• Motivet viser fjellene Syv søstre. Fjellene er fremstilt som en formasjon av enkeltstående topper. Størrelse og form på fjellene er ikke fullstendig naturtro, og det er trær og busker på toppene i denne fremstillingen.  Nedenfor fjellene er en inngjerdet gård med fire bygninger og deler av en liten innsjø eller elv. I forgrunnen er et hus og et vakttårn med inngjerding rundt på høyre side. På venstre side står en mann og hugger tømmerstokker med øks.
    Photo: Helgeland Museum
    Photo: Helgeland Museum