• Figurativt og ornamentalt motiv vevd i hovedsakelig blå, okergule og brungrå fargetoner. Motivet er holdt i flaten med kun overlapping som uttrykk for romlighet. I sentrum av komposisjonen sees to mannsfigurer med hendene i lenker. De vender seg i trekvartprofil mot hverandre, og ser ut til å befinne seg i en barskog der også to blå ansikter gjemmer seg. Under dem sees fotspor eller sko, sammen med den innvevde verkstittelen. Flatens høyre del preges av en søyleform, der en teglsteinsmønstret bord rammer inn fem hoder med uniformsluer og tre geværløp. I bakgrunnen for dem sees en festningslignende arkitektur med tårn, murer og røde frittstående småhus. Under de uniformskledde figurene sees et par små ansikter som mest ligner dødningskaller. Her er også innvevd verkets to årstall, 44 og 55, samt signaturen H*hR.

Jeg risser ditt navn, Laurits Sand [Billedvev]