• Rektangulær, polykrom vev i høydeformat. Veven utgjør imidlertid kun noen centimeter øverst på verket, og det er renningstrådene uten innslag som utgjør hoveduttrykket. De fleste renningstrådene er innfarget med ikatteknikk, og starter som varmgule i øverste parti, før de blir gulhvite, deretter gråhvite, svarte, gråhvite, og avsluttes som varmgule nederst. Renningstrådene i høyre og venstre del av arbeidet er farget helt gule. Innslaget er også gult i øverste parti. Slik rammes fargespillet inn av en mer solid gul bord, og flaten innenfor preges av optiske horisontale fargebånd. Fargeovergangene er utviskede og uklare, som vanlig er i ikatteknikken, i og med at trådene er farget før veving. Uttrykket i de fritthengende trådene blir malerisk, og gir assosiasjoner til abstrakt ekspresjonisme, samtidig som det jo er grunnfestet i gamle tekstile teknikker.
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum (Opphavsrett)
  • Rektangulær, polykrom vev i høydeformat. Veven utgjør imidlertid kun noen centimeter øverst på verket, og det er renningstrådene uten innslag som utgjør hoveduttrykket. De fleste renningstrådene er innfarget med ikatteknikk, og starter som varmgule i øverste parti, før de blir gulhvite, deretter gråhvite, svarte, gråhvite, og avsluttes som varmgule nederst. Renningstrådene i høyre og venstre del av arbeidet er farget helt gule. Innslaget er også gult i øverste parti. Slik rammes fargespillet inn av en mer solid gul bord, og flaten innenfor preges av optiske horisontale fargebånd. Fargeovergangene er utviskede og uklare, som vanlig er i ikatteknikken, i og med at trådene er farget før veving. Uttrykket i de fritthengende trådene blir malerisk, og gir assosiasjoner til abstrakt ekspresjonisme, samtidig som det jo er grunnfestet i gamle tekstile teknikker.
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum (Opphavsrett)
  • Rektangulær, polykrom vev i høydeformat. Veven utgjør imidlertid kun noen centimeter øverst på verket, og det er renningstrådene uten innslag som utgjør hoveduttrykket. De fleste renningstrådene er innfarget med ikatteknikk, og starter som varmgule i øverste parti, før de blir gulhvite, deretter gråhvite, svarte, gråhvite, og avsluttes som varmgule nederst. Renningstrådene i høyre og venstre del av arbeidet er farget helt gule. Innslaget er også gult i øverste parti. Slik rammes fargespillet inn av en mer solid gul bord, og flaten innenfor preges av optiske horisontale fargebånd. Fargeovergangene er utviskede og uklare, som vanlig er i ikatteknikken, i og med at trådene er farget før veving. Uttrykket i de fritthengende trådene blir malerisk, og gir assosiasjoner til abstrakt ekspresjonisme, samtidig som det jo er grunnfestet i gamle tekstile teknikker.
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum (Opphavsrett)
  • Rektangulær, polykrom vev i høydeformat. Veven utgjør imidlertid kun noen centimeter øverst på verket, og det er renningstrådene uten innslag som utgjør hoveduttrykket. De fleste renningstrådene er innfarget med ikatteknikk, og starter som varmgule i øverste parti, før de blir gulhvite, deretter gråhvite, svarte, gråhvite, og avsluttes som varmgule nederst. Renningstrådene i høyre og venstre del av arbeidet er farget helt gule. Innslaget er også gult i øverste parti. Slik rammes fargespillet inn av en mer solid gul bord, og flaten innenfor preges av optiske horisontale fargebånd. Fargeovergangene er utviskede og uklare, som vanlig er i ikatteknikken, i og med at trådene er farget før veving. Uttrykket i de fritthengende trådene blir malerisk, og gir assosiasjoner til abstrakt ekspresjonisme, samtidig som det jo er grunnfestet i gamle tekstile teknikker.
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum (Opphavsrett)

November [Ikatinnfarging/Vev]

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to