• Kløvkurven har en oval form fra en rektangulær bunn, og den er flettet av kløyvde hasselkvister. 

Kurven består av reimer som danner bunn og staker. Bunnen har 17 reimer på langs og ni doble på tvers. I bunnens lengderetning ligger reimene en og en, og i rett vinkel på disse, ligger de to og to. 

Reimene vikes opp, og to og to reimer danner stakene i kurven. Sidene er svakt buet og flettet med delt materiale.  

Kanten består av en kjepp som er delt i to. Den ene legges på innsiden, og den andre på stakenes ytterside. Den er festet til kurven ved at kjeppen er bundet på toppen av staken. Bindingen er både en bevikling, og et feste ned i kurven. Når kantreimen sys splitter man opp stakene, slik at man trer den igjennom flere steder på hver stake og får et godt feste i kurvsiden. Det er et brunt tau festet til kurvens side. Det er festet en bjørkevidje i den andre siden av kurven. 

Kurven har en fot som består av en u-formet kjepp. Det er også to u-formede forsterkninger rundt kurven. Disse er festet sammen med en vidje i enden. Det er også festet en ståltråd for å feste forsterkningene sammen. 

Kløvkurven er en kurv som ble brukt til å feste på kløvsalen for hestetransport. Prinsippet med en kløvsal var at den hadde et par fjøler som fordelte trykket av børa på hesteryggen, og et par buer holdt disse fjølene på plass. I buene eller på fjølene var det kroker som kløvkurvene kunne festes i. Under salen lå det et grovt klede eller ett stykke skinnfell, som kunne hindre kløva å gnage hesten. Kløva var det vanlige navnet på lasset som hesten skulle bære. 

Kurven er blant annet brukt til frakt av lågåsild fra elva. Kurven hører sammen med SJF. 5565.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Kløvkurven har en oval form fra en rektangulær bunn, og den er flettet av kløyvde hasselkvister. 

Kurven består av reimer som danner bunn og staker. Bunnen har 17 reimer på langs og ni doble på tvers. I bunnens lengderetning ligger reimene en og en, og i rett vinkel på disse, ligger de to og to. 

Reimene vikes opp, og to og to reimer danner stakene i kurven. Sidene er svakt buet og flettet med delt materiale.  

Kanten består av en kjepp som er delt i to. Den ene legges på innsiden, og den andre på stakenes ytterside. Den er festet til kurven ved at kjeppen er bundet på toppen av staken. Bindingen er både en bevikling, og et feste ned i kurven. Når kantreimen sys splitter man opp stakene, slik at man trer den igjennom flere steder på hver stake og får et godt feste i kurvsiden. Det er et brunt tau festet til kurvens side. Det er festet en bjørkevidje i den andre siden av kurven. 

Kurven har en fot som består av en u-formet kjepp. Det er også to u-formede forsterkninger rundt kurven. Disse er festet sammen med en vidje i enden. Det er også festet en ståltråd for å feste forsterkningene sammen. 

Kløvkurven er en kurv som ble brukt til å feste på kløvsalen for hestetransport. Prinsippet med en kløvsal var at den hadde et par fjøler som fordelte trykket av børa på hesteryggen, og et par buer holdt disse fjølene på plass. I buene eller på fjølene var det kroker som kløvkurvene kunne festes i. Under salen lå det et grovt klede eller ett stykke skinnfell, som kunne hindre kløva å gnage hesten. Kløva var det vanlige navnet på lasset som hesten skulle bære. 

Kurven er blant annet brukt til frakt av lågåsild fra elva. Kurven hører sammen med SJF. 5565.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Kløvkurven har en oval form fra en rektangulær bunn, og den er flettet av kløyvde hasselkvister. 

Kurven består av reimer som danner bunn og staker. Bunnen har 17 reimer på langs og ni doble på tvers. I bunnens lengderetning ligger reimene en og en, og i rett vinkel på disse, ligger de to og to. 

Reimene vikes opp, og to og to reimer danner stakene i kurven. Sidene er svakt buet og flettet med delt materiale.  

