• Dette er en amerikansk lastebil.
Fjordens billag, forløperen til Firda billag, kjøpte en Opel lastebil i 1913. Da Firda billag ble stiftet tidlig på 20-tallet ble enda en 1913 Opel lastebil inkludert. Den var privat eid før det. Firda billags første lastebiler var således Opel. (Opplysninger om kjøretøyet fra Trygve Krogsæter).

Motivet er frå båtstoppestaden Steinen i Førde og framom står sjåfør Einar Bruland. Dette er truleg ein av dei første lastebilane som Firda Billag hadde. Einar Bruland vart tilsett i 1921. (Kjelde: Boka "Transport mellom fjordar, Firda Billag 1920-1995, av Finn Borgen Førsund)
    Photo: Fauske, Olai / Norsk vegmuseum

Dyretransport i eldre dagar med 7 kyr på ein open gammal Opel lastebil

• Tror bestemt at dette ikke er en Fiat. Dette er en amerikansk lastebil.

Fjordens billag, forløperen til Firda billag, kjøpte en Opel lastebil i 1913. Da Firda billag ble stiftet tidlig på 20-tallet ble enda en 1913 Opel lastebil inkludert. Den var privat eid før det. Firda billags første lastebiler var således Opel!