• Hanne Friis har latt seg inspirere av både kulturlandskapet på Ås og byggets jugendarkitektur og resultatet er organiske, skulpturelle former som samler seg i ett monumentalt uttrykk. Verket inntar en markant plass i rommet og er i aktiv og tett dialog med rommets farger og med ornamentikken som er karakteristiske for perioden. Det er laget av ull farget inn i nyanser som spenner fra hvitaktige til dype farger i røde, brunaktige og rosa nyanser, alle frambragt med planten krapp (Rubia Tinctorum).

Ved å folde, brette og sy sammen stoffet for hånd, har kunstneren bygget opp en skulptural form som nærmest slynger seg utover veggen som en levende organisme. Vekst og oppløsning er et av naturens premisser. På nært hold vil de mange detaljene i overflate og bevegelse gjøre det interessant å studere verket over tid. Skulpturen "Shades of Rubia Tinctorum" inviterer til å reflektere over de uunngåelige forandringsprosesser vi alle er underlagt.
    Photo: Hauge, Marius / Kunst i offentlige rom
  • Hanne Friis har latt seg inspirere av både kulturlandskapet på Ås og byggets jugendarkitektur og resultatet er organiske, skulpturelle former som samler seg i ett monumentalt uttrykk. Verket inntar en markant plass i rommet og er i aktiv og tett dialog med rommets farger og med ornamentikken som er karakteristiske for perioden. Det er laget av ull farget inn i nyanser som spenner fra hvitaktige til dype farger i røde, brunaktige og rosa nyanser, alle frambragt med planten krapp (Rubia Tinctorum).

Ved å folde, brette og sy sammen stoffet for hånd, har kunstneren bygget opp en skulptural form som nærmest slynger seg utover veggen som en levende organisme. Vekst og oppløsning er et av naturens premisser. På nært hold vil de mange detaljene i overflate og bevegelse gjøre det interessant å studere verket over tid. Skulpturen "Shades of Rubia Tinctorum" inviterer til å reflektere over de uunngåelige forandringsprosesser vi alle er underlagt.
    Photo: Hauge, Marius / Kunst i offentlige rom
  • Hanne Friis har latt seg inspirere av både kulturlandskapet på Ås og byggets jugendarkitektur og resultatet er organiske, skulpturelle former som samler seg i ett monumentalt uttrykk. Verket inntar en markant plass i rommet og er i aktiv og tett dialog med rommets farger og med ornamentikken som er karakteristiske for perioden. Det er laget av ull farget inn i nyanser som spenner fra hvitaktige til dype farger i røde, brunaktige og rosa nyanser, alle frambragt med planten krapp (Rubia Tinctorum).

Ved å folde, brette og sy sammen stoffet for hånd, har kunstneren bygget opp en skulptural form som nærmest slynger seg utover veggen som en levende organisme. Vekst og oppløsning er et av naturens premisser. På nært hold vil de mange detaljene i overflate og bevegelse gjøre det interessant å studere verket over tid. Skulpturen "Shades of Rubia Tinctorum" inviterer til å reflektere over de uunngåelige forandringsprosesser vi alle er underlagt.
    Photo: Hauge, Marius / Kunst i offentlige rom
  • Hanne Friis har latt seg inspirere av både kulturlandskapet på Ås og byggets jugendarkitektur og resultatet er organiske, skulpturelle former som samler seg i ett monumentalt uttrykk. Verket inntar en markant plass i rommet og er i aktiv og tett dialog med rommets farger og med ornamentikken som er karakteristiske for perioden. Det er laget av ull farget inn i nyanser som spenner fra hvitaktige til dype farger i røde, brunaktige og rosa nyanser, alle frambragt med planten krapp (Rubia Tinctorum).

Ved å folde, brette og sy sammen stoffet for hånd, har kunstneren bygget opp en skulptural form som nærmest slynger seg utover veggen som en levende organisme. Vekst og oppløsning er et av naturens premisser. På nært hold vil de mange detaljene i overflate og bevegelse gjøre det interessant å studere verket over tid. Skulpturen "Shades of Rubia Tinctorum" inviterer til å reflektere over de uunngåelige forandringsprosesser vi alle er underlagt.
    Photo: Hauge, Marius / Kunst i offentlige rom
  • Hanne Friis har latt seg inspirere av både kulturlandskapet på Ås og byggets jugendarkitektur og resultatet er organiske, skulpturelle former som samler seg i ett monumentalt uttrykk. Verket inntar en markant plass i rommet og er i aktiv og tett dialog med rommets farger og med ornamentikken som er karakteristiske for perioden. Det er laget av ull farget inn i nyanser som spenner fra hvitaktige til dype farger i røde, brunaktige og rosa nyanser, alle frambragt med planten krapp (Rubia Tinctorum).

Ved å folde, brette og sy sammen stoffet for hånd, har kunstneren bygget opp en skulptural form som nærmest slynger seg utover veggen som en levende organisme. Vekst og oppløsning er et av naturens premisser. På nært hold vil de mange detaljene i overflate og bevegelse gjøre det interessant å studere verket over tid. Skulpturen "Shades of Rubia Tinctorum" inviterer til å reflektere over de uunngåelige forandringsprosesser vi alle er underlagt.
    Photo: Hauge, Marius / Kunst i offentlige rom

Shades of Rubia Tinctorum [Tekstil]

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to