• Kjøllefjord i 1940. Klesvask i elva en vakker sommerdag i Kjøllefjord. Kvinnene har fraktet vasken i sinkbaljer og bøtter. Å vaske klær i elva var hardt arbeid og tungt for ryggen. På andre siden av elva står en kalv og drikker vann. Brua som går over elva finnes den dag i dag. I bakgrunnen ser man også endel av Kjøllefjords bebyggelse, fiskebruk og fiskemottak. En gang i tiden fantes det en stor gammel stein som markerte Kjøllefjord bru, men den steinen ble fjernet. Kanskje er det den vi ser på toppen av steinmuren? Som en kuriositet kan vi nevne at fotografen Elisabeth Meyers skygge er med i bildet.
    Photo: Finnmark Fylkesbibliotek (Opphavsrett)

Kjøllefjord i 1940. Klesvask i elva en vakker sommerdag i Kjøllefjord. Kvinnene har fraktet vasken i sinkbaljer og bøtter. Å vaske klær i elva var hardt arbeid og tungt for ryggen....