• Legglang, innsvinget, ull damekåpe i sort, toskafts vev. Utskrådd nedre del. Forsiden består av fire mønsterdeler, med én panelsøm fra skuldersømmen og ett midjeinnsnitt på hvert forstykke. Ryggen er skåret i fem mønsterdeler, med to panelsømmer fra skuldersømmen, én søm midt bak og innsvingede sidesømmer.  Brede skuldre, understøttet av skulderputer mellom fôr og ytterstoff, og lange, slanke, to-søms ermer. Kåpen er dobbeltspent, med lukning midt foran, passepoilerte knapphull og ett sett possementknapper i midjehøyde. Dyp, V-formet lukning, med relativt bred "sjalskrage", formet som kragesnipp og slag, men skåret iett, med søm midt bak i nakken. Slagene er dekorert med snorebroderi av rulourer og possementsnorer helt opp til skuldersømmene. Dette broderiet gjentas på stikklommene. Begge steder er de utformet som gjentatte C-former av rulourer av stoffet, fylt med et rikt broderi av possementsnorer og med konturer av disse. Lommene er innfelt i panelsømmene i hoftehøyde, men har et utvendig belegg som krysser sømmene og danner basis for broderiet. Kåpen er helfôret, med mykt, sort silkestoff. Fôret er åpent i nederkant og usynlig lagt opp for hånd. Til fôret, i høyre side, er festet en innvendig stropp i midjehøyde, som lukkes mot en liten knapp i ytterkant av venstre forstykke. Stroppen er formet slik at den har flere knapphull, som regulerer hvor stramt man ønsker å kneppe den. Under ermene, i armhulen, er det lagt inn et belegg, et stivt stoff, vattolin, som føres fram til slagenes bakside, i brysthøyde, og deretter ned til knappen i midjehøyde, og det samme materialet gjenfinnes i skulderputene, der det er lagt mellom turkis og grå ullvatt. Fra brystinnsnitt til brystinnsnitt, tvers over ryggen, mellom fôr og ytterstoff, er også festet et smalt, lyst bomullsbånd mellom alle sømmer. Dette holder stoffet sammen, slik at sømmene ikke blir ekstra belastet ved strekking av stoffet. Smal opphengsstropp i nakken.

Kåpen ble tilpasset siste bruker, og forkortet ca 2,5 cm bak. Den ble da også tatt inn i livet ca 1,5 cm.
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
  • Legglang, innsvinget, ull damekåpe i sort, toskafts vev. Utskrådd nedre del. Forsiden består av fire mønsterdeler, med én panelsøm fra skuldersømmen og ett midjeinnsnitt på hvert forstykke. Ryggen er skåret i fem mønsterdeler, med to panelsømmer fra skuldersømmen, én søm midt bak og innsvingede sidesømmer.  Brede skuldre, understøttet av skulderputer mellom fôr og ytterstoff, og lange, slanke, to-søms ermer. Kåpen er dobbeltspent, med lukning midt foran, passepoilerte knapphull og ett sett possementknapper i midjehøyde. Dyp, V-formet lukning, med relativt bred "sjalskrage", formet som kragesnipp og slag, men skåret iett, med søm midt bak i nakken. Slagene er dekorert med snorebroderi av rulourer og possementsnorer helt opp til skuldersømmene. Dette broderiet gjentas på stikklommene. Begge steder er de utformet som gjentatte C-former av rulourer av stoffet, fylt med et rikt broderi av possementsnorer og med konturer av disse. Lommene er innfelt i panelsømmene i hoftehøyde, men har et utvendig belegg som krysser sømmene og danner basis for broderiet. Kåpen er helfôret, med mykt, sort silkestoff. Fôret er åpent i nederkant og usynlig lagt opp for hånd. Til fôret, i høyre side, er festet en innvendig stropp i midjehøyde, som lukkes mot en liten knapp i ytterkant av venstre forstykke. Stroppen er formet slik at den har flere knapphull, som regulerer hvor stramt man ønsker å kneppe den. Under ermene, i armhulen, er det lagt inn et belegg, et stivt stoff, vattolin, som føres fram til slagenes bakside, i brysthøyde, og deretter ned til knappen i midjehøyde, og det samme materialet gjenfinnes i skulderputene, der det er lagt mellom turkis og grå ullvatt. Fra brystinnsnitt til brystinnsnitt, tvers over ryggen, mellom fôr og ytterstoff, er også festet et smalt, lyst bomullsbånd mellom alle sømmer. Dette holder stoffet sammen, slik at sømmene ikke blir ekstra belastet ved strekking av stoffet. Smal opphengsstropp i nakken.

