History
-
Norsk Hoved-Jernbane godsvogn litra G1 nr. 1097
Vognen ble levert fra Skabo Jernbanevognfabrik i 1889 og inngikk i en serie på 70 slike vogner til Hovedbanen.
Vognene ble bygget med understillingen av stål. De var litt over 7 meter lange, 2,44 meter brede og hadde et lasteareal på 12 kvm. De kunne også rigges for transport av “32 Mand - 6 Heste”. Dette utstyret var imidlertid ikke fast montert i vognene, men måtte bringes inn ved behov. 260 slike vogner ble bygget for NSB og NHJ, og vogntypen var den dominerende G-vogntypen i Norge helt frem til århundreskiftet. fleste ble utrangert på slutten av 1930-/begynnelsen av 1940-tallet.
Vogn 1097 ble i 1969 sendt til Verkstedet Grorud for hugging, men ble reddet av en ivrig representant for den nystiftede Norsk Jernbaneklubb. Vognen ble dermed klubbens første rullende enhet. Etter mange års hensetting ble vognen påbegynt restaurert på 1990-tallet i regi av Jernbanemuseets Venner. I 1996 var 1097 ferdig restaurert og ble overlatt til Norsk Jernbanemuseum og innlemmet i det kjørklare togsettet Karéttoget. I den forbindelse er vognen blitt utstyrt med operativ vakuumbremse samt ekstra vanntanker for lokomotiv nummer 17.
Eierskap
Eier: NJMProduksjon: 1889
- ProdusentSkabo jernbanevognfabrik
- Production placeNorge Oslo Oslo
Aksesjon
Gave
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierJM005120
- Part of collectionNorsk jernbanemuseums gjenstandssamling
- Owner of collectionNorsk Jernbanemuseum
- InstitutionNorsk Jernbanemuseum
- Date publishedMarch 23, 2014
- Date updatedAugust 24, 2021
- DIMU-CODE011023073894
- UUIDd73e701c-8c7d-4b8e-98eb-1fe32c617282
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».