Digitalt Museum Digitalt Museum

Damplokomotiv


Om objektet

Betegnelse:
Damplokomotiv (Betegnelse)

Historikk:
Damplokomotiv NSB type 2 nr. 17

Fabrikat: Robert Stephenson & Co., Newcastle upon Tyne and Darlington, England
Byggenr./byggeår: 1407/1861
Akselanordning: 1’B – 2
Drivhjulsdiameter: 1448 mm
Antall sylindre: 2
Sylinderdiameter: 305 mm
Slaglengde: 508 mm
Kjelovertrykk: 8,4 kg/cm2
Ristflate: 0,75 m2
Heteflate: 48,6 m2
Lengde over kobl.: 11011 mm
Tjenestevekt: 35,3 tonn
Adhesjonsvekt: 15,3 tonn
Forråd vann/kull: 3,3 + 2,0 tonn
Største hastighet: 50 km/t
Bygget antall: 3
Byggeperiode: 1861

Lokomotivet var ett av fem bygget til Kongsvingerbanen. I 1896 ble det overført til Eidsvoll-Ottabanen og ofte brukt til å trekke lokaltoget Ringebu-Lillehammer; "Kolstadbåten". Solgt til Klevfoss Cellulose & Papirfabrik, Ådalsbruk, i 1920, Som 92-åring ble lokomotivet kjøpt tilbake til NSB, som pusset det opp til jubileumsfestlighetene i 1954, da jernbanen i Norge var 100 år. Da fikk det også navnet ”Caroline”. Det kom deretter til Jernbanemuseet. I årene 1989-1996 ble ”Caroline” restaurert og når det nå trekker museets karettog framstår det som det gjorde fra 1878 til 1953. Lokomotivet er ett av verdens eldste kjøreklare lokomotiver og trekker noen ganger i år Norsk Jernbanemuseums karettog.
Eierskap (Eier: NJM):
Aksesjon (Avlevering):
1955
Produksjon:
1861
Produsent: Stephenson, Robert, & Co.
Produksjonssted / Eksponeringssted (F): Storbritannia, Newcastle-upon-Tyne and Darlington, England

Beskrivelse:
Damplokomotiv NSB type 2 nr. 17

Inventarnr.:
JM001466

Institusjon:
Norsk Jernbanemuseum, Jernbaneverket

Vis tilleggsinformasjon

Om museet

Museum:
Norsk Jernbanemuseum, Jernbaneverket

Museets nettsted:
www.norsk-jernbanemuseum.no

NJM arbeider kontinuering med digitalisering av samlingene, både foto, gjenstander og tegninger. Vi mottar gjerne tilbakemeldinger om feil eller mangler ved registreringene.

NJM har en stor samling av rullende materiell, men bare en liten del av dette er utstilt på museet. Alt rullende materiell er imidlertid registrert og kan søkes opp i Primus. Det finnes også store fotosamlinger som ennå ikke er registrert, men av den eldste delen er det vesentligste nå å finne i Primus. Blant det som ennå ikke er registrert, er bilder av mange tidligere tilsatte ved jernbanen.

Relaterte artikler

Anbefal en artikkel fra Wikipedia eller en annen godkjent kilde

Automatisk genererte artikler fra Wikipedia

Mal:Infoboks Damplokomotiv

{{Infoboks Damplokomotiv
| bilde = 
| bildetekst = 
| typenavn = 
| litranavn = 
| akselrekkefølge = 
| sporvidde = 
| nummerserie = 
| nummer_navn = 
| fabrikant = 
| byggeår = 
| antall = 
| baneselskap = 
| tjenesteår = 
| bevarte = 
| lengde_over_bufferne = 
| hjulstand = 
| drivhjuldiameter = 
| sylinderdiameter = 
| sylinderslag = 
| sylinderantall = 
| trykk = 
| ristflate = 
| heteflate = 
| overheteflate = 
| maksfartforover = 
| maksfartbakover = 
| adhesjonsvekt = 
| tjenestevekt = 
| materialvektlok = 
| materialvekttender = 
| kull = 
| vann = 
}}

Liste over damplokomotiv i Norge

Damplokomotiver ble brukt i Norge fra 1851. De tre første lokomotivene kom til anlegget av Hovedbanen mellom Oslo og Eidsvoll. Den offisielle dampdriften på norske jernbaner opphørte 31. oktober 1970 da beredskapen med damplokomotiver i reserve på Hamar stasjon ble avviklet. De siste regulære damptrukne togene i Norge, var pukktog på Numedalsbanen som også sluttet høsten 1970. Året etter ble damplok benyttet av NSB ved et par anledninger i forbindelse med flytting av damplokomotiver og et filmoppdrag. Etter dette har damplokomotiver i Norge vært i bruk i forbindelse med kjøring av museumstog i regi av Norsk Jernbanemuseum, de faste museumsbanene eller Norsk Museumstog (undergruppe av Norsk Jernbaneklubb).

Kategori:Damplokomotiver

Et damplokomotiv er et lokomotiv som drives fremover ved hjelp av damp.

Damplokomotiver NHJ

Damplokomotiver NHJ er en liste over lokomotiver brukt av Norsk Hoved-Jernbane (NHJ).

Kategori:Lokomotiver

Alt innhold fra Wikipedia er lisensiert under en Creative Commons 3.0 lisens

© KulturIT

Vennligst vent...