Kanten består av en kjepp som er delt i to. Den ene legges på innsiden, og den andre på stakenes ytterside. Den er festet til kurven ved at kjeppen er bundet på toppen av staken. Bindingen er både en bevikling, og et feste ned i kurven. Når kantreimen sys splitter man opp stakene, slik at man trer den igjennom flere steder på hver stake og får et godt feste i kurvsiden. Det er et brunt tau festet til kurvens side. Det er festet en bjørkevidje i den andre siden av kurven. 

Kurven har en fot som består av en u-formet kjepp. Det er også to u-formede forsterkninger rundt kurven. Disse er festet sammen med en vidje i enden. Det er også festet en ståltråd for å feste forsterkningene sammen. 

Kløvkurven er en kurv som ble brukt til å feste på kløvsalen for hestetransport. Prinsippet med en kløvsal var at den hadde et par fjøler som fordelte trykket av børa på hesteryggen, og et par buer holdt disse fjølene på plass. I buene eller på fjølene var det kroker som kløvkurvene kunne festes i. Under salen lå det et grovt klede eller ett stykke skinnfell, som kunne hindre kløva å gnage hesten. Kløva var det vanlige navnet på lasset som hesten skulle bære. 

Kurven er blant annet brukt til frakt av lågåsild fra elva. Kurven hører sammen med SJF. 5565.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Kløvkurven har en oval form fra en rektangulær bunn, og den er flettet av kløyvde hasselkvister. 

Kurven består av reimer som danner bunn og staker. Bunnen har 17 reimer på langs og ni doble på tvers. I bunnens lengderetning ligger reimene en og en, og i rett vinkel på disse, ligger de to og to. 

Reimene vikes opp, og to og to reimer danner stakene i kurven. Sidene er svakt buet og flettet med delt materiale.  

Kanten består av en kjepp som er delt i to. Den ene legges på innsiden, og den andre på stakenes ytterside. Den er festet til kurven ved at kjeppen er bundet på toppen av staken. Bindingen er både en bevikling, og et feste ned i kurven. Når kantreimen sys splitter man opp stakene, slik at man trer den igjennom flere steder på hver stake og får et godt feste i kurvsiden. Det er et brunt tau festet til kurvens side. Det er festet en bjørkevidje i den andre siden av kurven. 

Kurven har en fot som består av en u-formet kjepp. Det er også to u-formede forsterkninger rundt kurven. Disse er festet sammen med en vidje i enden. Det er også festet en ståltråd for å feste forsterkningene sammen. 

Kløvkurven er en kurv som ble brukt til å feste på kløvsalen for hestetransport. Prinsippet med en kløvsal var at den hadde et par fjøler som fordelte trykket av børa på hesteryggen, og et par buer holdt disse fjølene på plass. I buene eller på fjølene var det kroker som kløvkurvene kunne festes i. Under salen lå det et grovt klede eller ett stykke skinnfell, som kunne hindre kløva å gnage hesten. Kløva var det vanlige navnet på lasset som hesten skulle bære. 

Kurven er blant annet brukt til frakt av lågåsild fra elva. Kurven hører sammen med SJF. 5565.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Kløvkurven har en oval form fra en rektangulær bunn, og den er flettet av kløyvde hasselkvister. 

Kurven består av reimer som danner bunn og staker. Bunnen har 17 reimer på langs og ni doble på tvers. I bunnens lengderetning ligger reimene en og en, og i rett vinkel på disse, ligger de to og to. 

Reimene vikes opp, og to og to reimer danner stakene i kurven. Sidene er svakt buet og flettet med delt materiale.  

Kanten består av en kjepp som er delt i to. Den ene legges på innsiden, og den andre på stakenes ytterside. Den er festet til kurven ved at kjeppen er bundet på toppen av staken. Bindingen er både en bevikling, og et feste ned i kurven. Når kantreimen sys splitter man opp stakene, slik at man trer den igjennom flere steder på hver stake og får et godt feste i kurvsiden. Det er et brunt tau festet til kurvens side. Det er festet en bjørkevidje i den andre siden av kurven. 

Kurven har en fot som består av en u-formet kjepp. Det er også to u-formede forsterkninger rundt kurven. Disse er festet sammen med en vidje i enden. Det er også festet en ståltråd for å feste forsterkningene sammen. 

