17. mai komiteen utenfor Breidablikk i Varteig 17. mai 1936. Fra venstre Hans Bergerud, Valborg Sælid, Thorleif Haug, Signe Brusevold, Anders Sælid, Aslaug Småberg, Otto Brenne.

Dette er kun påsynsfil, foto må digitaliseres på nytt ved bestilling.

2 comments

• 59° 20' 47.952" N 11° 11' 49.764" E "Motiv: Vi skriver 17. mai i 1936, og arrangementskomiteen Neaskogs er fotografert utenfor forsamlingslokalet Breidablikk. Fra venstre ser vi Hans Bergerud, Valborg Sælid, Torolf Haug, Signe Brusevold, Anders Sælid, Aslaug Småberg og Otto Brenne.

17. mai-komiteen Neaskogs hadde ansvaret for barnetoget, som ofte gikk ut til Utsikten og snudde der. Dessuten gikk de i bresjen for familiearrangementet på Breidablikk.

<a href=""http://www.varteig-historielag.no/VHiGalerie3/?q=item/9935-barnetoget-passerer-lunderampa"">Se barnetoget Neaskogs på slutten av 1940-tallet ved å trykke her.</a>

Feiringen i Varteig var tre-delt den gang, idet også Ovaskogs og Østaskogs hadde sine egne arrangementer. Den gang var det egne korps i hver av de tre kretsene. Neaskogs hadde man først Bergerud-musikken, og senere korpset som Hilmar Belsby gikk i bresjen for. Ovaskogs hadde man Musikkforeningen Ekko og Østaskogs Musikkforeningen Klang.

Det var først da Sentralskolen sto ferdig i 1959 at det ble felles feiring for hele bygda.

Sted: Breidablikk.

År: 1936.

Fotograf: Ukjent.

Eier: Varteig Historielag Fotosamling.

Bildenummer: VHF.2021-00341."

Sted: Breidablikk.

År: 1936.

Fotograf: Ukjent.

Eier: Varteig Historielag Fotosamling.

Bildenummer: VHF.2021-00341."