• Ombygd til borerigg for rekkverksstolper. Roc 601 er en trykkluftdrevet borvogn, med en luftdrevet borhammer og kjøremotorer for drift av beltene. Den har 1 stk. enkel bom (ikke leddet, noe som kom senere). I standardutførelse bom med en mast (bjelke) med sledemater, luftdrevet kjedemater, og en boremaskin av størrelse nærmere 200 kg. Bom og matermast stilles ved hjelp av hydrauliske sylindere, noe som gir dekningsområdet for boringsmulighetene ved en bestemt oppstilling av borvognen. De hydrauliske sylinderfunksjonene drives fra en luftdrevet hydraulpumpe.
Trykkluftdriften av borvognen vil si at den hadde en anleggskompressor "på slep". 
I standard utførelse hadde Roc 601 en vekt på vel 4 tonn. Den var beregnet for enmannsbetjening og hadde et brett som førerplass på maskinen. Trykkluftbehovet inkl. støvsamler var opp til ca. 25 m3/min.
Rotasjonsmotorens kraft er 100 kp/m.
    Photo: Norsk vegmuseum
  • Ombygd til borerigg for rekkverksstolper. Roc 601 er en trykkluftdrevet borvogn, med en luftdrevet borhammer og kjøremotorer for drift av beltene. Den har 1 stk. enkel bom (ikke leddet, noe som kom senere). I standardutførelse bom med en mast (bjelke) med sledemater, luftdrevet kjedemater, og en boremaskin av størrelse nærmere 200 kg. Bom og matermast stilles ved hjelp av hydrauliske sylindere, noe som gir dekningsområdet for boringsmulighetene ved en bestemt oppstilling av borvognen. De hydrauliske sylinderfunksjonene drives fra en luftdrevet hydraulpumpe.
Trykkluftdriften av borvognen vil si at den hadde en anleggskompressor "på slep". 
I standard utførelse hadde Roc 601 en vekt på vel 4 tonn. Den var beregnet for enmannsbetjening og hadde et brett som førerplass på maskinen. Trykkluftbehovet inkl. støvsamler var opp til ca. 25 m3/min.
Rotasjonsmotorens kraft er 100 kp/m.
    Photo: Norsk vegmuseum
  • Ombygd til borerigg for rekkverksstolper. Roc 601 er en trykkluftdrevet borvogn, med en luftdrevet borhammer og kjøremotorer for drift av beltene. Den har 1 stk. enkel bom (ikke leddet, noe som kom senere). I standardutførelse bom med en mast (bjelke) med sledemater, luftdrevet kjedemater, og en boremaskin av størrelse nærmere 200 kg. Bom og matermast stilles ved hjelp av hydrauliske sylindere, noe som gir dekningsområdet for boringsmulighetene ved en bestemt oppstilling av borvognen. De hydrauliske sylinderfunksjonene drives fra en luftdrevet hydraulpumpe.
Trykkluftdriften av borvognen vil si at den hadde en anleggskompressor "på slep". 
I standard utførelse hadde Roc 601 en vekt på vel 4 tonn. Den var beregnet for enmannsbetjening og hadde et brett som førerplass på maskinen. Trykkluftbehovet inkl. støvsamler var opp til ca. 25 m3/min.
Rotasjonsmotorens kraft er 100 kp/m.
    Photo: Norsk vegmuseum

Borrigg

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to