Kåpen ble tilpasset siste bruker, og forkortet ca 2,5 cm bak. Den ble da også tatt inn i livet ca 1,5 cm.
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
  • Legglang, innsvinget, ull damekåpe i sort, toskafts vev. Utskrådd nedre del. Forsiden består av fire mønsterdeler, med én panelsøm fra skuldersømmen og ett midjeinnsnitt på hvert forstykke. Ryggen er skåret i fem mønsterdeler, med to panelsømmer fra skuldersømmen, én søm midt bak og innsvingede sidesømmer.  Brede skuldre, understøttet av skulderputer mellom fôr og ytterstoff, og lange, slanke, to-søms ermer. Kåpen er dobbeltspent, med lukning midt foran, passepoilerte knapphull og ett sett possementknapper i midjehøyde. Dyp, V-formet lukning, med relativt bred "sjalskrage", formet som kragesnipp og slag, men skåret iett, med søm midt bak i nakken. Slagene er dekorert med snorebroderi av rulourer og possementsnorer helt opp til skuldersømmene. Dette broderiet gjentas på stikklommene. Begge steder er de utformet som gjentatte C-former av rulourer av stoffet, fylt med et rikt broderi av possementsnorer og med konturer av disse. Lommene er innfelt i panelsømmene i hoftehøyde, men har et utvendig belegg som krysser sømmene og danner basis for broderiet. Kåpen er helfôret, med mykt, sort silkestoff. Fôret er åpent i nederkant og usynlig lagt opp for hånd. Til fôret, i høyre side, er festet en innvendig stropp i midjehøyde, som lukkes mot en liten knapp i ytterkant av venstre forstykke. Stroppen er formet slik at den har flere knapphull, som regulerer hvor stramt man ønsker å kneppe den. Under ermene, i armhulen, er det lagt inn et belegg, et stivt stoff, vattolin, som føres fram til slagenes bakside, i brysthøyde, og deretter ned til knappen i midjehøyde, og det samme materialet gjenfinnes i skulderputene, der det er lagt mellom turkis og grå ullvatt. Fra brystinnsnitt til brystinnsnitt, tvers over ryggen, mellom fôr og ytterstoff, er også festet et smalt, lyst bomullsbånd mellom alle sømmer. Dette holder stoffet sammen, slik at sømmene ikke blir ekstra belastet ved strekking av stoffet. Smal opphengsstropp i nakken.

Kåpen ble tilpasset siste bruker, og forkortet ca 2,5 cm bak. Den ble da også tatt inn i livet ca 1,5 cm.
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
  • Legglang, innsvinget, ull damekåpe i sort, toskafts vev. Utskrådd nedre del. Forsiden består av fire mønsterdeler, med én panelsøm fra skuldersømmen og ett midjeinnsnitt på hvert forstykke. Ryggen er skåret i fem mønsterdeler, med to panelsømmer fra skuldersømmen, én søm midt bak og innsvingede sidesømmer.  Brede skuldre, understøttet av skulderputer mellom fôr og ytterstoff, og lange, slanke, to-søms ermer. Kåpen er dobbeltspent, med lukning midt foran, passepoilerte knapphull og ett sett possementknapper i midjehøyde. Dyp, V-formet lukning, med relativt bred "sjalskrage", formet som kragesnipp og slag, men skåret iett, med søm midt bak i nakken. Slagene er dekorert med snorebroderi av rulourer og possementsnorer helt opp til skuldersømmene. Dette broderiet gjentas på stikklommene. Begge steder er de utformet som gjentatte C-former av rulourer av stoffet, fylt med et rikt broderi av possementsnorer og med konturer av disse. Lommene er innfelt i panelsømmene i hoftehøyde, men har et utvendig belegg som krysser sømmene og danner basis for broderiet. Kåpen er helfôret, med mykt, sort silkestoff. Fôret er åpent i nederkant og usynlig lagt opp for hånd. Til fôret, i høyre side, er festet en innvendig stropp i midjehøyde, som lukkes mot en liten knapp i ytterkant av venstre forstykke. Stroppen er formet slik at den har flere knapphull, som regulerer hvor stramt man ønsker å kneppe den. Under ermene, i armhulen, er det lagt inn et belegg, et stivt stoff, vattolin, som føres fram til slagenes bakside, i brysthøyde, og deretter ned til knappen i midjehøyde, og det samme materialet gjenfinnes i skulderputene, der det er lagt mellom turkis og grå ullvatt. Fra brystinnsnitt til brystinnsnitt, tvers over ryggen, mellom fôr og ytterstoff, er også festet et smalt, lyst bomullsbånd mellom alle sømmer. Dette holder stoffet sammen, slik at sømmene ikke blir ekstra belastet ved strekking av stoffet. Smal opphengsstropp i nakken.

