• 45. Slipp med maskinhus, Tinnoset. 
 
Slipp med maskinhus er bygd om og endret flere ganger. Den første slippen fra 1909 var 110 meter lang og med en stigning på 1:10. Nytt maskinhus ble bygd 19 meter lengre inn på land i 1914. 
 
Dagens maskinhus ble oppført i 1937 av murer Harald A. Eriksen fra Notodden etter at det gamle fra 1914 gikk tapt i brann etter lynnedslag. Bygget er skiltmerket som Rjukanbanens bygg nr. 5. Det er 11,5x8 meter med et tilbygg fra ca. 1960 med stående tømmermannskledning i nordøst på 4x1,5 meter. Hovedbygget står på støpt betongsåle med forsterkning på nordfasaden, er oppført i pusset tegl og har saltak tekt med bølgeblikk. Takkonstruksjonen er i jern. På vestfasaden er det to vinduer med jernramme 1,09x1,8 meter og sprosser 3x6 ruter, og mellom vinduene en tofløyet jernport 2,08x2,53 meter med betongrampe foran. Sør for betongrampen står en håndklinket rund lufttank (for kompressoren) festet til veggen med stang og med rør inn i bygget. Den er merket som levert av Hartmann Kristiania. Østfasaden har et vindu med jernramme 1,09x1,8 meter og sprosser 3x6 ruter. Nordfasaden har et vindu med jernramme 1,08x3 meter og sprosser 3x9 ruter, og et vindu med jernramme 1,08x1 meter og sprosser 3x3 ruter. Under vinduene er en trelem med liggende kledning, feste i overkant og hull for slippwire.  
 
Maskinhuset består av tre hovedrom med kompressor i sør, verksted i midtrommet, og maskinrom lengst mot nord. Maskinrommet inneholder bl.a. elektrisk drevne tromler med slippwire og tannhjul - et maskineri merket Brown Boveri, Norsk Elektricitets Aktieselskab Christiania. Interiøret består av støpt betonggulv, ståldører, bordtak, og vegger med enten malte plater, pusset tegl eller trekledning. Maskinrommet har åpent tak opp til bølgeblikkplatene.
    Photo: Wacko, Tomasz A / Norsk Industriarbeidermuseum
  • 45. Slipp med maskinhus, Tinnoset. 
 
Slipp med maskinhus er bygd om og endret flere ganger. Den første slippen fra 1909 var 110 meter lang og med en stigning på 1:10. Nytt maskinhus ble bygd 19 meter lengre inn på land i 1914. 
 
Dagens maskinhus ble oppført i 1937 av murer Harald A. Eriksen fra Notodden etter at det gamle fra 1914 gikk tapt i brann etter lynnedslag. Bygget er skiltmerket som Rjukanbanens bygg nr. 5. Det er 11,5x8 meter med et tilbygg fra ca. 1960 med stående tømmermannskledning i nordøst på 4x1,5 meter. Hovedbygget står på støpt betongsåle med forsterkning på nordfasaden, er oppført i pusset tegl og har saltak tekt med bølgeblikk. Takkonstruksjonen er i jern. På vestfasaden er det to vinduer med jernramme 1,09x1,8 meter og sprosser 3x6 ruter, og mellom vinduene en tofløyet jernport 2,08x2,53 meter med betongrampe foran. Sør for betongrampen står en håndklinket rund lufttank (for kompressoren) festet til veggen med stang og med rør inn i bygget. Den er merket som levert av Hartmann Kristiania. Østfasaden har et vindu med jernramme 1,09x1,8 meter og sprosser 3x6 ruter. Nordfasaden har et vindu med jernramme 1,08x3 meter og sprosser 3x9 ruter, og et vindu med jernramme 1,08x1 meter og sprosser 3x3 ruter. Under vinduene er en trelem med liggende kledning, feste i overkant og hull for slippwire.  
 
Maskinhuset består av tre hovedrom med kompressor i sør, verksted i midtrommet, og maskinrom lengst mot nord. Maskinrommet inneholder bl.a. elektrisk drevne tromler med slippwire og tannhjul - et maskineri merket Brown Boveri, Norsk Elektricitets Aktieselskab Christiania. Interiøret består av støpt betonggulv, ståldører, bordtak, og vegger med enten malte plater, pusset tegl eller trekledning. Maskinrommet har åpent tak opp til bølgeblikkplatene.
    Photo: Wacko, Tomasz A / Norsk Industriarbeidermuseum
  • 45. Slipp med maskinhus, Tinnoset. 
 
