Digitalt Museum Digitalt Museum

Lokomotiv


Om objektet

Betegnelse:
Lokomotiv (Betegnelse)
Elektrisk lokomotiv (Presisert betegnelse)
2-akslet lokomotiv med enkeltakseldrift (Presisert betegnelse)

Tittel:
El.lok. nr. 5

Historikk:
Lokomotiv nr. 5 (dette) og 6, to toakslede lok, ble levert til Thamshavnbanen i juli 1950, samtidig med lokomotiv nr. 1II. De var bygd av NEBB og Skabo, og var er av teknisk samme konstruksjon som lok 1II.

Lok 5 og 6 hadde imidlertid bare to motorer og en mindre trafo. Disse to lok ble satt inn i persontogene der de erstattet lokene fra 1908, og gikk i disse tog fram til persontrafikken ble nedlagt 30.4.1963. Deretter ble de satt inn i skiftetjenesten på Thamshavn. Lokene var utstyrt med multippelkjøring i kistog (tilsammen ytelse som lok 1II), men dette har aldri vært brukt i praksis.

Lok 5 ble satt i drift igjen da museumsbanen ble åpnet 10.07.1983. Lok 6 var i drift i perioden 1986-1996.
Produksjon:
1950
Produsent
NEBB
Skabo Jernbanevognfabrikk A/S
Produksjonssted / Eksponeringssted (F): Norge
Bruk:
1950
Brukssted: Norge, Sør-Trøndelag, Meldal - Orkdal, Thamshavnbanen

Beskrivelse:
Elektrisk utrustning: Norsk Elektrisk Brown Boweri
Mekanisk utrustning: Skabo Jernbanevognfabrikk
Levert år: 1950
Akselrekkefølge: Bo
Transformator: 225 kVa
Antall motorer: 2
Motortype: ELM 1380 st.
Ytelse: 240 hk
Maksimumhastighet: 60 km/t
Trekkraft: 200 tonn
Lengde: 6920 mm
Vekt: 22 tonn
Ø drivhjul: 850 mm

Inventarnr.:
BL010004

Institusjon:
Orkla Industrimuseum

Vis tilleggsinformasjon

Om museet

Museum:
Orkla Industrimuseum

Museets nettsted:
www.oi.no

Orkla Industrimuseum ivaretar industrielle tekniske kulturminner i Orkdal og Meldal kommuner, og har et spesielt ansvar for forvaltning av Thamshavnbanen og kulturminner fra bergverksdriften på Løkken Verk. Museet har en omfattende samling av foto, gjenstander, materiell og bygninger tilknyttet gruvedrift, jernbane, industri og samfunnsliv i Orkladalføret.

Orkla Industrimuseum er en avdeling i den konsoliderte enheten Museene i Sør-Trøndelag AS.

Relaterte artikler

Anbefal en artikkel fra Wikipedia eller en annen godkjent kilde

Automatisk genererte artikler fra Wikipedia

EG (lokomotiv)

EG er et elektrisk lokomotiv bygget av Siemens AG i Tyskland for de Danske Statsbaner (DSB) mellom 1999 og 2000. Totalt 13 lokomotiver ble levert og disse fikk numrene DSB EG 3101 til 3113.

ME (lokomotiv)

ME er et dansk dieselelektrisk lokomotiv produsert for Danske Statsbaner (DSB) av tyske Henschel i perioden mellom 1981 til 1985. Disse lokomotivene ble etter leveringen fra fabrikken stasjonert øst for Storebælt inntil 1997, hvor de siden har blitt benyttet over store deler av det danske jernbanenettet.

Lokomotiv

Lokomotiv, eller lok, er en spesialisert skinnegående trekkraftenhet med hensyn til å kunne trekke jernbanevogner.

Tp (lokomotiv)

Tp og senere T23 var et smalsporet dieselhydraulisk lokomotiv bygget i 25 eksemplarer av Maschinenbau Kiel (MaK) og Svenska Järnvägsverkstäderna for bruk hos Statens järnvägar. For å erstatte damplokomotivene på de smalsporede banene som SJ hadde tatt over, kjøpte de inn 20 diesellokomotiver fra MaK. Dette antallet økte senere da fem nye lokomotiver ble bygget på lisens av Svenska Järnvägsverkstäderna.

Lokomotiv Fana

Lokomotiv Fana, offisielt Fana Ishockeyklubb, (stiftet 21. desember 2006) er en norsk ishockeyklubb fra bydelen Fana i Bergen. Klubbens A-lag spiller i 3. divisjon, avd. Vest, etter å ha rykket ned fra 2. divisjon etter 2010/11-sesongen.

Alt innhold fra Wikipedia er lisensiert under en Creative Commons 3.0 lisens

© KulturIT

Vennligst vent...