Kløvkurven er en kurv som ble brukt til å feste på kløvsalen for hestetransport. Prinsippet med en kløvsal var at den hadde et par fjøler som fordelte trykket av børa på hesteryggen, og et par buer holdt disse fjølene på plass. I buene eller på fjølene var det kroker som kløvkurvene kunne festes i. Under salen lå det et grovt klede eller ett stykke skinnfell, som kunne hindre kløva å gnage hesten. Kløva var det vanlige navnet på lasset som hesten skulle bære. 

Kurven er blant annet brukt til frakt av lågåsild fra elva. Kurven hører sammen med SJF. 5565.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Kløvkurven har en oval form fra en rektangulær bunn, og den er flettet av kløyvde hasselkvister. 

Kurven består av reimer som danner bunn og staker. Bunnen har 17 reimer på langs og ni doble på tvers. I bunnens lengderetning ligger reimene en og en, og i rett vinkel på disse, ligger de to og to. 

Reimene vikes opp, og to og to reimer danner stakene i kurven. Sidene er svakt buet og flettet med delt materiale.  

Kanten består av en kjepp som er delt i to. Den ene legges på innsiden, og den andre på stakenes ytterside. Den er festet til kurven ved at kjeppen er bundet på toppen av staken. Bindingen er både en bevikling, og et feste ned i kurven. Når kantreimen sys splitter man opp stakene, slik at man trer den igjennom flere steder på hver stake og får et godt feste i kurvsiden. Det er et brunt tau festet til kurvens side. Det er festet en bjørkevidje i den andre siden av kurven. 

Kurven har en fot som består av en u-formet kjepp. Det er også to u-formede forsterkninger rundt kurven. Disse er festet sammen med en vidje i enden. Det er også festet en ståltråd for å feste forsterkningene sammen. 

Kløvkurven er en kurv som ble brukt til å feste på kløvsalen for hestetransport. Prinsippet med en kløvsal var at den hadde et par fjøler som fordelte trykket av børa på hesteryggen, og et par buer holdt disse fjølene på plass. I buene eller på fjølene var det kroker som kløvkurvene kunne festes i. Under salen lå det et grovt klede eller ett stykke skinnfell, som kunne hindre kløva å gnage hesten. Kløva var det vanlige navnet på lasset som hesten skulle bære. 

Kurven er blant annet brukt til frakt av lågåsild fra elva. Kurven hører sammen med SJF. 5565.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Kløvkurven har en oval form fra en rektangulær bunn, og den er flettet av kløyvde hasselkvister. 

Kurven består av reimer som danner bunn og staker. Bunnen har 17 reimer på langs og ni doble på tvers. I bunnens lengderetning ligger reimene en og en, og i rett vinkel på disse, ligger de to og to. 

Reimene vikes opp, og to og to reimer danner stakene i kurven. Sidene er svakt buet og flettet med delt materiale.  

Kanten består av en kjepp som er delt i to. Den ene legges på innsiden, og den andre på stakenes ytterside. Den er festet til kurven ved at kjeppen er bundet på toppen av staken. Bindingen er både en bevikling, og et feste ned i kurven. Når kantreimen sys splitter man opp stakene, slik at man trer den igjennom flere steder på hver stake og får et godt feste i kurvsiden. Det er et brunt tau festet til kurvens side. Det er festet en bjørkevidje i den andre siden av kurven. 

Kurven har en fot som består av en u-formet kjepp. Det er også to u-formede forsterkninger rundt kurven. Disse er festet sammen med en vidje i enden. Det er også festet en ståltråd for å feste forsterkningene sammen. 

Kløvkurven er en kurv som ble brukt til å feste på kløvsalen for hestetransport. Prinsippet med en kløvsal var at den hadde et par fjøler som fordelte trykket av børa på hesteryggen, og et par buer holdt disse fjølene på plass. I buene eller på fjølene var det kroker som kløvkurvene kunne festes i. Under salen lå det et grovt klede eller ett stykke skinnfell, som kunne hindre kløva å gnage hesten. Kløva var det vanlige navnet på lasset som hesten skulle bære. 

Kurven er blant annet brukt til frakt av lågåsild fra elva. Kurven hører sammen med SJF. 5565.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Kløvkurven har en oval form fra en rektangulær bunn, og den er flettet av kløyvde hasselkvister. 