Slipp med maskinhus er bygd om og endret flere ganger. Den første slippen fra 1909 var 110 meter lang og med en stigning på 1:10. Nytt maskinhus ble bygd 19 meter lengre inn på land i 1914. 
 
Dagens maskinhus ble oppført i 1937 av murer Harald A. Eriksen fra Notodden etter at det gamle fra 1914 gikk tapt i brann etter lynnedslag. Bygget er skiltmerket som Rjukanbanens bygg nr. 5. Det er 11,5x8 meter med et tilbygg fra ca. 1960 med stående tømmermannskledning i nordøst på 4x1,5 meter. Hovedbygget står på støpt betongsåle med forsterkning på nordfasaden, er oppført i pusset tegl og har saltak tekt med bølgeblikk. Takkonstruksjonen er i jern. På vestfasaden er det to vinduer med jernramme 1,09x1,8 meter og sprosser 3x6 ruter, og mellom vinduene en tofløyet jernport 2,08x2,53 meter med betongrampe foran. Sør for betongrampen står en håndklinket rund lufttank (for kompressoren) festet til veggen med stang og med rør inn i bygget. Den er merket som levert av Hartmann Kristiania. Østfasaden har et vindu med jernramme 1,09x1,8 meter og sprosser 3x6 ruter. Nordfasaden har et vindu med jernramme 1,08x3 meter og sprosser 3x9 ruter, og et vindu med jernramme 1,08x1 meter og sprosser 3x3 ruter. Under vinduene er en trelem med liggende kledning, feste i overkant og hull for slippwire.  
 
Maskinhuset består av tre hovedrom med kompressor i sør, verksted i midtrommet, og maskinrom lengst mot nord. Maskinrommet inneholder bl.a. elektrisk drevne tromler med slippwire og tannhjul - et maskineri merket Brown Boveri, Norsk Elektricitets Aktieselskab Christiania. Interiøret består av støpt betonggulv, ståldører, bordtak, og vegger med enten malte plater, pusset tegl eller trekledning. Maskinrommet har åpent tak opp til bølgeblikkplatene.
    Photo: Wacko, Tomasz A / Norsk Industriarbeidermuseum
  • 45. Slipp med maskinhus, Tinnoset. 
 
Slipp med maskinhus er bygd om og endret flere ganger. Den første slippen fra 1909 var 110 meter lang og med en stigning på 1:10. Nytt maskinhus ble bygd 19 meter lengre inn på land i 1914. 
 
Dagens maskinhus ble oppført i 1937 av murer Harald A. Eriksen fra Notodden etter at det gamle fra 1914 gikk tapt i brann etter lynnedslag. Bygget er skiltmerket som Rjukanbanens bygg nr. 5. Det er 11,5x8 meter med et tilbygg fra ca. 1960 med stående tømmermannskledning i nordøst på 4x1,5 meter. Hovedbygget står på støpt betongsåle med forsterkning på nordfasaden, er oppført i pusset tegl og har saltak tekt med bølgeblikk. Takkonstruksjonen er i jern. På vestfasaden er det to vinduer med jernramme 1,09x1,8 meter og sprosser 3x6 ruter, og mellom vinduene en tofløyet jernport 2,08x2,53 meter med betongrampe foran. Sør for betongrampen står en håndklinket rund lufttank (for kompressoren) festet til veggen med stang og med rør inn i bygget. Den er merket som levert av Hartmann Kristiania. Østfasaden har et vindu med jernramme 1,09x1,8 meter og sprosser 3x6 ruter. Nordfasaden har et vindu med jernramme 1,08x3 meter og sprosser 3x9 ruter, og et vindu med jernramme 1,08x1 meter og sprosser 3x3 ruter. Under vinduene er en trelem med liggende kledning, feste i overkant og hull for slippwire.  
 
Maskinhuset består av tre hovedrom med kompressor i sør, verksted i midtrommet, og maskinrom lengst mot nord. Maskinrommet inneholder bl.a. elektrisk drevne tromler med slippwire og tannhjul - et maskineri merket Brown Boveri, Norsk Elektricitets Aktieselskab Christiania. Interiøret består av støpt betonggulv, ståldører, bordtak, og vegger med enten malte plater, pusset tegl eller trekledning. Maskinrommet har åpent tak opp til bølgeblikkplatene.
    Photo: Wacko, Tomasz A / Norsk Industriarbeidermuseum
  • 45. Slipp med maskinhus, Tinnoset. 
 
