Part of exhibition
History
-
- Gave gitt til museet i 2008 "til minne om de flinke syerskerne i Oppdal". I følge tradisjonen skal det være Kari Hansdatter Haugen som har sydd åkleet og gitt dette til datteren Eli, men det er ulike teorier da 1860 som er produksjonsåret vil bety at Kari bare var 15 år . Det spekuleres i om det kan være Karis mor, Eli Johannesdatter Haugen som produserte åkleet. Kari ble med årene en svært dyktig tekstilkunstner og hennes lærer Engel Meslo skrev en artikkel om henne i "Fjellposten 25. januar 1916, det året Kari døde. Mønsterkobinasjonen i åkleet er typisk for de eldste åklea i Oppdal.
Classification
-
- Fremstilling av produkter av spunnet materialeOU 286
- Innredning og interiørdekorasjonOU 353
- Møbler og gulvbekledningOU 352
- Søm og broderiOU 286.8
- Tekstil kunsthåndverk530 531.2
- HåndsømOU 286.82
- Garn og tråd280 286.2
References
-
- LitteraturreferanserAase Anita Midtskog 2010, "Et saumaåkle fra Storlidalen", i Bøgda vår, Oppdal historielag s. 70
- LitteraturreferanserAnne Ragnhild Rolvsjord 2012, "Sauma-åkle- en lokal kulturarv", i Bøgda vår, Oppdal historielag s.88-96
- LitteraturreferanserTora Sandal Bøhn 1953, "Saumaåklær fra Oppdal", særtrykk av Bygd og by, Norsk Folkemuseums årbok VII 1950-51. 1953 s. 66
- LitteraturreferanserAnne Ragnhild Rolvsjord 2011, Sauma-åklær, et fargespill med Nål og Tråd, Vestnorsk Kulturakademi/Høgskolen i Bergen
- LitteraturreferanserMargit Dalslåen 1979, "Vevnad og prydsaum", i Kunst og kunstnarar frå Oppdal, Red. Dalgård
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierOBM-4854
- Part of collectionObjektbase OBM
- Owner of collectionOppdalsmuseet
- InstitutionOppdalsmuseet
- Date publishedMay 25, 2023
- Date updatedOctober 18, 2023
- DIMU-CODE0210213542216
- UUID714e520b-7d74-496e-97a7-5ab04100138a
- Tags
- Oppdal Broderi Ensidig plattsøm Åkle
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».