History
-
Disse skiltkubbene, eller klossene, viser trikkes destinasjoner. Denne typen har fire sider, og var den vanligste typen, men det fantes også skilt med to, tre eller fem sider. Kubbene ble plassert i spesielle holdere på taket av vognene. Ved å vri på et lite håndttak oppe under taket, kunne man enkelt svinge skiltkubben i rett posisjon. To og to kubber var mekanisk koblet sammen, et for enden på vognen og et for vognsiden.
Kubber med tannhjul satt på enden av vogna, og var montert rett på vri-mekanismen. Kubber uten tannhjul satt på vognsidene, og fikk vribevegelsen fra sin koblede kubbe via et stag.
Frem til 1954 var nummereringen på vognene med egne skilt, og skiltkubbene viste kun destinasjonen. Fra 1954 begynte man med å male røde linjenummer på skiltkubbene sammen med destinasjonen.
Produksjon: 1950 - 1960 (Disse kubbene var typiske fra 1950- og 1960-tallet. )
- ProdusentAS Oslo Sporveiersikker
Classification
License information
-
License
Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)
- Eier Lokaltrafikkhistorisk Forening
Metadata
- IdentifierLTF.00165
- Part of collectionLTF hovedsamling
- Owner of collectionLokaltrafikkhistorisk Forening
- InstitutionSporveismuseet
- Date publishedJune 10, 2023
- Date updatedJune 10, 2023
- DIMU-CODE0210213565329
- UUID6c57e7f6-ea4b-4b12-b36f-4dc793580136
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».