• Ester har en gang i sitt liv forsøkt å bo et annet sted enn i Finnmark, men vendte raskt tilbake til sine røtter. Etter å ha jobbet som bibliotekar i Vadsø hele livet har hun som pensjonist nylig adoptert en mer avslappet måte å leve på. «Jeg tror ikke jeg noen gang har forstått hva folk har ment når de snakker om at livet er et rotte-race eller hvor stresset de er. Kanskje jeg ikke har evnen til å bli stresset eller kanskje det er sånn det er her oppe. Med den høye himmelen og vide horisonten er det umulig å forestille seg å bo et annet sted.» Esters mellomnavn, Niemi, er finsk og kommer fra hennes fars familie som dro fra Nord-Finland og slo seg ned i den lille kvenske bygda Salttjern, like øst for Vadsø. Ester valgte sitt barndoms fiskested, Onkimakallio, som betyr fiskesteinen, da hun skulle fotograferes.
    Photo: Ikonen og Hjorth / Kunst i offentlige rom

Time is a ship that never casts anchor # Ester [Fotografi]