• Kirke
Fjellkirka på Ranten. Idéen om fjellkirke i Nes ble lansert alt på 1950-tallet, men ingenting skjedde. Først i 1970 åra så det ut til å skulle skje noe i og med at Åse og Nils Moen da ga ei tomt til formålet på Ranten.  Først da Eivind Fagermoen kom som ny prest til Nes i 1990, kom det fart i sakene. Det er helt umulig å tenke seg fullføringen av fjellkirka uten gaver og dugnad i stor stil. Det ville ta alt for mye plass å nevne opp alle som burde vært nevnt i den sammenhengen. Vi skal likevel ta med Ole Onsgård Sagabråten og Ola Liodden. De ga som gaver og sto for arbeidet med hele alterpartiet, prekestol og døpefont.  Grunnsteinen ble lagt ned 18. sept. 1993, og alt 21. aug. 1994 kunne biskop Sigurd Oseberg foreta vigslingen av kirkebygget. I og med dette bygget har bygda fått et kirkebygg som er tenkt som brukskirke i vid forstand. Her er det to sovesaler, bad og toaletter og kjøkken. Kirka blir da også brukt mye både av private og av organisasjoner.
    Photo: Audun Aasheim / Hallingdal museum fotosamling

Kirke Fjellkirka på Ranten. Idéen om fjellkirke i Nes ble lansert alt på 1950-tallet, men ingenting skjedde. Først i 1970 åra så det ut til å skulle skje noe i og med at Åse og Nil...