Digitalt Museum Digitalt Museum

Lokomotiv


Om objektet

Betegnelse:
Lokomotiv (Betegnelse)
Diesellokomotiv (Presisert betegnelse)
3-akslet lokomotiv med stangdrift (Presisert betegnelse)

Tittel:
Di.lok. nr. 10

Historikk:
Alle spor på fabrikkområdet på Thamshavn var ikke elektrifisert, og for å erstatte de siste damplok ble det til Thamshavnbanen bestilt to dieselmekaniske skiftelok fra Rustonfabrikken i England. Lokene, en standardtype på 165 hk, har kraftoverføring gjennom blindaksel og har utvendige rammer. De ble levert fra fabrikken henholdsvis i mars og juni 1952, og leveransen skjedde gjennom fabrikkens representant i Norge. Maskin A/S K. Lund i Oslo. Lok 9 og 10 er malt i en mørkegrønn farge.
Produksjon:
1952
Produsent: Ruston
Produksjonssted / Eksponeringssted (F): Storbritania
Bruk:
1952
Brukssted: Norge, Sør-Trøndelag, Meldal - Orkdal, Thamshavnbanen

Beskrivelse:
Fabrikat: Ruston
Levert år: 1952
Akselrekkefølge: Cdm
Type: 165 DS
Antall motorer: 1
Motortype: Ruston Mark 6 VPHL 6 syl.
Brenselolje: 360 l (80 gallons)
Ytelse: 165 hk
Maksimumhastighet: 30 km/t
Trekkraft: 380 tonn
Lengde: 6464 + koblinger
Vekt: 32 tonn
Ø drivhjul: 978 mm

Inventarnr.:
BL010007

Institusjon:
Orkla Industrimuseum

Vis tilleggsinformasjon

Om museet

Museum:
Orkla Industrimuseum

Museets nettsted:
www.oi.no

Orkla Industrimuseum ivaretar industrielle tekniske kulturminner i Orkdal og Meldal kommuner, og har et spesielt ansvar for forvaltning av Thamshavnbanen og kulturminner fra bergverksdriften på Løkken Verk. Museet har en omfattende samling av foto, gjenstander, materiell og bygninger tilknyttet gruvedrift, jernbane, industri og samfunnsliv i Orkladalføret.

Orkla Industrimuseum er en avdeling i den konsoliderte enheten Museene i Sør-Trøndelag AS.

Relaterte artikler

Anbefal en artikkel fra Wikipedia eller en annen godkjent kilde

Automatisk genererte artikler fra Wikipedia

Lokomotiv

Lokomotiv, eller lok, er en spesialisert skinnegående trekkraftenhet med hensyn til å kunne trekke jernbanevogner.

ME (lokomotiv)

ME er et dansk dieselelektrisk lokomotiv produsert for Danske Statsbaner (DSB) av tyske Henschel i perioden mellom 1981 til 1985. Disse lokomotivene ble etter leveringen fra fabrikken stasjonert øst for Storebælt inntil 1997, hvor de siden har blitt benyttet over store deler av det danske jernbanenettet.

EG (lokomotiv)

EG er et elektrisk lokomotiv bygget av Siemens AG i Tyskland for de Danske Statsbaner (DSB) mellom 1999 og 2000. Totalt 13 lokomotiver ble levert og disse fikk numrene DSB EG 3101 til 3113.

Mallard (lokomotiv)

LNER A4 class 4468 Mallard er et damplokomotiv av LNER A4 Pacific-modellen, bygget i 1930-årene av LNER og designet av Sir Nigel Gresley i Doncaster, Storbritannia. Det ble designet som et ekspresstog med et vindtunneltestet aerodynamisk karosseri som gjorde at det kunne gå fortere enn 160 km/t. Det var i tjeneste frem til 1963 da det ble pensjonert etter å ha kjørt nesten 1,5 millioner miles. Det ble restaurert til funksjonell stand i 1988 for å feire dets 50 års jubileum, men er i skrivene stund ute av tjeneste på grunn av dets nåværende kjelesertifisering . Mallard er nå del av den britiske jernbanesamlingen ved National Railway Museum i York.

MY (lokomotiv)

MY er et dansk, dieselelektrisk lokomotiv produsert for Danske Statsbaner (DSB) av svenske NOHAB i perioden 1954 til 1965. Lokomotivet var ryggraden i DSB før det ble tatt gradvis ut av drift fra begynnelsen av 1990-tallet. En del lok ble hugget opp, mens andre ble eksportert til utlandet samt videresolgt til andre selskap, som for eksempel TÅGAB.

Alt innhold fra Wikipedia er lisensiert under en Creative Commons 3.0 lisens

© KulturIT

Vennligst vent...