Slipp med maskinhus er bygd om og endret flere ganger. Den første slippen fra 1909 var 110 meter lang og med en stigning på 1:10. Nytt maskinhus ble bygd 19 meter lengre inn på land i 1914. 
 
Dagens maskinhus ble oppført i 1937 av murer Harald A. Eriksen fra Notodden etter at det gamle fra 1914 gikk tapt i brann etter lynnedslag. Bygget er skiltmerket som Rjukanbanens bygg nr. 5. Det er 11,5x8 meter med et tilbygg fra ca. 1960 med stående tømmermannskledning i nordøst på 4x1,5 meter. Hovedbygget står på støpt betongsåle med forsterkning på nordfasaden, er oppført i pusset tegl og har saltak tekt med bølgeblikk. Takkonstruksjonen er i jern. På vestfasaden er det to vinduer med jernramme 1,09x1,8 meter og sprosser 3x6 ruter, og mellom vinduene en tofløyet jernport 2,08x2,53 meter med betongrampe foran. Sør for betongrampen står en håndklinket rund lufttank (for kompressoren) festet til veggen med stang og med rør inn i bygget. Den er merket som levert av Hartmann Kristiania. Østfasaden har et vindu med jernramme 1,09x1,8 meter og sprosser 3x6 ruter. Nordfasaden har et vindu med jernramme 1,08x3 meter og sprosser 3x9 ruter, og et vindu med jernramme 1,08x1 meter og sprosser 3x3 ruter. Under vinduene er en trelem med liggende kledning, feste i overkant og hull for slippwire.  
 
Maskinhuset består av tre hovedrom med kompressor i sør, verksted i midtrommet, og maskinrom lengst mot nord. Maskinrommet inneholder bl.a. elektrisk drevne tromler med slippwire og tannhjul - et maskineri merket Brown Boveri, Norsk Elektricitets Aktieselskab Christiania. Interiøret består av støpt betonggulv, ståldører, bordtak, og vegger med enten malte plater, pusset tegl eller trekledning. Maskinrommet har åpent tak opp til bølgeblikkplatene.
    Photo: Wacko, Tomasz A / Norsk Industriarbeidermuseum
  • 45. Slipp med maskinhus, Tinnoset. 
 
Slipp med maskinhus er bygd om og endret flere ganger. Den første slippen fra 1909 var 110 meter lang og med en stigning på 1:10. Nytt maskinhus ble bygd 19 meter lengre inn på land i 1914. 
 
Dagens maskinhus ble oppført i 1937 av murer Harald A. Eriksen fra Notodden etter at det gamle fra 1914 gikk tapt i brann etter lynnedslag. Bygget er skiltmerket som Rjukanbanens bygg nr. 5. Det er 11,5x8 meter med et tilbygg fra ca. 1960 med stående tømmermannskledning i nordøst på 4x1,5 meter. Hovedbygget står på støpt betongsåle med forsterkning på nordfasaden, er oppført i pusset tegl og har saltak tekt med bølgeblikk. Takkonstruksjonen er i jern. På vestfasaden er det to vinduer med jernramme 1,09x1,8 meter og sprosser 3x6 ruter, og mellom vinduene en tofløyet jernport 2,08x2,53 meter med betongrampe foran. Sør for betongrampen står en håndklinket rund lufttank (for kompressoren) festet til veggen med stang og med rør inn i bygget. Den er merket som levert av Hartmann Kristiania. Østfasaden har et vindu med jernramme 1,09x1,8 meter og sprosser 3x6 ruter. Nordfasaden har et vindu med jernramme 1,08x3 meter og sprosser 3x9 ruter, og et vindu med jernramme 1,08x1 meter og sprosser 3x3 ruter. Under vinduene er en trelem med liggende kledning, feste i overkant og hull for slippwire.  
 
Maskinhuset består av tre hovedrom med kompressor i sør, verksted i midtrommet, og maskinrom lengst mot nord. Maskinrommet inneholder bl.a. elektrisk drevne tromler med slippwire og tannhjul - et maskineri merket Brown Boveri, Norsk Elektricitets Aktieselskab Christiania. Interiøret består av støpt betonggulv, ståldører, bordtak, og vegger med enten malte plater, pusset tegl eller trekledning. Maskinrommet har åpent tak opp til bølgeblikkplatene.
    Photo: Wacko, Tomasz A / Norsk Industriarbeidermuseum
  • 45. Slipp med maskinhus, Tinnoset. 
 