Kurven består av reimer som danner bunn og staker. Bunnen har 17 reimer på langs og ni doble på tvers. I bunnens lengderetning ligger reimene en og en, og i rett vinkel på disse, ligger de to og to. 

Reimene vikes opp, og to og to reimer danner stakene i kurven. Sidene er svakt buet og flettet med delt materiale.  

Kanten består av en kjepp som er delt i to. Den ene legges på innsiden, og den andre på stakenes ytterside. Den er festet til kurven ved at kjeppen er bundet på toppen av staken. Bindingen er både en bevikling, og et feste ned i kurven. Når kantreimen sys splitter man opp stakene, slik at man trer den igjennom flere steder på hver stake og får et godt feste i kurvsiden. Det er et brunt tau festet til kurvens side. Det er festet en bjørkevidje i den andre siden av kurven. 

Kurven har en fot som består av en u-formet kjepp. Det er også to u-formede forsterkninger rundt kurven. Disse er festet sammen med en vidje i enden. Det er også festet en ståltråd for å feste forsterkningene sammen. 

Kløvkurven er en kurv som ble brukt til å feste på kløvsalen for hestetransport. Prinsippet med en kløvsal var at den hadde et par fjøler som fordelte trykket av børa på hesteryggen, og et par buer holdt disse fjølene på plass. I buene eller på fjølene var det kroker som kløvkurvene kunne festes i. Under salen lå det et grovt klede eller ett stykke skinnfell, som kunne hindre kløva å gnage hesten. Kløva var det vanlige navnet på lasset som hesten skulle bære. 

Kurven er blant annet brukt til frakt av lågåsild fra elva. Kurven hører sammen med SJF. 5565.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Kløvkurven har en oval form fra en rektangulær bunn, og den er flettet av kløyvde hasselkvister. 

Kurven består av reimer som danner bunn og staker. Bunnen har 17 reimer på langs og ni doble på tvers. I bunnens lengderetning ligger reimene en og en, og i rett vinkel på disse, ligger de to og to. 

Reimene vikes opp, og to og to reimer danner stakene i kurven. Sidene er svakt buet og flettet med delt materiale.  

Kanten består av en kjepp som er delt i to. Den ene legges på innsiden, og den andre på stakenes ytterside. Den er festet til kurven ved at kjeppen er bundet på toppen av staken. Bindingen er både en bevikling, og et feste ned i kurven. Når kantreimen sys splitter man opp stakene, slik at man trer den igjennom flere steder på hver stake og får et godt feste i kurvsiden. Det er et brunt tau festet til kurvens side. Det er festet en bjørkevidje i den andre siden av kurven. 

Kurven har en fot som består av en u-formet kjepp. Det er også to u-formede forsterkninger rundt kurven. Disse er festet sammen med en vidje i enden. Det er også festet en ståltråd for å feste forsterkningene sammen. 

Kløvkurven er en kurv som ble brukt til å feste på kløvsalen for hestetransport. Prinsippet med en kløvsal var at den hadde et par fjøler som fordelte trykket av børa på hesteryggen, og et par buer holdt disse fjølene på plass. I buene eller på fjølene var det kroker som kløvkurvene kunne festes i. Under salen lå det et grovt klede eller ett stykke skinnfell, som kunne hindre kløva å gnage hesten. Kløva var det vanlige navnet på lasset som hesten skulle bære. 

Kurven er blant annet brukt til frakt av lågåsild fra elva. Kurven hører sammen med SJF. 5565.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Kløvkurven har en oval form fra en rektangulær bunn, og den er flettet av kløyvde hasselkvister. 

Kurven består av reimer som danner bunn og staker. Bunnen har 17 reimer på langs og ni doble på tvers. I bunnens lengderetning ligger reimene en og en, og i rett vinkel på disse, ligger de to og to. 

Reimene vikes opp, og to og to reimer danner stakene i kurven. Sidene er svakt buet og flettet med delt materiale.  

