Jacob Skatvedt er født 15. februar 1906 i Sandefjord, fikk sertifikat i 1924, og offentlig sertifikat i 1927.
Han kjørte rutebil fra samme dag for Holt & Gravdal.
Kjørte i Rutebi ...
Jacob Skatvedt er født 15. februar 1906 i Sandefjord, fikk sertifikat i 1924, og offentlig sertifikat i 1927.
Han kjørte rutebil fra samme dag for Holt & Gravdal.
Kjørte i Rutebilene Farmand A/L fra starten 1. april 1939.
Ruten Tønsberg - Hvittingfoss han kjørte fra 1927 til 1947.
Skatvedt ble ansatt på kontoret i 1947, og i de siste årene frem til han ble pensjonist 1974, var han ansvarlig for lønningene i selskapet.
Han var bosatt i Åsgårdstrand.
Jacob Skatvedts familie flyttet i 1912 til Gravdal i Andebu. Dette var i automobilens barndom og vi lar Skatvedt selv fortelle fra den tiden.
"Ja, jeg var ikke gamle karen da jeg begynte med gårdsarbeide for min onkel Ludv. Holt, som sammen med kjøpmann Ludvig Skatvedt i 1919 startet bilruten Bråvold - Gravdal - Tønsberg.
I 1921 gikk Skatvedt ut som kompanjong og inn kom så Kristian Gravdal, med firmanavn Holt & Gravdal. På denne tiden overtok de ruten til Vivestad etter et kommunalt selskap, og senere ble ruten forlenget til Hvittingfoss. Ruten til Bråvold og Håsken ble nå kjørt med personvogner som korresponderte med Tønsbergbilen på Gravdal. Holt lærte meg å kjøre personbilen, og det hendte nok at jeg kjørte til Håsken et par ganger uten sertifikat.
I 1924 var jeg gammel nok og sammen med to andre kjørte vi opp til sertifikat for en ingeniør fra Sandefjord som drev sjåførskole. Vi møtte ham i Kodal, viste våre kjøreferdigheter før jeg fikk "lappen" fra Horten Politikammer. Det var enklere trafikkregler og motorkyndigheter å pugge den gangen.
Samme året begynte jeg å kjøre lastebil innimellom. Det var en Federal, årsmodellen husker jeg ikke. Den hadde karbidlykter, men ikke massiv gummi i dekkene. Motoren var på 30 hk, sertifisert på 1 tonn. Fra en sag i Vassås, som lå ved Bergsvannet, kjørte jeg materialer og honved til Tønsberg, en til to turer pr. dag. Sagen var eid av Gustav Marthinsen som også drev kolonialforretning i Vivestad.
Motoren var svak, så det he
Jacob Skatvedt er født 15. februar 1906 i Sandefjord, fikk sertifikat i 1924, og offentlig sertifikat i 1927.
Han kjørte rutebil fra samme dag for Holt & Gravdal.
Kjørte i Rutebilene Farmand A/L fra starten 1. april 1939.
Ruten Tønsberg - Hvittingfoss han kjørte fra 1927 til 1947.
Skatvedt ble ansatt på kontoret i 1947, og i de siste årene frem til han ble pensjonist 1974, var han ansvarlig for lønningene i selskapet.
Han var bosatt i Åsgårdstrand.
Jacob Skatvedts familie flyttet i 1912 til Gravdal i Andebu. Dette var i automobilens barndom og vi lar Skatvedt selv fortelle fra den tiden.
"Ja, jeg var ikke gamle karen da jeg begynte med gårdsarbeide for min onkel Ludv. Holt, som sammen med kjøpmann Ludvig Skatvedt i 1919 startet bilruten Bråvold - Gravdal - Tønsberg.
I 1921 gikk Skatvedt ut som kompanjong og inn kom så Kristian Gravdal, med firmanavn Holt & Gravdal. På denne tiden overtok de ruten til Vivestad etter et kommunalt selskap, og senere ble ruten forlenget til Hvittingfoss. Ruten til Bråvold og Håsken ble nå kjørt med personvogner som korresponderte med Tønsbergbilen på Gravdal. Holt lærte meg å kjøre personbilen, og det hendte nok at jeg kjørte til Håsken et par ganger uten sertifikat.
I 1924 var jeg gammel nok og sammen med to andre kjørte vi opp til sertifikat for en ingeniør fra Sandefjord som drev sjåførskole. Vi møtte ham i Kodal, viste våre kjøreferdigheter før jeg fikk "lappen" fra Horten Politikammer. Det var enklere trafikkregler og motorkyndigheter å pugge den gangen.
Samme året begynte jeg å kjøre lastebil innimellom. Det var en Federal, årsmodellen husker jeg ikke. Den hadde karbidlykter, men ikke massiv gummi i dekkene. Motoren var på 30 hk, sertifisert på 1 tonn. Fra en sag i Vassås, som lå ved Bergsvannet, kjørte jeg materialer og honved til Tønsberg, en til to turer pr. dag. Sagen var eid av Gustav Marthinsen som også drev kolonialforretning i Vivestad.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».