Slipp med maskinhus er bygd om og endret flere ganger. Den første slippen fra 1909 var 110 meter lang og med en stigning på 1:10. Nytt maskinhus ble bygd 19 meter lengre inn på land i 1914. 
 
Dagens maskinhus ble oppført i 1937 av murer Harald A. Eriksen fra Notodden etter at det gamle fra 1914 gikk tapt i brann etter lynnedslag. Bygget er skiltmerket som Rjukanbanens bygg nr. 5. Det er 11,5x8 meter med et tilbygg fra ca. 1960 med stående tømmermannskledning i nordøst på 4x1,5 meter. Hovedbygget står på støpt betongsåle med forsterkning på nordfasaden, er oppført i pusset tegl og har saltak tekt med bølgeblikk. Takkonstruksjonen er i jern. På vestfasaden er det to vinduer med jernramme 1,09x1,8 meter og sprosser 3x6 ruter, og mellom vinduene en tofløyet jernport 2,08x2,53 meter med betongrampe foran. Sør for betongrampen står en håndklinket rund lufttank (for kompressoren) festet til veggen med stang og med rør inn i bygget. Den er merket som levert av Hartmann Kristiania. Østfasaden har et vindu med jernramme 1,09x1,8 meter og sprosser 3x6 ruter. Nordfasaden har et vindu med jernramme 1,08x3 meter og sprosser 3x9 ruter, og et vindu med jernramme 1,08x1 meter og sprosser 3x3 ruter. Under vinduene er en trelem med liggende kledning, feste i overkant og hull for slippwire.  
 
Maskinhuset består av tre hovedrom med kompressor i sør, verksted i midtrommet, og maskinrom lengst mot nord. Maskinrommet inneholder bl.a. elektrisk drevne tromler med slippwire og tannhjul - et maskineri merket Brown Boveri, Norsk Elektricitets Aktieselskab Christiania. Interiøret består av støpt betonggulv, ståldører, bordtak, og vegger med enten malte plater, pusset tegl eller trekledning. Maskinrommet har åpent tak opp til bølgeblikkplatene.
    Photo: Wacko, Tomasz A / Norsk Industriarbeidermuseum
  • 45. Slipp med maskinhus, Tinnoset. 
 
Slipp med maskinhus er bygd om og endret flere ganger. Den første slippen fra 1909 var 110 meter lang og med en stigning på 1:10. Nytt maskinhus ble bygd 19 meter lengre inn på land i 1914. 
 
Dagens maskinhus ble oppført i 1937 av murer Harald A. Eriksen fra Notodden etter at det gamle fra 1914 gikk tapt i brann etter lynnedslag. Bygget er skiltmerket som Rjukanbanens bygg nr. 5. Det er 11,5x8 meter med et tilbygg fra ca. 1960 med stående tømmermannskledning i nordøst på 4x1,5 meter. Hovedbygget står på støpt betongsåle med forsterkning på nordfasaden, er oppført i pusset tegl og har saltak tekt med bølgeblikk. Takkonstruksjonen er i jern. På vestfasaden er det to vinduer med jernramme 1,09x1,8 meter og sprosser 3x6 ruter, og mellom vinduene en tofløyet jernport 2,08x2,53 meter med betongrampe foran. Sør for betongrampen står en håndklinket rund lufttank (for kompressoren) festet til veggen med stang og med rør inn i bygget. Den er merket som levert av Hartmann Kristiania. Østfasaden har et vindu med jernramme 1,09x1,8 meter og sprosser 3x6 ruter. Nordfasaden har et vindu med jernramme 1,08x3 meter og sprosser 3x9 ruter, og et vindu med jernramme 1,08x1 meter og sprosser 3x3 ruter. Under vinduene er en trelem med liggende kledning, feste i overkant og hull for slippwire.  
 
Maskinhuset består av tre hovedrom med kompressor i sør, verksted i midtrommet, og maskinrom lengst mot nord. Maskinrommet inneholder bl.a. elektrisk drevne tromler med slippwire og tannhjul - et maskineri merket Brown Boveri, Norsk Elektricitets Aktieselskab Christiania. Interiøret består av støpt betonggulv, ståldører, bordtak, og vegger med enten malte plater, pusset tegl eller trekledning. Maskinrommet har åpent tak opp til bølgeblikkplatene.
    Photo: 1840 / Norsk Industriarbeidermuseum
  • 45. Slipp med maskinhus, Tinnoset. 
 
