Kongsvingerbanen går fra Lillestrøm til riksgrensen ved Charlottenberg, hvor det er forbindelse med det svenske jernbanenettet. Navnet Grensebanen brukes også på strekningen mellom Kongsvinger og riksgrensen.

Banen ble åpnet til Kongsvinger i 1862 og videre til grensen i 1865. På svensk side var banen ferdig mellom Arvika og Karlstad i 1871. Da ble det sammenhengende jernbane mellom Oslo og Stockholm.

Kongsvingerbanen ble elektrifisert i 1951.

631 objects

Sørumsand stasjon med lokaltog til Oslo Ø. Aurskog-Hølandbanens nedlagte spor i forgrunnen.

Lokaltog retning Kongsvinger krysser den nedlagte Aurskog-Hølandsbanen ved Sørumsand. Elektrisk motorvogn type Bmeo 65B.

Sidespor i Gropa grustak mellom Skotterud og Magnor stasjoner på Kongsvingerbanen

Tarvenelva bru mellom Kongsvinger og Granli på Kongsvingerbanen

Grasmo nedlagte sidespor mellom Åbogen og Matrand stasjoner på Kongsvingerbanen

Grasmo nedlagte sidespor mellom Åbogen og Matrand stasjoner på Kongsvingerbanen

Sidespor i Tarven grustak mellom Kongsvinger og Granli på Kongsvingerbanen

Priveten på Åbogen stasjon på Kongsvingerbanen

Damplokomotiv type 26c nr. 435 ved vanntårnet på Kongsvinger stasjon

Damplokomotiv type 27a nr. 248 ved lokomotivstallen på Kongsvinger stasjon

Damplokomotiv type 26c nr. 435 på Kongsvinger stasjon

Damplokomotiv type 27a nr. 248 ved lokomotivstallen på Kongsvinger stasjon

Elektrisk lokomotiv El 10 2514 i skiftetjeneste på Kongsvinger stasjon

Damplokomotiver ved lokomotivstallen på Kongsvinger stasjon. Fra venstre type 26c 435, type 18c 134, uidentifisert

Damplokomotiv 26c 411 med veterantog mellom Galterud og Kongsvinger

Damplokomotiv 26c 411 med veterantog på Galterud stasjon

Elektrisk lokomotiv El 11 2098 med ekspresstog fra Stockholm til Oslo på Charlottenberg stasjon

Damplokomotiv type 21c nr. 372 på Kongsvinger stasjon

Dieselmotorvogn BM 86 21 med ekstratog for Norsk Jernbaneklubb på Charlottenberg stasjon

Elektrisk motorvognsett type 65 med motorvogn BM 65 32 fremst, på Rånåsfoss stasjon

Share to