History
-
Damplokomotiv for skifting type 25a nr. 227
Fabrikat: Hamar Jernstøberi & Mek. Verksted
Byggenr./byggeår: 60/1911
Akselanordning: C
Drivhjuldiameter: 1060 mm
Antall sylindre: 2
Sylinderdiameter: 360 mm
Slaglengde: 500 mm
Kjelovertrykk: 12,0 kg/cm2
Ristflate: 1,17 m2
Heteflate: 58,0 m2
Lengde over buffere: 8670 mm
Tjenestevekt: 35,0 tonn
Adhesjonsvekt: 35,0 tonn
Forråd vann/kull: 5,3 + 1,2 tonn
Største hastighet: 40 km/t
Bygget antall: 22 stk type 25a, 42 type 25 i alt
Byggeperiode: 1909 – 1918 (25a)
De første skiftelokomotivene av type 25 ble levert til Randsfjordbanen i 1909. Type 25a hadde store likheter med Hovedbanens tre lok av litra F, bygget i Sveits. Konstruksjonen var vellykket og innen 1922 var det anskaffet 37 slike lok, hvorav to til Norsk Hydro. Blant disse var ni bygget av amerikanske Baldwin under 1. verdenskrig. De seks siste ble levert fra Hamar i 1922 og var utstyrt med smårørsoverheter. Endelig fulgte fem brukte maskiner fra Sveits i 1948, som fikk betegnelsen type 25e hos NSB.
Nr. 227, som er utstilt i lokomotivhallen, har i all hovedsak gått i skiftingen på Hamar stasjon fra det var nytt i 1911 til utrangering 9. november 1970. Lokomotivet kom til museet i 1975.
Bruk
- BruksstedNorge Hedmark Hamar Hamar stasjon
Produksjon: 1911
- ProdusentHamar jernstøberi & mek. verksted
- Production placeNorge Hedmark Hamar Hamar
Eierskap
Eier: NJM
Classification
Placement
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierJM005395
- Part of collectionNorsk jernbanemuseums gjenstandssamling
- Owner of collectionNorsk Jernbanemuseum
- InstitutionNorsk Jernbanemuseum
- Date publishedMarch 23, 2014
- Date updatedNovember 24, 2022
- DIMU-CODE011023074222
- UUID2a9f5100-af99-400f-a115-c1ea044b9761
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».