• Rotasjonsmotor patentert i 1963 i alle gjeldende industriland. Motoren har en rotor som ligner fasongen på en skøytebane og en stator med 3 kammere lik en trekløver. På begge sider av rotoren er det festet skiver som følger rotorens bevegelse. I disse skivene er det frest ut spalter som fungerer som ventiler for innsug og eksos. Rotoren går i en bane slik at det dannes tre arbeidstakter for hver omdreining av utgående aksel. Rotoren blir tvangsstyrt av tre eksentertapper som har utvendig fortanning (planethjul). Utenfor disse er det en ring med innvendig fortanning (solhjul) som styrer planethjulene. Mellom rotor og stator er det montert tetningslister.
    Photo: Andreassen, Dag K. / Norsk Teknisk Museum
  • Rotasjonsmotor patentert i 1963 i alle gjeldende industriland. Motoren har en rotor som ligner fasongen på en skøytebane og en stator med 3 kammere lik en trekløver. På begge sider av rotoren er det festet skiver som følger rotorens bevegelse. I disse skivene er det frest ut spalter som fungerer som ventiler for innsug og eksos. Rotoren går i en bane slik at det dannes tre arbeidstakter for hver omdreining av utgående aksel. Rotoren blir tvangsstyrt av tre eksentertapper som har utvendig fortanning (planethjul). Utenfor disse er det en ring med innvendig fortanning (solhjul) som styrer planethjulene. Mellom rotor og stator er det montert tetningslister.
    Photo: Andreassen, Dag K. / Norsk Teknisk Museum
  • Rotasjonsmotor patentert i 1963 i alle gjeldende industriland. Motoren har en rotor som ligner fasongen på en skøytebane og en stator med 3 kammere lik en trekløver. På begge sider av rotoren er det festet skiver som følger rotorens bevegelse. I disse skivene er det frest ut spalter som fungerer som ventiler for innsug og eksos. Rotoren går i en bane slik at det dannes tre arbeidstakter for hver omdreining av utgående aksel. Rotoren blir tvangsstyrt av tre eksentertapper som har utvendig fortanning (planethjul). Utenfor disse er det en ring med innvendig fortanning (solhjul) som styrer planethjulene. Mellom rotor og stator er det montert tetningslister.
    Photo: Andreassen, Dag K. / Norsk Teknisk Museum
  • Rotasjonsmotor patentert i 1963 i alle gjeldende industriland. Motoren har en rotor som ligner fasongen på en skøytebane og en stator med 3 kammere lik en trekløver. På begge sider av rotoren er det festet skiver som følger rotorens bevegelse. I disse skivene er det frest ut spalter som fungerer som ventiler for innsug og eksos. Rotoren går i en bane slik at det dannes tre arbeidstakter for hver omdreining av utgående aksel. Rotoren blir tvangsstyrt av tre eksentertapper som har utvendig fortanning (planethjul). Utenfor disse er det en ring med innvendig fortanning (solhjul) som styrer planethjulene. Mellom rotor og stator er det montert tetningslister.
    Photo: Norsk Teknisk Museum
  • Rotasjonsmotor patentert i 1963 i alle gjeldende industriland. Motoren har en rotor som ligner fasongen på en skøytebane og en stator med 3 kammere lik en trekløver. På begge sider av rotoren er det festet skiver som følger rotorens bevegelse. I disse skivene er det frest ut spalter som fungerer som ventiler for innsug og eksos. Rotoren går i en bane slik at det dannes tre arbeidstakter for hver omdreining av utgående aksel. Rotoren blir tvangsstyrt av tre eksentertapper som har utvendig fortanning (planethjul). Utenfor disse er det en ring med innvendig fortanning (solhjul) som styrer planethjulene. Mellom rotor og stator er det montert tetningslister.
    Photo: Norsk Teknisk Museum
  • Rotasjonsmotor patentert i 1963 i alle gjeldende industriland. Motoren har en rotor som ligner fasongen på en skøytebane og en stator med 3 kammere lik en trekløver. På begge sider av rotoren er det festet skiver som følger rotorens bevegelse. I disse skivene er det frest ut spalter som fungerer som ventiler for innsug og eksos. Rotoren går i en bane slik at det dannes tre arbeidstakter for hver omdreining av utgående aksel. Rotoren blir tvangsstyrt av tre eksentertapper som har utvendig fortanning (planethjul). Utenfor disse er det en ring med innvendig fortanning (solhjul) som styrer planethjulene. Mellom rotor og stator er det montert tetningslister.
    Photo: Norsk Teknisk Museum

Motor

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to