Kanten består av en kjepp som er delt i to. Den ene legges på innsiden, og den andre på stakenes ytterside. Den er festet til kurven ved at kjeppen er bundet på toppen av staken. Bindingen er både en bevikling, og et feste ned i kurven. Når kantreimen sys splitter man opp stakene, slik at man trer den igjennom flere steder på hver stake og får et godt feste i kurvsiden. Det er et brunt tau festet til kurvens side. Det er festet en bjørkevidje i den andre siden av kurven. 

Kurven har en fot som består av en u-formet kjepp. Det er også to u-formede forsterkninger rundt kurven. Disse er festet sammen med en vidje i enden. Det er også festet en ståltråd for å feste forsterkningene sammen. 

Kløvkurven er en kurv som ble brukt til å feste på kløvsalen for hestetransport. Prinsippet med en kløvsal var at den hadde et par fjøler som fordelte trykket av børa på hesteryggen, og et par buer holdt disse fjølene på plass. I buene eller på fjølene var det kroker som kløvkurvene kunne festes i. Under salen lå det et grovt klede eller ett stykke skinnfell, som kunne hindre kløva å gnage hesten. Kløva var det vanlige navnet på lasset som hesten skulle bære. 

Kurven er blant annet brukt til frakt av lågåsild fra elva. Kurven hører sammen med SJF. 5565.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Kløvkurven har en oval form fra en rektangulær bunn, og den er flettet av kløyvde hasselkvister. 

Kurven består av reimer som danner bunn og staker. Bunnen har 17 reimer på langs og ni doble på tvers. I bunnens lengderetning ligger reimene en og en, og i rett vinkel på disse, ligger de to og to. 

Reimene vikes opp, og to og to reimer danner stakene i kurven. Sidene er svakt buet og flettet med delt materiale.  

Kanten består av en kjepp som er delt i to. Den ene legges på innsiden, og den andre på stakenes ytterside. Den er festet til kurven ved at kjeppen er bundet på toppen av staken. Bindingen er både en bevikling, og et feste ned i kurven. Når kantreimen sys splitter man opp stakene, slik at man trer den igjennom flere steder på hver stake og får et godt feste i kurvsiden. Det er et brunt tau festet til kurvens side. Det er festet en bjørkevidje i den andre siden av kurven. 

Kurven har en fot som består av en u-formet kjepp. Det er også to u-formede forsterkninger rundt kurven. Disse er festet sammen med en vidje i enden. Det er også festet en ståltråd for å feste forsterkningene sammen. 

Kløvkurven er en kurv som ble brukt til å feste på kløvsalen for hestetransport. Prinsippet med en kløvsal var at den hadde et par fjøler som fordelte trykket av børa på hesteryggen, og et par buer holdt disse fjølene på plass. I buene eller på fjølene var det kroker som kløvkurvene kunne festes i. Under salen lå det et grovt klede eller ett stykke skinnfell, som kunne hindre kløva å gnage hesten. Kløva var det vanlige navnet på lasset som hesten skulle bære. 

Kurven er blant annet brukt til frakt av lågåsild fra elva. Kurven hører sammen med SJF. 5565.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Kløvkurven har en oval form fra en rektangulær bunn, og den er flettet av kløyvde hasselkvister. 

Kurven består av reimer som danner bunn og staker. Bunnen har 17 reimer på langs og ni doble på tvers. I bunnens lengderetning ligger reimene en og en, og i rett vinkel på disse, ligger de to og to. 

Reimene vikes opp, og to og to reimer danner stakene i kurven. Sidene er svakt buet og flettet med delt materiale.  

Kanten består av en kjepp som er delt i to. Den ene legges på innsiden, og den andre på stakenes ytterside. Den er festet til kurven ved at kjeppen er bundet på toppen av staken. Bindingen er både en bevikling, og et feste ned i kurven. Når kantreimen sys splitter man opp stakene, slik at man trer den igjennom flere steder på hver stake og får et godt feste i kurvsiden. Det er et brunt tau festet til kurvens side. Det er festet en bjørkevidje i den andre siden av kurven. 

Kurven har en fot som består av en u-formet kjepp. Det er også to u-formede forsterkninger rundt kurven. Disse er festet sammen med en vidje i enden. Det er også festet en ståltråd for å feste forsterkningene sammen. 

