History
-
Det var i alt 19 slike smalsporede motorvogner. De seks første ble bygd ved Statsbanenes Verksted i Trondheim i 1927. De siste i 1930. Vognene hadde førerrom i en ende, to passasjeravdelinger og bakerst en godsavdeling. Motoren var en seks-sylindret Buda på 120 hk. Største hastighet var 55 km/t. Vognkassen var i vanlig utførelse med stenderverk av furu og teakkledning. Passasjeravdelingene hadde 24 sitteplasser. Vognene hadde en tjenestevekt på vel 10 tonn.
De seks første vognene ble satt inn på Jærbanen, Treungenbanen og Setesdalsbanen. Neste leveranse omfattet åtte vogner bygget på Strømmens Værksted, levert i 1930. Disse fikk en litt større Buda-motor. Nå ble det også slike vogner på Vestfoldbanen og den nordlige delen av Rørosbanen. Den siste vognen av denne typen ble levert fra Strømmen til den private Tønsberg–Eidsfossbanen. Denne ble overtatt av NSB i 1938.
Vognen hadde tilstrekkelig trekkraft til å trekke en tilhengervogn. De to siste, nr. 2664 og 2667, ble utrangert i 1956. Museets nr. 2664 gikk all sin tid på Setesdalsbanen. To av vognene oppnådde et kilometerløp på nærmere en million kilometer. Etter utrangering ble fire vogner bygget om til tunnelrenskebukker litra Ram, tre for bredt spor i 1950-51 og en for Setesdalsbanen i 1954.
Motorvognen ble sendt fra Grovane 1. desember 1958, opplastet på spesialvogn Rso4 20850.
Produksjon: 1930
- ProdusentStrømmens Værksted
- Production placeNorge Akershus Skedsmo Strømmens Værksted
Aksesjon: December 22, 1958
Avlevering- AvlevererNSB, Kristiansand distrikt
Eierskap
Eier: NJM
Classification
Placement
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierJM001944
- Part of collectionNorsk jernbanemuseums gjenstandssamling
- Owner of collectionNorsk Jernbanemuseum
- InstitutionNorsk Jernbanemuseum
- Date publishedMarch 21, 2014
- Date updatedAugust 21, 2021
- DIMU-CODE011023071043
- UUIDf45a81d3-ee7f-401d-a18a-f641d3fc2164
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».