Kåpen ble tilpasset siste bruker, og forkortet ca 2,5 cm bak. Den ble da også tatt inn i livet ca 1,5 cm.
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
  • Legglang, innsvinget, ull damekåpe i sort, toskafts vev. Utskrådd nedre del. Forsiden består av fire mønsterdeler, med én panelsøm fra skuldersømmen og ett midjeinnsnitt på hvert forstykke. Ryggen er skåret i fem mønsterdeler, med to panelsømmer fra skuldersømmen, én søm midt bak og innsvingede sidesømmer.  Brede skuldre, understøttet av skulderputer mellom fôr og ytterstoff, og lange, slanke, to-søms ermer. Kåpen er dobbeltspent, med lukning midt foran, passepoilerte knapphull og ett sett possementknapper i midjehøyde. Dyp, V-formet lukning, med relativt bred "sjalskrage", formet som kragesnipp og slag, men skåret iett, med søm midt bak i nakken. Slagene er dekorert med snorebroderi av rulourer og possementsnorer helt opp til skuldersømmene. Dette broderiet gjentas på stikklommene. Begge steder er de utformet som gjentatte C-former av rulourer av stoffet, fylt med et rikt broderi av possementsnorer og med konturer av disse. Lommene er innfelt i panelsømmene i hoftehøyde, men har et utvendig belegg som krysser sømmene og danner basis for broderiet. Kåpen er helfôret, med mykt, sort silkestoff. Fôret er åpent i nederkant og usynlig lagt opp for hånd. Til fôret, i høyre side, er festet en innvendig stropp i midjehøyde, som lukkes mot en liten knapp i ytterkant av venstre forstykke. Stroppen er formet slik at den har flere knapphull, som regulerer hvor stramt man ønsker å kneppe den. Under ermene, i armhulen, er det lagt inn et belegg, et stivt stoff, vattolin, som føres fram til slagenes bakside, i brysthøyde, og deretter ned til knappen i midjehøyde, og det samme materialet gjenfinnes i skulderputene, der det er lagt mellom turkis og grå ullvatt. Fra brystinnsnitt til brystinnsnitt, tvers over ryggen, mellom fôr og ytterstoff, er også festet et smalt, lyst bomullsbånd mellom alle sømmer. Dette holder stoffet sammen, slik at sømmene ikke blir ekstra belastet ved strekking av stoffet. Smal opphengsstropp i nakken.

Kåpen ble tilpasset siste bruker, og forkortet ca 2,5 cm bak. Den ble da også tatt inn i livet ca 1,5 cm.
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum
  • Legglang, innsvinget, ull damekåpe i sort, toskafts vev. Utskrådd nedre del. Forsiden består av fire mønsterdeler, med én panelsøm fra skuldersømmen og ett midjeinnsnitt på hvert forstykke. Ryggen er skåret i fem mønsterdeler, med to panelsømmer fra skuldersømmen, én søm midt bak og innsvingede sidesømmer.  Brede skuldre, understøttet av skulderputer mellom fôr og ytterstoff, og lange, slanke, to-søms ermer. Kåpen er dobbeltspent, med lukning midt foran, passepoilerte knapphull og ett sett possementknapper i midjehøyde. Dyp, V-formet lukning, med relativt bred "sjalskrage", formet som kragesnipp og slag, men skåret iett, med søm midt bak i nakken. Slagene er dekorert med snorebroderi av rulourer og possementsnorer helt opp til skuldersømmene. Dette broderiet gjentas på stikklommene. Begge steder er de utformet som gjentatte C-former av rulourer av stoffet, fylt med et rikt broderi av possementsnorer og med konturer av disse. Lommene er innfelt i panelsømmene i hoftehøyde, men har et utvendig belegg som krysser sømmene og danner basis for broderiet. Kåpen er helfôret, med mykt, sort silkestoff. Fôret er åpent i nederkant og usynlig lagt opp for hånd. Til fôret, i høyre side, er festet en innvendig stropp i midjehøyde, som lukkes mot en liten knapp i ytterkant av venstre forstykke. Stroppen er formet slik at den har flere knapphull, som regulerer hvor stramt man ønsker å kneppe den. Under ermene, i armhulen, er det lagt inn et belegg, et stivt stoff, vattolin, som føres fram til slagenes bakside, i brysthøyde, og deretter ned til knappen i midjehøyde, og det samme materialet gjenfinnes i skulderputene, der det er lagt mellom turkis og grå ullvatt. Fra brystinnsnitt til brystinnsnitt, tvers over ryggen, mellom fôr og ytterstoff, er også festet et smalt, lyst bomullsbånd mellom alle sømmer. Dette holder stoffet sammen, slik at sømmene ikke blir ekstra belastet ved strekking av stoffet. Smal opphengsstropp i nakken.

Kåpen ble tilpasset siste bruker, og forkortet ca 2,5 cm bak. Den ble da også tatt inn i livet ca 1,5 cm.
    Photo: Beer, Freia / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum

Damekåpe

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to