• Stue fra Lynnevik i Gransherad. Toetasjes treromsstue med oppstuge.  Den kom til museet som gave fra Gransherad kommune (som nå en del av Notodden kommune). Stua er innredet nede i 1813 av Øystein A. Steinsrud fra Sauherad. Stilen er renessanse.

Det er sannsynlig at stua ble påbygd til to fulle etasjer i 1837. En tinndøl laget innredningen på oppstoga i en stil som klart skiller seg ut fra renessanseinteriøret nede. Med sine skap- og sengekroner i dristige svinger, med medaljonger og riflinger, med barokke speilformer og fine pilasterutforminger, støper tinndølen sammen alle de stilartar han synes å ha opplevd, men likevel med en viss overvekt til fordel for rokokkoen og louis-seizen. I alt og ett er det Numedal og Tinn som går igjen i dette interiøret. I 1838 er  oppstoga rosemalt av Tuddals-mesteren Knut Halvorsen Hovde. Mens Ola Hansson lot rosene sine flømme over hele interiøret, er dekorasjonene nå avgrenset til speil, fyllinger og listverk.
    Photo: Telemark Museum
  • Stue fra Lynnevik i Gransherad. Toetasjes treromsstue med oppstuge.  Den kom til museet som gave fra Gransherad kommune (som nå en del av Notodden kommune). Stua er innredet nede i 1813 av Øystein A. Steinsrud fra Sauherad. Stilen er renessanse.

Det er sannsynlig at stua ble påbygd til to fulle etasjer i 1837. En tinndøl laget innredningen på oppstoga i en stil som klart skiller seg ut fra renessanseinteriøret nede. Med sine skap- og sengekroner i dristige svinger, med medaljonger og riflinger, med barokke speilformer og fine pilasterutforminger, støper tinndølen sammen alle de stilartar han synes å ha opplevd, men likevel med en viss overvekt til fordel for rokokkoen og louis-seizen. I alt og ett er det Numedal og Tinn som går igjen i dette interiøret. I 1838 er  oppstoga rosemalt av Tuddals-mesteren Knut Halvorsen Hovde. Mens Ola Hansson lot rosene sine flømme over hele interiøret, er dekorasjonene nå avgrenset til speil, fyllinger og listverk.
    Photo: Telemark Museum
  • Stue fra Lynnevik i Gransherad. Toetasjes treromsstue med oppstuge.  Den kom til museet som gave fra Gransherad kommune (som nå en del av Notodden kommune). Stua er innredet nede i 1813 av Øystein A. Steinsrud fra Sauherad. Stilen er renessanse.

Det er sannsynlig at stua ble påbygd til to fulle etasjer i 1837. En tinndøl laget innredningen på oppstoga i en stil som klart skiller seg ut fra renessanseinteriøret nede. Med sine skap- og sengekroner i dristige svinger, med medaljonger og riflinger, med barokke speilformer og fine pilasterutforminger, støper tinndølen sammen alle de stilartar han synes å ha opplevd, men likevel med en viss overvekt til fordel for rokokkoen og louis-seizen. I alt og ett er det Numedal og Tinn som går igjen i dette interiøret. I 1838 er  oppstoga rosemalt av Tuddals-mesteren Knut Halvorsen Hovde. Mens Ola Hansson lot rosene sine flømme over hele interiøret, er dekorasjonene nå avgrenset til speil, fyllinger og listverk.
    Photo: Telemark Museum
  • Stue fra Lynnevik i Gransherad. Toetasjes treromsstue med oppstuge.  Den kom til museet som gave fra Gransherad kommune (som nå en del av Notodden kommune). Stua er innredet nede i 1813 av Øystein A. Steinsrud fra Sauherad. Stilen er renessanse.

Det er sannsynlig at stua ble påbygd til to fulle etasjer i 1837. En tinndøl laget innredningen på oppstoga i en stil som klart skiller seg ut fra renessanseinteriøret nede. Med sine skap- og sengekroner i dristige svinger, med medaljonger og riflinger, med barokke speilformer og fine pilasterutforminger, støper tinndølen sammen alle de stilartar han synes å ha opplevd, men likevel med en viss overvekt til fordel for rokokkoen og louis-seizen. I alt og ett er det Numedal og Tinn som går igjen i dette interiøret. I 1838 er  oppstoga rosemalt av Tuddals-mesteren Knut Halvorsen Hovde. Mens Ola Hansson lot rosene sine flømme over hele interiøret, er dekorasjonene nå avgrenset til speil, fyllinger og listverk.
    Photo: Telemark Museum
  • Stue fra Lynnevik i Gransherad. Toetasjes treromsstue med oppstuge.  Den kom til museet som gave fra Gransherad kommune (som nå en del av Notodden kommune). Stua er innredet nede i 1813 av Øystein A. Steinsrud fra Sauherad. Stilen er renessanse.

Det er sannsynlig at stua ble påbygd til to fulle etasjer i 1837. En tinndøl laget innredningen på oppstoga i en stil som klart skiller seg ut fra renessanseinteriøret nede. Med sine skap- og sengekroner i dristige svinger, med medaljonger og riflinger, med barokke speilformer og fine pilasterutforminger, støper tinndølen sammen alle de stilartar han synes å ha opplevd, men likevel med en viss overvekt til fordel for rokokkoen og louis-seizen. I alt og ett er det Numedal og Tinn som går igjen i dette interiøret. I 1838 er  oppstoga rosemalt av Tuddals-mesteren Knut Halvorsen Hovde. Mens Ola Hansson lot rosene sine flømme over hele interiøret, er dekorasjonene nå avgrenset til speil, fyllinger og listverk.
    Photo: Telemark Museum
  • Stue fra Lynnevik i Gransherad. Toetasjes treromsstue med oppstuge.  Den kom til museet som gave fra Gransherad kommune (som nå en del av Notodden kommune). Stua er innredet nede i 1813 av Øystein A. Steinsrud fra Sauherad. Stilen er renessanse.

