History
-
Lokomotiv nr 2 ble, sammen med nr 1 og 3, levert til banens åpning i 1908 av British Westinghouse. Lokomotivene var pionerprosjekter innenfor jernbanedrift med vekselstrøm.
De tre lokomotivene skulle etter planen besørge all trafikk på banen, men allerede i 1910 ble det anskaffet to kraftige elektriske motorvogner som ble benyttet i persontogene.
Etter at de store kislokomotivene ble levert i 1917, ble Westinghouselokomotivene stort sett brukt i skiftetjenesten. Under 2. verdenskrig ble nr 1 og 3 sprengt, nr. 1 ble kondemnert, nr. 3 ble gjenoppbygd med deler fra de to sprengte lokomotivene. De to gjenværende fikk sin renessanse de første årene etter krigen, men fra 1950 var de igjen kun skiftelokomotiver inntil persontrafikken ble nedlagt i 1963. Da ble nr. 3 gitt bort til elektroavdelingen på NTH i 1972, mens nr. 2 ble hensatt. Det ble restaurert og tatt i bruk igjen i 1993 og går fremdeles i trafikk. Lokomotiv nr. 2 er verdens eldste vekselstrømsdrevne lokomotiv som fortsatt er i drift.
Produksjon: 1908
- ProdusentA/S Elektrisk Bureau
- ProdusentBritish Westinghouse
- Production placeStorbritannia
Bruk: 1908
- BruksstedNorge Sør-Trøndelag Sør-Trøndelag Meldal - Orkdal Thamshavnbanen
Classification
-
- Bergverk og steinbruddOU 316
- Reiser og transportOU 480
- Sporvogner og jernbanevognerOU 493.7
- JernbanerOU 496
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierBL010000
- Part of collectionOrkla Industrimuseum
- Owner of collectionOrkla Industrimuseum
- InstitutionOrkla Industrimuseum
- Date publishedMarch 18, 2014
- Date updatedJune 20, 2019
- DIMU-CODE011022798972
- UUIDcc889ba1-b6f7-47a9-a615-57b1facfd8b3
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».