• 1800
Huset er oppført i utmurt bindingsverk og har to etasjer og loft. I første etasje var det en leilighet som besto av stue, kjøkken og kammers, i annen etasje en leilighet på tre rom og kjøkken. I 1891 eide den 50 år gamle kommandersergeant Hans Andersen gården. Han bodde  i leiligheten i annen etasje sammen med kone og tre sønner, som var hhv bokbindersvenn og malersvenn. I første etasje bodde lagerformann med fire mindreårige barn. Husholdet besto ellers av tjenestepiken Nicoline Amalie og Anne Marie Larsen Due som var sypike og losjerende. Anne Marie var delvis forsørget av fattigvesenet.

Photo: Norsk Folkemuseum

Photo: Norsk Folkemuseum