsporet museumsbane. Allerede i 1970 var Krøderbanen mest aktuell, men flere alternativer ble også utredet – blant annet Skreiabanen.

Bøverbru, Kolbu, Lena, Bilitt - alle gulmalte stasjonsbygninger

Bøverbru stasjon på Skreiabanen Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Bøverbru stasjon på Skreiabanen Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Mellom Bøverbru og Kolbu på Skreiabanen Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

Det var ikke togtrafikk på Skreiabanen på søndager. Persontrafikken ble borte i 1963, godstrafikken i 1985.

Kolbu stasjon på Skreiabanen Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

Jeg satt i styret for Norsk Jernbaneklubb den gangen, og tok kontakt med NSB Oslo Distrikt for om mulig å få tillatelse til å gå sporet fra Reinsvoll og ned til Skreia. Vedkommende tjenestemann sa det var ok så lenge man holdt seg utenfor Gjøvikbanen på Reinsvoll stasjon – og at turen foregikk søndag 15. mars 1970. Da hadde han kontaktet «rette vedkommende» (togleder?) som kunne bekrefte at sporet var togfritt den dagen. Vi fikk faktisk en slags (muntlig) «linjedisp», nokså utrolig spør du meg. Han ønsket oss god tur. Ting var enklere den gangen!

Planovergang mellom Kolbu og Lena på Skreiabanen Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Carl Fr Thorsager på ski i Skreiabanen nær Lena stasjon Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Lena stasjon på Skreiabanen Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Lena stasjon på Skreiabanen, detalj Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Kraby holdeplass på Skreiabanen Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Kraby holdeplass på Skreiabanen Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Bilitt holdeplass på Skreiabanen Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

Vi tok morgentoget fra Oslo Ø til Reinsvoll, gikk hele strekningen til Skreia på ski, og reiste derfra med buss til Eidsvoll. NSB Biltrafikk hadde konsesjon på ruten mellom Eidsvoll og Skreia, og ble kjørt av Odalsrutene hver søndag.

Bildene er vist i geografisk orden, ikke kronologisk og viser «Østre Toten i vinterlandskap». Min turkamerat var Carl Frederik Thorsager. (189)

Ulf Berntsen

Skreia stasjon, endestasjon på Skreiabanen Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

Ulf Berntsen (1945-2020) var sentral i arbeidet med å stifte Norsk Jernbaneklubb (NJK) i 1969 og var NJKs første formann. Etableringen av NJK falt sammen med en omfattende modernisering av lokomotiver og vogner på jernbanen i Norge. Spesielt utfasingen av damplokomotiver skapte stort engasjement blant entusiaster, med et ønske om å bevare noen damplokomotiver, helst driftsklare. Etter hvert innså man at det også måtte etableres innendørs lagringsplass for materiellet og en banestrekning å kjøre veterantog på. Ulf Berntsen var sentral i dette arbeidet i mange år. Men fremfor alt var han interessert i å reise, gjerne litt utenfor allfarvei. Tidlig tok han med seg kamera rundt omkring i Norge og festet hverdagsglimt og øyeblikksbilder til filmen. Gamle busser, sporvogner, industrijernbaner, lokalrutebåter og lokalsamfunn slik de så ut på 60- og -70-tallet – alt var mål for reisene hans som gjerne foregikk på sykkel. Han etterlot seg en omfattende, velordnet og godt beskrevet fotosamling, ofte knyttet til levende og humoristiske skildringer, her gjengitt i en lett redigert versjon. Fotosamlingen eies av Norsk jernbanemuseum.

Share to