Vognkassen fra en av Hovedbanens første personvogner, litra C nr. 22, bygget 1853-54 Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

Bæreia-kareten. Norges eldste personvogn

I februar 2006 ble en av Norges første personvogner hentet ut av skogen nær innsjøen Bæreia, sydvest for Kongsvinger. Der hadde den stått i nesten 80 år. Allerede da den kom dit i 1926 hadde den over 70 års fartstid på norske spor.

Norsk Hovedjernbane

Gammel og ny personvogn : Hovedbanens litra B nr. 23 og litra Co nr. 79 Wilse, Anders Beer / Norsk Jernbanemuseum

Bildet over fra 1910 viser søstervognen, vogn nr. 23, til venstre i tog sammen med en moderne personvogn.

Bæreia-kareten ble bygget i 1853 eller 1854 av J. Wright & Sons i Birmingham i England til Norsk Hovedjernbane.

Til åpningen av Norsk Hovedjernbane, strekningen Christiania-Eidsvoll i 1854, ble det levert 20 personvogner, alle fra J. Wright & Sons. Det var seks 1. klassevogner litra A, åtte 2. klassevogner litra B samt seks bremsevogner litra BF, hver med én 2. klassekupé og postkupé. Alle vognene var kareter, dvs. vogner med sideinngang til kupeene og utvendig langsgående stigtrinn i hele vognens lengde.

Bruk og ombygginger

Bæreia-kareten hadde ved leveranse litra B og nummer 2. Vognen hadde to kupéer og fire inngangsdører på hver side. Etter 20 år i drift gjennomgikk vognen en omfattende oppussing og ombygging. Vognkassen ble gjort 30 cm bredere og taket ble hevet 20 cm. De to kupéene ble gjort om til tre, og trebenker med puter ble erstattet av stoppede seter. Kort etter ble også vognens nummer endret til 22, et nummer den beholdt resten av driftstiden.

I 1891-93 ble vogn nr. 22 bygget om på nytt – nå som gjennomgangsvogn, og ble utstyrt med klosett, vakuumbremse og dampoppvarming. Da vognen omkring århundreskiftet skulle benyttes i lokaltogene til Lillestrøm, ble gjennomgangsmulighet og klosett fjernet. Siste endring mens vognen var driftsvogn skjedde i 1908 da den ble bygget om til 3. klasse og fikk litra C.

Alle de åtte opprinnelige B-vognene ble utrangert i perioden 1916-1925. Vogn nr. 22 ble delvis ødelagt av brann 23.12.1916 og kom etter det ikke i trafikk igjen som personvogn. Men den gjenoppsto som verktøyvogn med jernunderstell til erstatning for det opprinnelige treunderstellet.

Ny tilværelse

Vognkasse fra Hovedbanen under flytting på snøføre, trekkes av seks hester Ukjent / Norsk Jernbanemuseum

I 1925/26 var vognens tjenestetid som verktøyvogn ute, og den ble utrangert. Men dens tid var ikke ute. Lokomotivfører Chr. Digerud skriver:

«Denne vogn er bygd i Håland av Bøkved og er en av Hovedbanens første. Jeg kjøpte den 1926 av ing. Rennemo for kr 100 pluss kr 35 i frakt. Kjørte den 25/2.27 efter en ca. 4 km lang tømmervei til Bereia. Under okkupasjon 1940 var den bebod av 12 personer. Chr. Digerud.»

Georg Digeruds hytte på Bæreia; en tidligere jernbanevogn Ukjent / Norsk Jernbanemuseum

Vogn nr. 22 fikk et langt liv som hytte ved Bæreia, men krav til komfort, generasjonsskifte osv. førte til at bruken etter hvert opphørte. Samtidig startet forfallet for alvor. Aktive medlemmer i Norsk Jernbaneklubb brukte mye tid i å oppspore gamle vogner, og oppdaget den gamle vognen ved Bæreia tidlig. Norsk jernbanemuseum kontaktet familien Digerud i 2003, og de var villige til å overlate vognen til museet. Skogsdrift i området ved årsskiftet 2005/2006 gjorde det mulig å hente ut vognkassen, og 15. februar 2006 ankom den Norsk jernbanemuseum på Hamar. Siden da har den stått lagret i museets magasin. Innendørs og tørt.

Vognen er i relativt dårlig stand, den er ombygget flere ganger siden den ble levert for 170 år siden og den mangler sitt opprinnelige understell. Det er ikke tatt beslutning om den skal restaureres og eventuelt hvilken utførelse den da skal ha. Lengst liv har vognen faktisk hatt som hytte.

Restaurering?

Internvogn, tidligere godsvogn, tilhørende Hafslundbanen Thorsager, Carl Fr. / Norsk Jernbanemuseum

Den private industribanen Hafslundbanen i Sarpsborg kjøpte en gang mellom 1900 og 1920 en av Norsk Hovedjernbanes eller Kongsvingerbanens vogner, bygget av J. Wright & Sons i 1860 eller 1861 og bygget den om til godsvogn/internvogn. Norsk Jernbaneklubb «oppdaget» vognen i 1970, som da ble antatt å være landets eldste godsvogn. Norsk Jernbaneklubb fikk overta vognen - som hadde sitt originale treunderstell, for senere å gi den til Norsk jernbanemuseum i 1977. Understellet ble senere gitt til Sveriges Järnvägsmuseum som hadde bruk for det til en karetvognkasse. Da dette prosjektet ikke ble noe av, og Norsk jernbanemuseum i mellomtiden hadde fått Bæreia-kareten, ble understellet gitt tilbake til Norge. Ved en fremtidig restaurering kan Bæreia-kareten igjen få et treunderstell.

Et stort antall utrangerte jernbanevogner har fått et nytt liv som hytte eller uthus, og fortsatt finnes mange kjente og sikkert mange ukjente vogner rundt om i Norge. Flere er reddet og restaurert, og flere er lagret Norsk jernbanemuseum og på museumsbanene i påvente av mulig restaurering. Fortsatt er det mulig å gjøre svært interessante, jernbanehistoriske funn!

Detalj av internvogn, tidligere godsvogn, tilhørende Hafslundbanen Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Vognunderstell fra vogn fra Hovedbanen eller Kongsvingerbanen Wright, J., & Sons / Norsk Jernbanemuseum

• «Bæreia-kareten» reddet. Thor Bjerke, Norsk jernbanemuseum årbok 2007
  • Thor Bjerke og Dag Chr. Halvorsen: Ta plass – Personvogner i Norge Bind 1, 2023