History
-
Denne hjulgående boreriggen ble ifølge merking produsert i 1989 av firmaet Andersens Mek. Verksted i Flekkefjord.
Informant Arvid Thorvik hos Mesta AS, (tidl. SVV, har vært på de fleste anlegg der riggen har vært benyttet), ga oss følgende info:
Riggen ble innkjøpt av SVV Hordaland i 1989 for 6,2 mill. kroner. Første brukssted var Hagaåsen, (vegtunnel 1640 m), i Hordaland. Riggen har også vært brukt i Trøndelag, Telemark og Buskerud, kun brukt til vegtunneler. For komplett liste over brukssteder, se referanse. Gjennomsnitts hull i salvene har vært ca. 105 stk. Totalt bormeter på riggen inklusive bolting og sonderboring er ca 3,3 mill. bormeter. Totalt har riggen lagd 24140 m vegtunnel.
Informant Jan Elvøy hos Mesta AS ga oss følgende opplysninger: Boreriggen var øremerket NVM allerede før Mesta AS ble opprettet, derfor ble ikke riggen med fra SVV til Mesta AS. Riggen ble lånt av Mesta AS til et utviklingsprosjekt, dette skjedde like før NVM overtok riggen, (antatt i 2004).
Riggen skal være den første datastyrte riggen i verden i operativ tjeneste, ifølge Jan Elvøy, Mesta AS, Bergen.
Gave til NVM fra SVV region vest, Leikanger regionsvegkontor, i 2004.
Rolf Thomessen skriver i 2006 følgende om datarigg i heftet: "Norsk fjellsprengningsmuseum. Historien bak de enkelte utstillingene":
Datastyrt borrigg er i prinsippet en konvensjonell borrigg som utstyres med elektronisk styring. Den gir fordeler i form av større nøyaktighet og bedre arbeidsmiljø.
Utviklingen av datariggen startet ved Sentralinstitutt for industriell forskning, (Oslo), i 1972. Det maskinelle utstyret ble bygget av Andersen mek. Verksted, (Flekkefjord. Datamaskinen med tilbehør ble produsert av Kongsberg Våpenfabrikk.
Fra slutten av 1970 årene begynte datateknologien for alvor å komme inn på borriggene. Borplaner ble programmert og lagt inn i datamaskin på borriggen som så kunne styre bormaskinene til de programmerte posisjoner og deretter styre boringen av borhullene.
Under boringen registreres fortløpende boretekniske data om boreprosessens forløp. Data brukes for løpende utvikling av tunnelteknikken og gir også dokumentasjon for kvalitetssikring av tunnelen. Registreringen er spesielt viktig ved store injeksjonsarbeider som eks. i Romeriksporten eller ved ras i vegtunneler. I prinsippet er en datarigg en borrobot som kan bore uten operatør. Men i praksis må mindre justeringer til under driften av riggen. Likeledes må det noe overvåking til for å sikre at alt fungerer som det skal i så tøffe forhold som tunneldrift er.
Profilering av tunnelen er en viktig funksjon både for å sikre at man får en tunnel som prosjektert uten for store overmasser, for masseberegninger og for kartlegging av tunneloverflaten/ruheten i vanntunneler. Tidligere foregikk dette arbeidet for hver 10 meter enten manuelt ved målinger eller via fotografering. Datateknologien har muliggjort en ganske eksakt, kontinuerlig profilering med en såkalt "profiler" montert på borriggen.
Lading av salven med sprengstoff er fortsatt en manuell operasjon som også er med på styre minimumsbemanningen på stuff. De siste årene har det vært utviklingsarbeid i gang for også å automatisere dette arbeidet. Den nærværende riggen har vært benyttet i dette utviklingsarbeidet.
Historikk fortsetter i opplysningsfeltet.
Produksjon: 1989 (Merking.)
Produksjon i følge merking.- ProdusentAMV (Andersen Mek. Verksted A.S.)
- Production placeNorge Vest-Agder Flekkefjord Flekkefjordsikker
Classification
References
-
- LitteraturreferanseT. Wetlesen: Datakontrollert borrigg (Fjellsprengningskonferansen 1988).
- LitteraturreferanseB. Dragset: Erfaringer med datastyrt tunnelrigg (Fjellsprengningskonferansen 1990)
- LitteraturreferanseK. O. Dahl: Datastyrt borrigg (Fjellsprengningskonferansen 1973)
- LitteraturreferanseNasjonal verneplan, delplan 3, referansenummer 82.
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNVM 00-G-02338
- Part of collectionNorsk Vegmuseum
- Owner of collectionNorsk Vegmuseum
- InstitutionNorsk vegmuseum
- Date publishedDecember 10, 2014
- Date updatedJune 30, 2022
- DIMU-CODE021025641208
- UUIDb28f6107-9236-4abe-e044-00144fb7c9c3
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».