• Munksprangstuggu, Jerpstad, Meldal i Sør-Trøndelag. Plass under Jerpstad. Revet ca. 1968.
    Photo: Stigum, Hilmar / Norsk Folkemuseum

1 comment

• Munksprangstuggu (Vangen) gr.nr.110, br.nr.8, var plassrom under Sørgard Jerpstad og låg i bratte egga ovanføre Sørvollen (avskrift fra bygdeboka for Meldal)Plassen lå ved den gamle hovedveien mellom Meldal og Rennebu, og her måtte hestekjørere med tunge lass lesse av hvis de ikke klarte å kjøre opp hele lasset i en tur, for her ble det bratt og tungt.
    Munksprangstuggu har navnet etter at en munk i svartedaudtida falt utfor berghammeren overfor plassen og slo seg ihjel.
    Alle husa på plassen er nå bortrydda og jorda er gått inn i Sørvollen Jerpstad.