Vannfylling på damplokomotiv type 21b nr. 225, her med godstog til Rødberg på Lampeland stasjon
Vannfylling på damplokomotiv type 21b nr. 225, her med godstog til Rødberg på Lampeland stasjon Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

Numedalsbanen med damplok en kald februardag i 1970

Numedalsbanen var den siste jernbanestrekningen i Norge med damplokomotiver i ordinær drift. Lavt tillatt akseltrykk på banen gjorde de lette damplokomotiv av type 21 velegnet i godstogene. Men damplokomotivenes tid var forbi, og i 1970 var det slutt. Ulf Berntsen tok med seg fotoapparatet og reiste med godstoget fra Kongsberg til Rødberg og tilbake 25. februar 1970.

Den dagen var det damplokomotiv type 21b nr. 225 som trakk toget, og konduktørvognen, som også hadde en liten avdeling for reisende var litra BF3b nr. 548. Begge er bevart ved museumsbanen Krøderbanen.

Damplokomotiv type 21b nr. 225 med godstog på Kongsberg stasjon Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Damplokomotiv type 21b nr. 225 med godstog på Kongsberg stasjon Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Damplokomotiv type 21b nr. 225, med godstog fra Kongsberg til Rødberg på Flesberg stasjon Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Damplokomotiv type 21b nr. 225, med godstog fra Kongsberg til Rødberg på Flesberg stasjon Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Godstog fra Kongsberg til Rødberg passerer Bakkerud holdeplass Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Godstog fra Kongsberg til Rødberg trukket av damplokomotiv type 21b nr. 225. Utsikt bakover fra bakerste vogn, her mellom Bakkerud og Rollag Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Damplokomotiv type 21b nr. 225 med godstog fra Kongsberg til Rødberg på Veggli stasjon Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Damplokomotiv type 21b nr. 225 med godstog fra Rødberg til Kongsberg på Flesberg stasjon Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Godsvogner lastet med bakhon og høvellast på Flesberg stasjon. Til venstre damplokomotiv type 21b nr. 225 Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
NSBs kombinerte konduktør-, reisegods- og personvogn BF3b nr. 548 Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Damplokomotiv type 21b nr. 225 med godstog til Kongsberg på Lampeland stasjon. Godsvogner litra T3 lastet med bakhon Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

Ulf Berntsen

Ulf Berntsen (1945-2020) var sentral i arbeidet med å stifte Norsk Jernbaneklubb (NJK) i 1969 og var NJKs første formann. Etableringen av NJK falt sammen med en omfattende modernisering av lokomotiver og vogner på jernbanen i Norge. Spesielt utfasingen av damplokomotiver skapte stort engasjement blant entusiaster, med et ønske om å bevare noen damplokomotiver, helst driftsklare. Etter hvert innså man at det også måtte etableres innendørs lagringsplass for materiellet og en banestrekning å kjøre veterantog på. Ulf Berntsen var sentral i dette arbeidet i mange år. Men fremfor alt var han interessert i å reise, gjerne litt utenfor allfarvei. Tidlig tok han med seg kamera rundt omkring i Norge og festet hverdagsglimt og øyeblikksbilder til filmen. Gamle busser, sporvogner, industrijernbaner, lokalrutebåter og lokalsamfunn slik de så ut på 60- og -70-tallet – alt var mål for reisene hans som gjerne foregikk på sykkel. Han etterlot seg en omfattende, velordnet og godt beskrevet fotosamling, ofte knyttet til levende og humoristiske skildringer, her gjengitt i en lett redigert versjon. Fotosamlingen eies av Norsk jernbanemuseum.

Share to