• Til plassen utenfor inngangspartiet til Drammen tinghus har Germain Ngoma (f. 1953) laget skulpturen "Prosess", som består av modulbaserte, omskiftende materialer bygget opp rundt en indre kjerne av stål. Bruk av papir og bøker gir assossiasjoner til lovverket, mens den støpte epoxyens transparens er inspirert av Drammenselva like ved. En større naturstein montert på toppen gir verket tyngde. 

Utformingen bryter med tinghusets stramme arkitektur – en kontrast som inviterer til refleksjon over konteksten verket er plassert i. I kunstnerskapet sitt har Ngoma ofte hatt fokus på prosess og gjenstandenes forgjengelighet. I Drammen har han utfordret dette og skapt et varig, offentlig verk.  

– Jeg samler på objekter og materialer som har blitt vraket, ting som blir kastet etter bruk, men fortsatt bærer i seg en referanse til hva de er, sier han selv om sitt kunstnerskap.

Ngoma endrer og bearbeider materialer og gjenstander fra sine opprinnelige former og funksjoner, og gir dem en ny verdi. Utenfor tinghuset blir transformasjonsaspektet et symbol på møtet mellom enkeltmennesket og rettsvesenet.
    Photo: Hart, Niklas / Kunst i offentlige rom
  • Til plassen utenfor inngangspartiet til Drammen tinghus har Germain Ngoma (f. 1953) laget skulpturen "Prosess", som består av modulbaserte, omskiftende materialer bygget opp rundt en indre kjerne av stål. Bruk av papir og bøker gir assossiasjoner til lovverket, mens den støpte epoxyens transparens er inspirert av Drammenselva like ved. En større naturstein montert på toppen gir verket tyngde. 

Utformingen bryter med tinghusets stramme arkitektur – en kontrast som inviterer til refleksjon over konteksten verket er plassert i. I kunstnerskapet sitt har Ngoma ofte hatt fokus på prosess og gjenstandenes forgjengelighet. I Drammen har han utfordret dette og skapt et varig, offentlig verk.  

– Jeg samler på objekter og materialer som har blitt vraket, ting som blir kastet etter bruk, men fortsatt bærer i seg en referanse til hva de er, sier han selv om sitt kunstnerskap.

Ngoma endrer og bearbeider materialer og gjenstander fra sine opprinnelige former og funksjoner, og gir dem en ny verdi. Utenfor tinghuset blir transformasjonsaspektet et symbol på møtet mellom enkeltmennesket og rettsvesenet.
    Photo: Hart, Niklas / Kunst i offentlige rom
  • Til plassen utenfor inngangspartiet til Drammen tinghus har Germain Ngoma (f. 1953) laget skulpturen "Prosess", som består av modulbaserte, omskiftende materialer bygget opp rundt en indre kjerne av stål. Bruk av papir og bøker gir assossiasjoner til lovverket, mens den støpte epoxyens transparens er inspirert av Drammenselva like ved. En større naturstein montert på toppen gir verket tyngde. 

Utformingen bryter med tinghusets stramme arkitektur – en kontrast som inviterer til refleksjon over konteksten verket er plassert i. I kunstnerskapet sitt har Ngoma ofte hatt fokus på prosess og gjenstandenes forgjengelighet. I Drammen har han utfordret dette og skapt et varig, offentlig verk.  

– Jeg samler på objekter og materialer som har blitt vraket, ting som blir kastet etter bruk, men fortsatt bærer i seg en referanse til hva de er, sier han selv om sitt kunstnerskap.

Ngoma endrer og bearbeider materialer og gjenstander fra sine opprinnelige former og funksjoner, og gir dem en ny verdi. Utenfor tinghuset blir transformasjonsaspektet et symbol på møtet mellom enkeltmennesket og rettsvesenet.
    Photo: Hart, Niklas / Kunst i offentlige rom
  • Til plassen utenfor inngangspartiet til Drammen tinghus har Germain Ngoma (f. 1953) laget skulpturen "Prosess", som består av modulbaserte, omskiftende materialer bygget opp rundt en indre kjerne av stål. Bruk av papir og bøker gir assossiasjoner til lovverket, mens den støpte epoxyens transparens er inspirert av Drammenselva like ved. En større naturstein montert på toppen gir verket tyngde. 

Utformingen bryter med tinghusets stramme arkitektur – en kontrast som inviterer til refleksjon over konteksten verket er plassert i. I kunstnerskapet sitt har Ngoma ofte hatt fokus på prosess og gjenstandenes forgjengelighet. I Drammen har han utfordret dette og skapt et varig, offentlig verk.  

– Jeg samler på objekter og materialer som har blitt vraket, ting som blir kastet etter bruk, men fortsatt bærer i seg en referanse til hva de er, sier han selv om sitt kunstnerskap.

