• Liilian Saksis arbeider tar utgangspunkt i ull som råmateriale og viser seg som tekstile flater montert på° vegg eller i gulvstående konstruksjoner. Arbeiderne fungerer som variasjoner hvor fargenes samspill og interaksjon med materialet er et gjennomgående tema. Hun interesserer seg for hvordan vi optisk opplever farger i samspill og hun arbeider ofte med ulike farger med lik fargestyrke eller valør, som skaper en flimrende effekt i kunstverket.

Saksis arbeidsprosess starter når ullen fra egen saueflokk er klippet, som deretter gjennomgår møysommelig og tidkrevende spinning og farging for hånd. Til slutt konstrueres en tekstil flate gjennom teknikken sprang. Dette er en gammel fletteteknikk, med spor fra arkeologiske funn helt fra bronsealderen og i flere kulturer. I dag er teknikken sjelden og lite brukt, men benyttes fortsatt i produksjon av for eksempel hengekøyer. Saksi arbeider med sprang fordi teknikken gir henne mulighet til å konstruere en pustende flate der garnets uttrykk kan komme frem. Det er også en teknikk som krever veldig lite utstyr. Renningen spennes opp og trådene flettes rad for rad fra ytterst og inn mot midten med hjelp av stoppepinner. Trådene fra renningen flytter seg diagonalt og binder seg sammen, hvilket betyr at arbeidet kan bygges opp av en kontinuerlig tråd uten noe materiale som må klippes vekk.

Ullen kommer fra egen saueflokk hjemme på° gården og hjemme hos foreldrene i Sverige. Å ha nærhet til materialet og la arbeidet ta utgangspunkt i relasjonen til de spesifikke sauene, bunner i en interesse for menneskets relasjon til andre arter. Saksi interesserer seg for hvordan den daglige kontakten med dyr påvirker oss mennesker psykologisk, men også° spørsmål om dyrets egenverdi. Med "Solfall (Irma, Hilma, Sheila, Balder, Salme)" har hun ønsket å bringe in denne nærheten og fortellingen som ullen har med seg til de innsatte, og gjennom fargene gi rommet en ny og mer kraftfull fargeklang.

Liilian Saksi (født 1989 i Norrköping) bor og arbeider på Skotterud, Innlandet. Hun har en BA og MFA i Medium- og Materialbasert kunst ved Kunsthøgskolen i Oslo fra 2017. Siden sommeren 2020 bor og arbeider hun på et småbruk som drives utfra sauenes liv og behov.
    Photo: Tveter, Thomas / Kunst i offentlige rom

Photo: Tveter, Thomas / Kunst i offentlige rom