Det er sannsynlig at stua ble påbygd til to fulle etasjer i 1837. En tinndøl laget innredningen på oppstoga i en stil som klart skiller seg ut fra renessanseinteriøret nede. Med sine skap- og sengekroner i dristige svinger, med medaljonger og riflinger, med barokke speilformer og fine pilasterutforminger, støper tinndølen sammen alle de stilartar han synes å ha opplevd, men likevel med en viss overvekt til fordel for rokokkoen og louis-seizen. I alt og ett er det Numedal og Tinn som går igjen i dette interiøret. I 1838 er  oppstoga rosemalt av Tuddals-mesteren Knut Halvorsen Hovde. Mens Ola Hansson lot rosene sine flømme over hele interiøret, er dekorasjonene nå avgrenset til speil, fyllinger og listverk.
    Photo: Telemark Museum
  • Stue fra Lynnevik i Gransherad. Toetasjes treromsstue med oppstuge.  Den kom til museet som gave fra Gransherad kommune (som nå en del av Notodden kommune). Stua er innredet nede i 1813 av Øystein A. Steinsrud fra Sauherad. Stilen er renessanse.

Det er sannsynlig at stua ble påbygd til to fulle etasjer i 1837. En tinndøl laget innredningen på oppstoga i en stil som klart skiller seg ut fra renessanseinteriøret nede. Med sine skap- og sengekroner i dristige svinger, med medaljonger og riflinger, med barokke speilformer og fine pilasterutforminger, støper tinndølen sammen alle de stilartar han synes å ha opplevd, men likevel med en viss overvekt til fordel for rokokkoen og louis-seizen. I alt og ett er det Numedal og Tinn som går igjen i dette interiøret. I 1838 er  oppstoga rosemalt av Tuddals-mesteren Knut Halvorsen Hovde. Mens Ola Hansson lot rosene sine flømme over hele interiøret, er dekorasjonene nå avgrenset til speil, fyllinger og listverk.
    Photo: Telemark Museum
  • Stue fra Lynnevik i Gransherad. Toetasjes treromsstue med oppstuge.  Den kom til museet som gave fra Gransherad kommune (som nå en del av Notodden kommune). Stua er innredet nede i 1813 av Øystein A. Steinsrud fra Sauherad. Stilen er renessanse.

Det er sannsynlig at stua ble påbygd til to fulle etasjer i 1837. En tinndøl laget innredningen på oppstoga i en stil som klart skiller seg ut fra renessanseinteriøret nede. Med sine skap- og sengekroner i dristige svinger, med medaljonger og riflinger, med barokke speilformer og fine pilasterutforminger, støper tinndølen sammen alle de stilartar han synes å ha opplevd, men likevel med en viss overvekt til fordel for rokokkoen og louis-seizen. I alt og ett er det Numedal og Tinn som går igjen i dette interiøret. I 1838 er  oppstoga rosemalt av Tuddals-mesteren Knut Halvorsen Hovde. Mens Ola Hansson lot rosene sine flømme over hele interiøret, er dekorasjonene nå avgrenset til speil, fyllinger og listverk.
    Photo: Telemark Museum
  • Stue fra Lynnevik i Gransherad. Toetasjes treromsstue med oppstuge.  Den kom til museet som gave fra Gransherad kommune (som nå en del av Notodden kommune). Stua er innredet nede i 1813 av Øystein A. Steinsrud fra Sauherad. Stilen er renessanse.

Det er sannsynlig at stua ble påbygd til to fulle etasjer i 1837. En tinndøl laget innredningen på oppstoga i en stil som klart skiller seg ut fra renessanseinteriøret nede. Med sine skap- og sengekroner i dristige svinger, med medaljonger og riflinger, med barokke speilformer og fine pilasterutforminger, støper tinndølen sammen alle de stilartar han synes å ha opplevd, men likevel med en viss overvekt til fordel for rokokkoen og louis-seizen. I alt og ett er det Numedal og Tinn som går igjen i dette interiøret. I 1838 er  oppstoga rosemalt av Tuddals-mesteren Knut Halvorsen Hovde. Mens Ola Hansson lot rosene sine flømme over hele interiøret, er dekorasjonene nå avgrenset til speil, fyllinger og listverk.
    Photo: Telemark Museum
  • Stue fra Lynnevik i Gransherad. Toetasjes treromsstue med oppstuge.  Den kom til museet som gave fra Gransherad kommune (som nå en del av Notodden kommune). Stua er innredet nede i 1813 av Øystein A. Steinsrud fra Sauherad. Stilen er renessanse.

Det er sannsynlig at stua ble påbygd til to fulle etasjer i 1837. En tinndøl laget innredningen på oppstoga i en stil som klart skiller seg ut fra renessanseinteriøret nede. Med sine skap- og sengekroner i dristige svinger, med medaljonger og riflinger, med barokke speilformer og fine pilasterutforminger, støper tinndølen sammen alle de stilartar han synes å ha opplevd, men likevel med en viss overvekt til fordel for rokokkoen og louis-seizen. I alt og ett er det Numedal og Tinn som går igjen i dette interiøret. I 1838 er  oppstoga rosemalt av Tuddals-mesteren Knut Halvorsen Hovde. Mens Ola Hansson lot rosene sine flømme over hele interiøret, er dekorasjonene nå avgrenset til speil, fyllinger og listverk.
    Photo: Telemark Museum

Lynnevikstua

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to