Slipp med maskinhus er bygd om og endret flere ganger. Den første slippen fra 1909 var 110 meter lang og med en stigning på 1:10. Nytt maskinhus ble bygd 19 meter lengre inn på land i 1914. 
 
Dagens maskinhus ble oppført i 1937 av murer Harald A. Eriksen fra Notodden etter at det gamle fra 1914 gikk tapt i brann etter lynnedslag. Bygget er skiltmerket som Rjukanbanens bygg nr. 5. Det er 11,5x8 meter med et tilbygg fra ca. 1960 med stående tømmermannskledning i nordøst på 4x1,5 meter. Hovedbygget står på støpt betongsåle med forsterkning på nordfasaden, er oppført i pusset tegl og har saltak tekt med bølgeblikk. Takkonstruksjonen er i jern. På vestfasaden er det to vinduer med jernramme 1,09x1,8 meter og sprosser 3x6 ruter, og mellom vinduene en tofløyet jernport 2,08x2,53 meter med betongrampe foran. Sør for betongrampen står en håndklinket rund lufttank (for kompressoren) festet til veggen med stang og med rør inn i bygget. Den er merket som levert av Hartmann Kristiania. Østfasaden har et vindu med jernramme 1,09x1,8 meter og sprosser 3x6 ruter. Nordfasaden har et vindu med jernramme 1,08x3 meter og sprosser 3x9 ruter, og et vindu med jernramme 1,08x1 meter og sprosser 3x3 ruter. Under vinduene er en trelem med liggende kledning, feste i overkant og hull for slippwire.  
 
Maskinhuset består av tre hovedrom med kompressor i sør, verksted i midtrommet, og maskinrom lengst mot nord. Maskinrommet inneholder bl.a. elektrisk drevne tromler med slippwire og tannhjul - et maskineri merket Brown Boveri, Norsk Elektricitets Aktieselskab Christiania. Interiøret består av støpt betonggulv, ståldører, bordtak, og vegger med enten malte plater, pusset tegl eller trekledning. Maskinrommet har åpent tak opp til bølgeblikkplatene.
    Photo: 1840 / Norsk Industriarbeidermuseum
  • 45. Slipp med maskinhus, Tinnoset. 
 
Slipp med maskinhus er bygd om og endret flere ganger. Den første slippen fra 1909 var 110 meter lang og med en stigning på 1:10. Nytt maskinhus ble bygd 19 meter lengre inn på land i 1914. 
 
Dagens maskinhus ble oppført i 1937 av murer Harald A. Eriksen fra Notodden etter at det gamle fra 1914 gikk tapt i brann etter lynnedslag. Bygget er skiltmerket som Rjukanbanens bygg nr. 5. Det er 11,5x8 meter med et tilbygg fra ca. 1960 med stående tømmermannskledning i nordøst på 4x1,5 meter. Hovedbygget står på støpt betongsåle med forsterkning på nordfasaden, er oppført i pusset tegl og har saltak tekt med bølgeblikk. Takkonstruksjonen er i jern. På vestfasaden er det to vinduer med jernramme 1,09x1,8 meter og sprosser 3x6 ruter, og mellom vinduene en tofløyet jernport 2,08x2,53 meter med betongrampe foran. Sør for betongrampen står en håndklinket rund lufttank (for kompressoren) festet til veggen med stang og med rør inn i bygget. Den er merket som levert av Hartmann Kristiania. Østfasaden har et vindu med jernramme 1,09x1,8 meter og sprosser 3x6 ruter. Nordfasaden har et vindu med jernramme 1,08x3 meter og sprosser 3x9 ruter, og et vindu med jernramme 1,08x1 meter og sprosser 3x3 ruter. Under vinduene er en trelem med liggende kledning, feste i overkant og hull for slippwire.  
 
Maskinhuset består av tre hovedrom med kompressor i sør, verksted i midtrommet, og maskinrom lengst mot nord. Maskinrommet inneholder bl.a. elektrisk drevne tromler med slippwire og tannhjul - et maskineri merket Brown Boveri, Norsk Elektricitets Aktieselskab Christiania. Interiøret består av støpt betonggulv, ståldører, bordtak, og vegger med enten malte plater, pusset tegl eller trekledning. Maskinrommet har åpent tak opp til bølgeblikkplatene.
    Photo: 1840 / Norsk Industriarbeidermuseum
  • 45. Slipp med maskinhus, Tinnoset. 
 
