Ringerikes Museums ikonsamling ble gitt som testamentarisk gave av maleren og grafikeren Hans Ødegaard (1876-1943). Ikonsamlingen har stor bredde til tross for sitt relativt beskje ...
18 objects
Kristi korsfestelse [Ikon]
Kristi korsfestelse Ikonet skiller seg markant ut fra de øvrige ved at et stort metallkors er nedfelt i midten av den malte billedflaten. Billedtypen er karakteristisk for Russla ...
Festdagsikon [Ikon]
Festdagsikon Dette ikonet er ment å skulle minne den troende om de sentrale begivenhetene i Kristi og jomfru Marias liv, som det ortodokse kirkeårets rike liturgi bygger på. Frems ...
Kalenderikon for oktober [Ikon]
Kalenderikon for oktober Høy teknisk kvalitet og stor detaljrikdom preger denne billedkalenderen fra 1800-tallet. Ikonet fremstiller kirkelige helgenfester og minnedager i måneden ...
Hellig biskop [Ikon]
Hellig biskop En hellig biskop, muligens St. Elefterios, sitter opphøyd på en stor trone og gjør velsignelsen med høyre hånd. I sin venstre holder han en oppslått evangeliebok. Ov ...
Guds mor Veivisersken [Ikon]
Guds mor Veivisersken Det finnes godt over 200 ulike varianter av motivet Guds mor i den ortodokse ikontradisjonen. En av de viktigste hovedtypene kalles Guds mor Hodegetria. Orde ...
Hellige Konstantin og Helena [Ikon]
Hellige Konstantin og Helena To fyrstelig kledde personer står på purpurfargete puter og holder et stort kors mellom seg på dette lille ikonet. Bildet fremstiller den første krist ...
Lidelsens Gudsmor [Ikon]
Lidelsens Gudsmor Dette uvanlige ikonmotivet har sin opprinnelse i vesteuropeiske andaktsbilder fra senmiddelalderen. Det oppsto på 1300- eller 1400-tallet i møtet mellom vestlig ...
Den ammende Gudsmor [Ikon]
Den ammende Gudsmor Blant de mer enn 200 variantene av Gudsmor-motivet i ikonkunsten er fremstillingen av Maria som ammende mor (gresk: Galaktotrophousa) kanskje en av de mest be ...
Kristus den store ypperstepresten [Ikon]
Kristus den store ypperstepresten Dette ikonet fremstiller Kristus som kongenes konge og yppersteprest. Han er kledd i en drakt med trekk både fra den gamle bysantinske keiserdrak ...
Ømhetens Gudsmor [Ikon]
Ømhetens Gudsmor Ikonmotivet der Marias kinn kjærtegner barnets, kalles Ømhetens Gudsmor (gresk: Eleusa, russisk: Umilenie). Mens det høytidelige Hodegetria-motivet vektlegger Kri ...
Hellige Aviv, Gurij og Samon [Ikon]
Hellige Aviv, Gurij og Samon De tre martyrene Aviv (gresk: Abibos), Gurij (Gourias) og Samon (Samonas) opptrer som regel sammen på ikonene. De levde i følge tradisjonen på 300-tal ...
Hellige Haralambos undergjøreren [Ikon]
Hellige Haralambos undergjøreren Den hellige presten Haralamboser fremstilt i halvfigur mot en klar blå bakgrunn på dette greske ikonet som skriver seg fra 1700- eller 1800-tallet ...
Trøstens Gudsmor [Ikon]
Trøstens Gudsmor Madredella Consolazione er den italienske betegnelsen på denne vestlige varianten av Hodegetria-motivet. Det oppsto i Venezia, hvor det for øvrig bodde en stor gr ...
Madre della Consolazione [Ikon]
Madre della Consolazione Ikonet er svært lik RM0153, bortsett fra at Jesusbarnet vender seg vekk fra Maria, samt at han holder en verdenskule. Fra 1500-tallet ble det vanlig å ers ...
Kristus Frelseren [Ikon]
Kristus Frelseren Det finnes ingen beskrivelser av hvordan Jesus så ut i evangeliene. Til tross for dette følger ikonkunsten et nøye fastlagt skjema for gjengivelsen av hans trekk ...