Ngoma endrer og bearbeider materialer og gjenstander fra sine opprinnelige former og funksjoner, og gir dem en ny verdi. Utenfor tinghuset blir transformasjonsaspektet et symbol på møtet mellom enkeltmennesket og rettsvesenet.
    Photo: Hart, Niklas / Kunst i offentlige rom
  • Til plassen utenfor inngangspartiet til Drammen tinghus har Germain Ngoma (f. 1953) laget skulpturen "Prosess", som består av modulbaserte, omskiftende materialer bygget opp rundt en indre kjerne av stål. Bruk av papir og bøker gir assossiasjoner til lovverket, mens den støpte epoxyens transparens er inspirert av Drammenselva like ved. En større naturstein montert på toppen gir verket tyngde. 

Utformingen bryter med tinghusets stramme arkitektur – en kontrast som inviterer til refleksjon over konteksten verket er plassert i. I kunstnerskapet sitt har Ngoma ofte hatt fokus på prosess og gjenstandenes forgjengelighet. I Drammen har han utfordret dette og skapt et varig, offentlig verk.  

– Jeg samler på objekter og materialer som har blitt vraket, ting som blir kastet etter bruk, men fortsatt bærer i seg en referanse til hva de er, sier han selv om sitt kunstnerskap.

Ngoma endrer og bearbeider materialer og gjenstander fra sine opprinnelige former og funksjoner, og gir dem en ny verdi. Utenfor tinghuset blir transformasjonsaspektet et symbol på møtet mellom enkeltmennesket og rettsvesenet.
    Photo: Hart, Niklas / Kunst i offentlige rom
  • Til plassen utenfor inngangspartiet til Drammen tinghus har Germain Ngoma (f. 1953) laget skulpturen "Prosess", som består av modulbaserte, omskiftende materialer bygget opp rundt en indre kjerne av stål. Bruk av papir og bøker gir assossiasjoner til lovverket, mens den støpte epoxyens transparens er inspirert av Drammenselva like ved. En større naturstein montert på toppen gir verket tyngde. 

Utformingen bryter med tinghusets stramme arkitektur – en kontrast som inviterer til refleksjon over konteksten verket er plassert i. I kunstnerskapet sitt har Ngoma ofte hatt fokus på prosess og gjenstandenes forgjengelighet. I Drammen har han utfordret dette og skapt et varig, offentlig verk.  

– Jeg samler på objekter og materialer som har blitt vraket, ting som blir kastet etter bruk, men fortsatt bærer i seg en referanse til hva de er, sier han selv om sitt kunstnerskap.

Ngoma endrer og bearbeider materialer og gjenstander fra sine opprinnelige former og funksjoner, og gir dem en ny verdi. Utenfor tinghuset blir transformasjonsaspektet et symbol på møtet mellom enkeltmennesket og rettsvesenet.
    Photo: Hart, Niklas / Kunst i offentlige rom
  • Til plassen utenfor inngangspartiet til Drammen tinghus har Germain Ngoma (f. 1953) laget skulpturen "Prosess", som består av modulbaserte, omskiftende materialer bygget opp rundt en indre kjerne av stål. Bruk av papir og bøker gir assossiasjoner til lovverket, mens den støpte epoxyens transparens er inspirert av Drammenselva like ved. En større naturstein montert på toppen gir verket tyngde. 

Utformingen bryter med tinghusets stramme arkitektur – en kontrast som inviterer til refleksjon over konteksten verket er plassert i. I kunstnerskapet sitt har Ngoma ofte hatt fokus på prosess og gjenstandenes forgjengelighet. I Drammen har han utfordret dette og skapt et varig, offentlig verk.  

– Jeg samler på objekter og materialer som har blitt vraket, ting som blir kastet etter bruk, men fortsatt bærer i seg en referanse til hva de er, sier han selv om sitt kunstnerskap.

Ngoma endrer og bearbeider materialer og gjenstander fra sine opprinnelige former og funksjoner, og gir dem en ny verdi. Utenfor tinghuset blir transformasjonsaspektet et symbol på møtet mellom enkeltmennesket og rettsvesenet.
    Photo: Hart, Niklas / Kunst i offentlige rom
  • Til plassen utenfor inngangspartiet til Drammen tinghus har Germain Ngoma (f. 1953) laget skulpturen "Prosess", som består av modulbaserte, omskiftende materialer bygget opp rundt en indre kjerne av stål. Bruk av papir og bøker gir assossiasjoner til lovverket, mens den støpte epoxyens transparens er inspirert av Drammenselva like ved. En større naturstein montert på toppen gir verket tyngde. 

Utformingen bryter med tinghusets stramme arkitektur – en kontrast som inviterer til refleksjon over konteksten verket er plassert i. I kunstnerskapet sitt har Ngoma ofte hatt fokus på prosess og gjenstandenes forgjengelighet. I Drammen har han utfordret dette og skapt et varig, offentlig verk.  

– Jeg samler på objekter og materialer som har blitt vraket, ting som blir kastet etter bruk, men fortsatt bærer i seg en referanse til hva de er, sier han selv om sitt kunstnerskap.

Ngoma endrer og bearbeider materialer og gjenstander fra sine opprinnelige former og funksjoner, og gir dem en ny verdi. Utenfor tinghuset blir transformasjonsaspektet et symbol på møtet mellom enkeltmennesket og rettsvesenet.
    Photo: Hart, Niklas / Kunst i offentlige rom

Prosess [uterom]

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to