Kløvkurven er en kurv som ble brukt til å feste på kløvsalen for hestetransport. Prinsippet med en kløvsal var at den hadde et par fjøler som fordelte trykket av børa på hesteryggen, og et par buer holdt disse fjølene på plass. I buene eller på fjølene var det kroker som kløvkurvene kunne festes i. Under salen lå det et grovt klede eller ett stykke skinnfell, som kunne hindre kløva å gnage hesten. Kløva var det vanlige navnet på lasset som hesten skulle bære. 

Kurven er blant annet brukt til frakt av lågåsild fra elva. Kurven hører sammen med SJF. 5565.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Kløvkurven har en oval form fra en rektangulær bunn, og den er flettet av kløyvde hasselkvister. 

Kurven består av reimer som danner bunn og staker. Bunnen har 17 reimer på langs og ni doble på tvers. I bunnens lengderetning ligger reimene en og en, og i rett vinkel på disse, ligger de to og to. 

Reimene vikes opp, og to og to reimer danner stakene i kurven. Sidene er svakt buet og flettet med delt materiale.  

Kanten består av en kjepp som er delt i to. Den ene legges på innsiden, og den andre på stakenes ytterside. Den er festet til kurven ved at kjeppen er bundet på toppen av staken. Bindingen er både en bevikling, og et feste ned i kurven. Når kantreimen sys splitter man opp stakene, slik at man trer den igjennom flere steder på hver stake og får et godt feste i kurvsiden. Det er et brunt tau festet til kurvens side. Det er festet en bjørkevidje i den andre siden av kurven. 

Kurven har en fot som består av en u-formet kjepp. Det er også to u-formede forsterkninger rundt kurven. Disse er festet sammen med en vidje i enden. Det er også festet en ståltråd for å feste forsterkningene sammen. 

Kløvkurven er en kurv som ble brukt til å feste på kløvsalen for hestetransport. Prinsippet med en kløvsal var at den hadde et par fjøler som fordelte trykket av børa på hesteryggen, og et par buer holdt disse fjølene på plass. I buene eller på fjølene var det kroker som kløvkurvene kunne festes i. Under salen lå det et grovt klede eller ett stykke skinnfell, som kunne hindre kløva å gnage hesten. Kløva var det vanlige navnet på lasset som hesten skulle bære. 

Kurven er blant annet brukt til frakt av lågåsild fra elva. Kurven hører sammen med SJF. 5565.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum
  • Kløvkurven har en oval form fra en rektangulær bunn, og den er flettet av kløyvde hasselkvister. 

Kurven består av reimer som danner bunn og staker. Bunnen har 17 reimer på langs og ni doble på tvers. I bunnens lengderetning ligger reimene en og en, og i rett vinkel på disse, ligger de to og to. 

Reimene vikes opp, og to og to reimer danner stakene i kurven. Sidene er svakt buet og flettet med delt materiale.  

Kanten består av en kjepp som er delt i to. Den ene legges på innsiden, og den andre på stakenes ytterside. Den er festet til kurven ved at kjeppen er bundet på toppen av staken. Bindingen er både en bevikling, og et feste ned i kurven. Når kantreimen sys splitter man opp stakene, slik at man trer den igjennom flere steder på hver stake og får et godt feste i kurvsiden. Det er et brunt tau festet til kurvens side. Det er festet en bjørkevidje i den andre siden av kurven. 

Kurven har en fot som består av en u-formet kjepp. Det er også to u-formede forsterkninger rundt kurven. Disse er festet sammen med en vidje i enden. Det er også festet en ståltråd for å feste forsterkningene sammen. 

Kløvkurven er en kurv som ble brukt til å feste på kløvsalen for hestetransport. Prinsippet med en kløvsal var at den hadde et par fjøler som fordelte trykket av børa på hesteryggen, og et par buer holdt disse fjølene på plass. I buene eller på fjølene var det kroker som kløvkurvene kunne festes i. Under salen lå det et grovt klede eller ett stykke skinnfell, som kunne hindre kløva å gnage hesten. Kløva var det vanlige navnet på lasset som hesten skulle bære. 

Kurven er blant annet brukt til frakt av lågåsild fra elva. Kurven hører sammen med SJF. 5565.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Kurv

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to