History
-
- Det ble i slutten av 1945 bestilt nye lok fra NEBB til Thamshavnbanen. Skabo Jernbanevognfabrik sto som underleverandør for den mekaniske del. Lok 1II, et kistoglok, ble konstruert som et boogielok med vekt og ytelse omtrent som lok 7 og 8. Dette loket viste seg ikke så driftssikkert som ASEA-lokene, og spesielt oppsto det problemer vinterstid da loket hadde lett for å slire. Her var ASEA-lokene overlegne med sin stangdrift. Lok 1II ble derfor brukt minst mulig vinterstid, og fikk snart navnet "Sommerloket". Loket ble også malt i en lysegrønn farge i motsetning til de andre el.lokene som er blå. Etter å ha vært hensatt siden 1970-tallet ble loket pusset opp og satt i drift igjen på museumsbanen i 2013.
Produksjon: 1950
- ProdusentNEBB
- ProdusentSkabo Jernbanevognfabrikk A/S
- Production placeNorge
Bruk: 1950
- BruksstedNorge Sør-Trøndelag Sør-Trøndelag Meldal - Orkdal Thamshavnbanen
Classification
-
- Bergverk og steinbruddOU 316
- Reiser og transportOU 480
- Sporvogner og jernbanevognerOU 493.7
- JernbanerOU 496
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierBL010003
- Part of collectionOrkla Industrimuseum
- Owner of collectionOrkla Industrimuseum
- InstitutionOrkla Industrimuseum
- Date publishedMarch 18, 2014
- Date updatedJune 20, 2019
- DIMU-CODE011022798980
- UUID681562a3-d586-460c-b46c-a2c0cbd226bf
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».