• Elektrisk utrustning: Elektrisk Bureau 
Mekanisk utrustning: British Westinghouse 
Levert år: 1908 
Akselrekkefølge: Bo' Bo' 
Transformator: 80 kVa 
Antall motorer: 4 
Motortype: Westinghouse 
Ytelse: 160 hk 
Maksimumhastighet: 40 km/t 
Trekkraft: 50 tonn 
Lengde: 8500 mm 
Vekt: 20 tonn 
Ø drivhjul: 835 mm 

A/S Elektrisk Bureau i Kristiania fikk ordren på det elektriske utstyret til banen. Lokomotivene ble bygget av British Westinghouse i England, og var blant de første brukbare lokomotiv for enfaset vekselstrøm i verden. De ble levert til Thamshavnbanen i 1908, og ble gitt numrene 1, 2 og 3.

Lokene hadde to boggier, og de fire enfase-kommutatormotorene var opphengt på hver sin drivaksel, koblet to og to i serie. Kjørestrømmen på 6600 volt ble transformert ned til forskjellige spenninger varierende fra 270 til 500 volt, foruten 110 volt til togvarme og luftkompressoren. Lokene hadde trykkluftbrems fra Westinghouse, og kunne trekke togsett på opp til 50 tonn.
    Photo: Orkla Industrimuseum

Lokomotiv

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Order this image

Share to