• Borgund stavkirke i Lærdal i Sogn.  Kirka er plassert på et sted der den ellers trange dalen vider seg noe ut, i en solvendt bakkeskråning.  Den har vært et viktig møtested for folk som bodde i dalen og et landemerke for folk som har reist forbi.  Kirka skal være reist i 1180-åra.  Den har en pyramidal form med bratte, spontekte takflater, tårn med spir over midtpartiet og framstikkende draktehoder på flere av gavlene.  Nederst er den omgitt av svalganger med tre innganger.  Kirka er omgitt av en kirkegård, som igjen er avgrenset av en gråsteinsmur.  Ved venstre bildekant ser vi gavlen på et lite, laftet hus med torvtak, muligens en kirkestall.  Til høyre står klokkestøpulen, som også er en stavkonstruksjon, båret av åtte innoverskrånende stolper, som er avstivet av innvendige stolpekryss.  Øverst er det en lav bordvegg med ovenforliggende "vindusåpninger", som i form er inspirert av murarkitekturens søyler og buer.  Gavlene har en krysslagt konstruksjon som skaper et rutemønster.  Taket er spontekt og har mønekam med et kors i hver ytterende. Støpulen anses for å være den eneste bevarte av en type det opprinnelig har vært mange av.  Sjølve kirka ble erstattet av ei ny kirke (bak fotografen) i 1868 for å få plass til en tredel av beboerne i soknet, som da hadde mer enn 1000 innbyggere.  Den gamle kirka ble overtatt av Fortidsminneforeningen, som i 1877 fikk stortingsbevilgning til å ta vare på den.  Borgund stavkirke var i mindre grad enn mange av de andre stavkirkene som foreningen tok hand om preget av endringer, og studier av Borgund stavkirke har derfor gitt bakgrunnskunnskap ved restaureringsarbeid på flere av de 27 øvrige norske stavkirkene.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

"2406/11 Norge. Borgund stavkirke, Sogn"