• Den såkalte «Råde-eika» eller «Rådeeika» - et gammelt, vidgreinet eiketre i et flatt åkerlandskap i Råde kommune i Østfold.  Dette spesielle treet ligger på vestsida av E6 på strekningen mellom Moss og Sarpsborg, og er for mange et kjært blikkfang, der den står, omgitt av vide åkerflater.  Dette fotografiet er tatt en vinterdag, med et tynt snølag på marka.  Også stammen og de største greinene er delvis dekt av snø etter et snødrev fra det som på dette fotografiet er opptaksretningen.  Eika er et varmekjært treslag med en ved som egner seg godt for materiell som skal ha stor slitestyrke og motstandskraft mot mekaniske påkjenninger.  Eika var derfor svært ettertraktet, blant annet ved skipsverftene.  Norge ligger imidlertid i et grenseområde for hvor dette treslaget kan vokse.  Eik krever en døgnmiddeltemperatur på mer enn 12,5 grader i en periode på cirka 120 dager hver sommer.   Eika utvikler seg best på frisk, næringsrik jord.  Det finnes naturlige eikeforekomster i kystsonen, og i innlandet oppover mot Mjøsa.  De fleste steder finnes eika som enkelttrær eller i småklynger.  Bare i Agder finner vi større bestand.  Masseproduksjonen i eikeskog er likevel forholdsvis lav, men dette kompenseres av at virkesegenskapene er bedre enn for de fleste andre treslag.  Den avbildete eika, som har kort stamme og ellers er svært kvistrik, har først og fremst verdi som prydtre, og antakelig som livsmiljø for en del småorganismer som vi knapt ser, men som har slike trær som livsmiljø.
    Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum

Den såkalte «Råde-eika» eller «Rådeeika» - et gammelt, vidgreinet eiketre i et flatt åkerlandskap i Råde kommune i Østfold. Dette spesielle treet ligger på vestsida av E6 på strek...