History
-
-
Norsk Hoved-Jernbane godsvogn litra G1 nr. 1097
Vognen ble levert fra Skabo Jernbanevognfabrik i 1889 og inngikk i en serie på 70 slike vogner til Hovedbanen.
Vognene ble bygget med understillingen av stål. De var litt over 7 meter lange, 2,44 meter brede og hadde et lasteareal på 12 kvm. De kunne også rigges for transport av “32 Mand - 6 Heste”. Dette utstyret var imidlertid ikke fast montert i vognene, men måtte bringes inn ved behov. 260 slike vogner ble bygget for NSB og NHJ, og vogntypen var den dominerende G-vogntypen i Norge helt frem til århundreskiftet. fleste ble utrangert på slutten av 1930-/begynnelsen av 1940-tallet.
Vogn 1097 ble i 1969 sendt til Verkstedet Grorud for hugging, men ble reddet av en ivrig representant for den nystiftede Norsk Jernbaneklubb. Vognen ble dermed klubbens første rullende enhet. Etter mange års hensetting ble vognen påbegynt restaurert på 1990-tallet i regi av Jernbanemuseets Venner. I 1996 var 1097 ferdig restaurert og ble overlatt til Norsk Jernbanemuseum og innlemmet i det kjørklare togsettet Karéttoget. I den forbindelse er vognen blitt utstyrt med operativ vakuumbremse samt ekstra vanntanker for lokomotiv nummer 17.
-
Eierskap
Eier: NJM -
Produksjon - 1889
- Produsent Skabo jernbanevognfabrik
- Production place Norge Oslo Oslo
-
Aksesjon
Gave
-
Classification
-
- Hovedbanen (Banestrekning) BA 139
- NHJ godsvogn G (Rullende materiell) RU 4452
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- Identifier JM005120
- Part of collection Norsk jernbanemuseums gjenstandssamling
- Owner of collection Norsk Jernbanemuseum
- Institution Norsk Jernbanemuseum
- Date published March 23, 2014
- Date updated August 24, 2021
- DIMU-CODE 011023073894
- UUID d73e701c-8c7d-4b8e-98eb-1fe32c617282
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».