Vossebanen fra Bergen til Voss ble åpnet for vanlig drift i 1883. Byggingen av banen med mange tunneler og et bratt og kupert fjellterreng ga mange utfordringer. Fra Bergens­banens åpning i 1909 ble Vossebanen tilknyttet denne og inngår fra da av i Bergensbanen. Banen fikk i 1913 ny innføring til og ny stasjon i Bergen. I 1919 ble det satt i gang en større ombygging slik at linjen kunne legges i tunnel på de mest utsatte partiene på banen, samtidig som mange av de krappeste kurvene ble eliminert. I dag er strekningen mellom Hetta og Fossmark den minst ombygde på Vossebanen.

En ny, 11,9 km lang bane fra Tunestveit til Arna nye stasjon og i tunnel gjennom Ulriken til Bergen ble åpnet i 1964. For tiden (2016) pågår bygging av dobbeltspor Bergen-Arna. Lengden fra Voss til Bergen er i dag 81 km.

Strekningen Bergen–Nesttun–Garnes–Tunestveit ble nedlagt for alminnelig trafikk i forbindelse med åpningen av banen gjennom Ulriken. Lokaltrafikken Bergen–Nesttun fortsatte frem til 31. januar 1965 for Bergen og Fana kommuners regning med NSB som utøver. Etter nedleggelsen av ordinær trafikk på gamlelinjen fra Bergen over Nesttun og Garnes til Tunestveit, ble strekningene Bergen–Midttun og Tunestveit–Garnes–Seims­­mark benyttet som sidespor for vognlaster. Strekningen Minde–Midttun ble etter stortingsvedtak nedlagt for all trafikk fra 1. mars 1980, samtidig som strekningen Seimsmark–Midttun ble gjenåpnet for godstrafikk. NSB Gods innstilte sin godstrafikk på strekningen Tunestveit–Seimsmark fra mars 2001, mens sporet fra Bergen til Minde fortsatt benyttes for godstrafikk og betegnes godssporet Bergen–Minde.

Norsk Jernbaneklubb Gamle Vossebanen driver veterantog på strekningen Garnes–Midttun fra 1994.

Strekningen Trengereid–Garnes–Midttun er foreslått fredet etter Kulturminneloven i Landsverneplan for jernbanen.

1135 objects

Haukeland stasjon på Bergensbanens nedlagte strekning mellom Nesttun og Garnes

Utsikt mot Arna (nye) stasjon fra Vossebanen tidligere trase km 467,17, nær Arna gamle stasjon.

Langs Bergensbanens nedlagte trase mellom Midttun holdeplass og Haukeland stasjon, her ved østre munning Helldal I tunnel km 478,12

Damplokomotiv type 32a nr. 290 med lokaltog til Bergen ved Fløen mellom Kronstad og Bergen stasjoner

Damplokomotiv type 32a nr. 290 med lokaltog fra Bergen ved Fløen mellom Kronstad og Bergen stasjoner

Elektrisk motorvogn BM 65 09 på Bergen stasjon

Bergen med jernbanestasjonen i forgrunnen

Damplokomotiv type 31a nr. 284 med dagtoget til Oslo Ø, tog 602, på Bergen stasjon

Damplokomotiv type 31a nr. 284 med dagtoget til Oslo Ø, tog 602, på Bergen stasjon

Damplokomotiv type 31b nr. 402 utenfor lokomotivstallen i Bergen

Damplokomotiv type 25b nr. 339 utenfor lokomotivstallen i Bergen

Damplokomotiv type 25d nr. 424 utenfor lokomotivstallen i Bergen

Ødelagt jernbanemateriell etter bombing på Voss stasjon

Dale med nytt spor til Trollkona tunnel og med gammel linje til venstre - motorvogntog passerer på det gamle sporet

Rester av nedlagt sidespor ved Sandviken i Bergen

Elektrisk lokomotiv El 13 2132 stasjon med ekspresstog til Oslo Ø, tog 604, på Bergen stasjon

Motorvognsett type 69B ved Bulken

Damplokomotiv type 39a 166 på Bergen stasjon

Damplokomotiv type 31b 452 på Bergen stasjon

Damplokomotiv type 32a 289 på Bergen stasjon

Share to