Slipp med maskinhus er bygd om og endret flere ganger. Den første slippen fra 1909 var 110 meter lang og med en stigning på 1:10. Nytt maskinhus ble bygd 19 meter lengre inn på land i 1914. 
 
Dagens maskinhus ble oppført i 1937 av murer Harald A. Eriksen fra Notodden etter at det gamle fra 1914 gikk tapt i brann etter lynnedslag. Bygget er skiltmerket som Rjukanbanens bygg nr. 5. Det er 11,5x8 meter med et tilbygg fra ca. 1960 med stående tømmermannskledning i nordøst på 4x1,5 meter. Hovedbygget står på støpt betongsåle med forsterkning på nordfasaden, er oppført i pusset tegl og har saltak tekt med bølgeblikk. Takkonstruksjonen er i jern. På vestfasaden er det to vinduer med jernramme 1,09x1,8 meter og sprosser 3x6 ruter, og mellom vinduene en tofløyet jernport 2,08x2,53 meter med betongrampe foran. Sør for betongrampen står en håndklinket rund lufttank (for kompressoren) festet til veggen med stang og med rør inn i bygget. Den er merket som levert av Hartmann Kristiania. Østfasaden har et vindu med jernramme 1,09x1,8 meter og sprosser 3x6 ruter. Nordfasaden har et vindu med jernramme 1,08x3 meter og sprosser 3x9 ruter, og et vindu med jernramme 1,08x1 meter og sprosser 3x3 ruter. Under vinduene er en trelem med liggende kledning, feste i overkant og hull for slippwire.  
 
Maskinhuset består av tre hovedrom med kompressor i sør, verksted i midtrommet, og maskinrom lengst mot nord. Maskinrommet inneholder bl.a. elektrisk drevne tromler med slippwire og tannhjul - et maskineri merket Brown Boveri, Norsk Elektricitets Aktieselskab Christiania. Interiøret består av støpt betonggulv, ståldører, bordtak, og vegger med enten malte plater, pusset tegl eller trekledning. Maskinrommet har åpent tak opp til bølgeblikkplatene.
    Photo: 1840 / Norsk Industriarbeidermuseum
  • 45. Slipp med maskinhus, Tinnoset. 
 
Slipp med maskinhus er bygd om og endret flere ganger. Den første slippen fra 1909 var 110 meter lang og med en stigning på 1:10. Nytt maskinhus ble bygd 19 meter lengre inn på land i 1914. 
 
Dagens maskinhus ble oppført i 1937 av murer Harald A. Eriksen fra Notodden etter at det gamle fra 1914 gikk tapt i brann etter lynnedslag. Bygget er skiltmerket som Rjukanbanens bygg nr. 5. Det er 11,5x8 meter med et tilbygg fra ca. 1960 med stående tømmermannskledning i nordøst på 4x1,5 meter. Hovedbygget står på støpt betongsåle med forsterkning på nordfasaden, er oppført i pusset tegl og har saltak tekt med bølgeblikk. Takkonstruksjonen er i jern. På vestfasaden er det to vinduer med jernramme 1,09x1,8 meter og sprosser 3x6 ruter, og mellom vinduene en tofløyet jernport 2,08x2,53 meter med betongrampe foran. Sør for betongrampen står en håndklinket rund lufttank (for kompressoren) festet til veggen med stang og med rør inn i bygget. Den er merket som levert av Hartmann Kristiania. Østfasaden har et vindu med jernramme 1,09x1,8 meter og sprosser 3x6 ruter. Nordfasaden har et vindu med jernramme 1,08x3 meter og sprosser 3x9 ruter, og et vindu med jernramme 1,08x1 meter og sprosser 3x3 ruter. Under vinduene er en trelem med liggende kledning, feste i overkant og hull for slippwire.  
 
Maskinhuset består av tre hovedrom med kompressor i sør, verksted i midtrommet, og maskinrom lengst mot nord. Maskinrommet inneholder bl.a. elektrisk drevne tromler med slippwire og tannhjul - et maskineri merket Brown Boveri, Norsk Elektricitets Aktieselskab Christiania. Interiøret består av støpt betonggulv, ståldører, bordtak, og vegger med enten malte plater, pusset tegl eller trekledning. Maskinrommet har åpent tak opp til bølgeblikkplatene.
    Photo: 1840 / Norsk Industriarbeidermuseum

Maskinhus Tinnoset

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to