Hellige Nikolai undergjøreren [Ikon]
Hellige Nikolai undergjøreren Biskop Nikolai fra Myra (i det nåværende Tyrkia) levde på 300-tallet og ble en av de mest elskede kristne helgener både i øst og i vest. Som et eksem ...
Deesis med martyrene Theodor og Demetrios [Ikon]
Deesis med martyrene Theodor og Demetrios I den ortodokse kirkekunsten er Deesis et viktig motiv. Ordet er gresk og betyr forbønn. Ikonografien kjennetegnes ved at Guds mor og Joh ...
Guds mors hensovelse [Ikon]
Guds mors hensovelse Jomfru Marias død som minnes 15. august er en av de tolv store høytider utenom selve påsken i det ortodokse kirkeåret. Dette festdagsikonet viser Guds mor på ...
Samleren Hans Ødegaard
Ringerikes Museums ikonsamling ble gitt som testamentarisk gave av maleren og grafikeren Hans Ødegaard (1876–1943). Ødegaard ble født på Ringerike som sønn av en gårdbruker. Han arbeidet som fotograf på Hønefoss innen han begynte å male under veiledning av Fredrik Kolstø i 1897. Ødegaard fikk sin kunstutdannelse i Kristiania og København og var i en periode elev av Erik Werenskiold og Harriet Backer. Han er mest kjent for sine realistiske skildringer av Kristianias østkant, utført med brede penselstrøk i en bruntonet koloritt. Maleriet Skraphandel i Vaterland fra 1903 (i Nasjonalmuseet) er karakteristisk for Ødegaards motivkrets.
Ødegaard var også en etterspurt portrettmaler. Gruppeportrettet Kunstnergruppe fra 1905 i Drammens Museum regnes som Ødegaards hovedverk. Han var dessuten levende interessert i eldre kirkekunst, noe ikonsamlingen gir et tydelig vitnesbyrd om. I 1912–13 utførte han sammen med maleren Oluf Wold-Torne glassmaleriene til Bragernes kirke i Drammen.
I tillegg til sin egen skapende virksomhet deltok Hans Ødegaard aktivt i kunstnernes organisasjonsliv, og hadde mange tillitsverv. I 1910 var han med på å grunnlegge Kunstnerforbundet. I forbindelse med Jubileumsutstillingen på Frogner i 1914 fikk Ødegaard i oppdrag å arrangere utstillingen av eldre norsk kunst. Her trakk han frem «glemte» kunstnere som Johannes Flintoe, Matthias Stoltenberg, Peder Balke og Lars Hertervig. Slik bidro Ødegaard til at den norske kunsthistorien måtte skrives om.
Hans Ødegaard var en reiseglad mann, og han var særlig begeistret for middelhavslandene. På baksiden av flere av ikonene har kunstneren skrevet ned stedet de er kjøpt: Napoli, Malta, Athen, Konstantinopel. Ikonene er malt i Russland, på Balkan og i områder under venetiansk herredømme, enten Kreta eller Italia. Sjelden i norsk sammenheng er gruppen av greske ikoner og Maria-bilder i såkalt italo-bysantisk stil. På grunn av de nære geografiske og kulturelle forbindelsene til Russland har de fleste norske ikonsamlere naturlig nok vanligvis skaffet seg arbeider fra vårt naboland i øst.
Ikonsamlingen i Ringerikes Museum har stor bredde til tross for sitt relativt beskjedne omfang. De 18 bildene er av høyst ulik alder og kvalitet. De eldste kan være fra 1400-tallet, men sikre dateringer er svært vanskelig å gi ettersom ikonmalerne trofast gjentok eldre forbilder i århundrer. De fleste arbeidene skriver seg fra 1700- og 1800-tallet, og var opprinnelig beregnet på privat andakt i hjemmene. Alle hovedtypene av ikonmotiver er med: Kristus, Guds mor Maria, helgener og kirkeårets festdager. Den besøkende på Ringerikes Museum har dermed muligheten til å gjøre seg kjent med et representativt utsnitt av ikonkunstens fascinerende billedverden.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».