• Gro Jessen (1938-2003) regnes som en av de ledende norske tekstilkunstnere i sin generasjon. Hun var en fornyer av tekstile uttrykksformer og en nestor innen stofftrykk og tekstildesign. Hennes arbeid bar alltid preg av nytenkning, videreutvikling og eksperimentering, noe som påvirket norsk tekstilkunst generelt. Videre utførte hun en lang rekke offentlige kunstverk, hun hadde en omfattende utstillingsaktivitet, og ble innkjøpt til flere museer og institusjoner som Nasjonalmuseet, KODE Bergen og Nordenfjeldske kunstindustrimuseum i Trondheim. Hun engasjerte seg i fagpolitisk arbeid og underviste i tekstil ved kunsthøgskolene i Norge. Gro Jessen mottok Norske Kunsthåndverkeres ærespris i 2000.  Den hvite sten fra 1984-85 er et typisk eksempel på Jessens fantasirike uttrykk fra denne tiden, og består av stofftrykk og tegning på en monumental seilduk. Det var et kunstoppdrag opprinnelig laget til NRK Marienlyst og hang der i mange år. Tekstilverket har nå gjennomgått konservering og er spent opp på nytt av KOROs forvaltningsseksjon.
    Photo: Christian Tunge / Kunst i offentlige rom
  • Gro Jessen (1938-2003) regnes som en av de ledende norske tekstilkunstnere i sin generasjon. Hun var en fornyer av tekstile uttrykksformer og en nestor innen stofftrykk og tekstildesign. Hennes arbeid bar alltid preg av nytenkning, videreutvikling og eksperimentering, noe som påvirket norsk tekstilkunst generelt. Videre utførte hun en lang rekke offentlige kunstverk, hun hadde en omfattende utstillingsaktivitet, og ble innkjøpt til flere museer og institusjoner som Nasjonalmuseet, KODE Bergen og Nordenfjeldske kunstindustrimuseum i Trondheim. Hun engasjerte seg i fagpolitisk arbeid og underviste i tekstil ved kunsthøgskolene i Norge. Gro Jessen mottok Norske Kunsthåndverkeres ærespris i 2000.  Den hvite sten fra 1984-85 er et typisk eksempel på Jessens fantasirike uttrykk fra denne tiden, og består av stofftrykk og tegning på en monumental seilduk. Det var et kunstoppdrag opprinnelig laget til NRK Marienlyst og hang der i mange år. Tekstilverket har nå gjennomgått konservering og er spent opp på nytt av KOROs forvaltningsseksjon.
    Photo: Christian Tunge / Kunst i offentlige rom
  • Gro Jessen (1938-2003) regnes som en av de ledende norske tekstilkunstnere i sin generasjon. Hun var en fornyer av tekstile uttrykksformer og en nestor innen stofftrykk og tekstildesign. Hennes arbeid bar alltid preg av nytenkning, videreutvikling og eksperimentering, noe som påvirket norsk tekstilkunst generelt. Videre utførte hun en lang rekke offentlige kunstverk, hun hadde en omfattende utstillingsaktivitet, og ble innkjøpt til flere museer og institusjoner som Nasjonalmuseet, KODE Bergen og Nordenfjeldske kunstindustrimuseum i Trondheim. Hun engasjerte seg i fagpolitisk arbeid og underviste i tekstil ved kunsthøgskolene i Norge. Gro Jessen mottok Norske Kunsthåndverkeres ærespris i 2000.  Den hvite sten fra 1984-85 er et typisk eksempel på Jessens fantasirike uttrykk fra denne tiden, og består av stofftrykk og tegning på en monumental seilduk. Det var et kunstoppdrag opprinnelig laget til NRK Marienlyst og hang der i mange år. Tekstilverket har nå gjennomgått konservering og er spent opp på nytt av KOROs forvaltningsseksjon.
    Photo: Christian Tunge / Kunst i offentlige rom
  • Gro Jessen (1938-2003) regnes som en av de ledende norske tekstilkunstnere i sin generasjon. Hun var en fornyer av tekstile uttrykksformer og en nestor innen stofftrykk og tekstildesign. Hennes arbeid bar alltid preg av nytenkning, videreutvikling og eksperimentering, noe som påvirket norsk tekstilkunst generelt. Videre utførte hun en lang rekke offentlige kunstverk, hun hadde en omfattende utstillingsaktivitet, og ble innkjøpt til flere museer og institusjoner som Nasjonalmuseet, KODE Bergen og Nordenfjeldske kunstindustrimuseum i Trondheim. Hun engasjerte seg i fagpolitisk arbeid og underviste i tekstil ved kunsthøgskolene i Norge. Gro Jessen mottok Norske Kunsthåndverkeres ærespris i 2000.  Den hvite sten fra 1984-85 er et typisk eksempel på Jessens fantasirike uttrykk fra denne tiden, og består av stofftrykk og tegning på en monumental seilduk. Det var et kunstoppdrag opprinnelig laget til NRK Marienlyst og hang der i mange år. Tekstilverket har nå gjennomgått konservering og er spent opp på nytt av KOROs forvaltningsseksjon.
    Photo: Christian Tunge / Kunst i offentlige rom
  • Gro Jessen (1938-2003) regnes som en av de ledende norske tekstilkunstnere i sin generasjon. Hun var en fornyer av tekstile uttrykksformer og en nestor innen stofftrykk og tekstildesign. Hennes arbeid bar alltid preg av nytenkning, videreutvikling og eksperimentering, noe som påvirket norsk tekstilkunst generelt. Videre utførte hun en lang rekke offentlige kunstverk, hun hadde en omfattende utstillingsaktivitet, og ble innkjøpt til flere museer og institusjoner som Nasjonalmuseet, KODE Bergen og Nordenfjeldske kunstindustrimuseum i Trondheim. Hun engasjerte seg i fagpolitisk arbeid og underviste i tekstil ved kunsthøgskolene i Norge. Gro Jessen mottok Norske Kunsthåndverkeres ærespris i 2000.  Den hvite sten fra 1984-85 er et typisk eksempel på Jessens fantasirike uttrykk fra denne tiden, og består av stofftrykk og tegning på en monumental seilduk. Det var et kunstoppdrag opprinnelig laget til NRK Marienlyst og hang der i mange år. Tekstilverket har nå gjennomgått konservering og er spent opp på nytt av KOROs forvaltningsseksjon.
    Photo: Christian Tunge / Kunst i offentlige rom

Den hvites sten? [Tekstil]

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to