Oslo Sporveiers sporvogn Gullfisk nr. 203 og Holmenkolbanens ledningsvogn nr. 1 på Skøyen
Vognen, som var brannskadet, er under transport fra Majorstuen stasjon på Holmenkolbanen (HkB) via Avløs på Bærumsbanen til vognhall 3 i Gardeveien på Majorstuen. Første del av tra ...
Vognen, som var brannskadet, er under transport fra Majorstuen stasjon på Holmenkolbanen (HkB) via Avløs på Bærumsbanen til vognhall 3 i Gardeveien på Majorstuen. Første del av transporten gikk fra Majorstuen (HkB) til Avløs med C-vogn som trekkraft, derfra med avbildede B-vogn (sporvogn) nr. 203 via Jar- Skøyen, der bildet er tatt. Videre via sentrum - Frogner til vognhall 3 i Gardeveien, der Lokaltrafikkhistorisk Forening (LTF) hadde sine vogner stående. Senere ble vognen fraktet på bil til Vinterbro. Der ble den utstatt for en pyroman og totalskadet.
Vognen ble bygget i 1943 som ledningsvogn med nye deler, men motorene var av HkBs type Westinghouse 203 og med kontrollere fra Oslo Sporveier av General Electrics type 263b som hadde sin opprinnnelse i Kristiania Sporveisselskab såkalte Brill-vogner.
1 comment
Teksten med vognas historie hører til en helt annen vogn.
Vogna på bildet ble bygget under krigen og var i drift inntil ca. 1982. Men mest som reserve arbeidsvogn og sjelden eller aldri i bruk i senere år.
Roar G Nilsson, January 22, 2024
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».