Ombord i M/S Eitrheim underveis mellom Ortnevik og Sande i Høyanger
Ombord i M/S Eitrheim underveis mellom Ortnevik og Sande i Høyanger Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

M/S Eitrheim fra Ortnevik til Søreide

M/S «Eitrheim» gikk i rutefart mellom Ortnevik og Søreide. Ruten betjente noen veiløse småsteder, gårdsbruk og smågrender i Høyanger kommune på sørsiden av Sognefjorden.

Kort historikk

M/S Eitrheim ble levert av Gjert Eidsvik, Snilstveitøy som byggenummer 65 i september 1937, og satt inn i ruten i Sørfjorden mellom smelteverket på Eitrheimsneset "Zinken" og Odda.

Senere ble den overført til Sognefjorden og satt i rute på sørsiden av fjorden mellom Ortnevik og Søreide, der den gikk frem til 1982.

M/S Eitrheim ved bryggen i Ortnevik i Høyanger Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

"I artikkelen "Med M/S Bjørghild fra Vik i Sogn til Ortnevik" har jeg vist noen bilder fra strekningen Vik-Ortnevik med M/S Bjørghild, litt lengre vest langs Sognefjorden.

Det er kanskje ikke fullt så spektakulært landskap mellom Ortnevik og Søreide, men fantastisk likevel. Og langt utenfor allfarvei for de fleste av oss fra Østlandet. Ja, kanskje Vestlandet også?

Jeg tok turen i august 1976 sammen med mitt kamera.

Ombord i M/S Eitrheim ved bryggen Sande i Høyanger Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
Ombord i M/S Eitrheim ved Instevik i Høyanger Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum
M/S Eitrheim ved bryggen ved Søreide i Høyanger Berntsen, Ulf Arne / Norsk Jernbanemuseum

Ulf Berntsen

Ulf Berntsen (1945-2020) var sentral i arbeidet med å stifte Norsk Jernbaneklubb (NJK) i 1969 og var NJKs første formann. Etableringen av NJK falt sammen med en omfattende modernisering av lokomotiver og vogner på jernbanen i Norge. Spesielt utfasingen av damplokomotiver skapte stort engasjement blant entusiaster, med et ønske om å bevare noen damplokomotiver, helst driftsklare. Etter hvert innså man at det også måtte etableres innendørs lagringsplass for materiellet og en banestrekning å kjøre veterantog på. Ulf Berntsen var sentral i dette arbeidet i mange år. Men fremfor alt var han interessert i å reise, gjerne litt utenfor allfarvei. Tidlig tok han med seg kamera rundt omkring i Norge og festet hverdagsglimt og øyeblikksbilder til filmen. Gamle busser, sporvogner, industrijernbaner, lokalrutebåter og lokalsamfunn slik de så ut på 60- og -70-tallet – alt var mål for reisene hans som gjerne foregikk på sykkel. Han etterlot seg en omfattende, velordnet og godt beskrevet fotosamling, ofte knyttet til levende og humoristiske skildringer, her gjengitt i en lett redigert versjon. Fotosamlingen eies av Norsk jernbanemuseum.