Sørlandsbanens første etappe fra Kongsberg til Hjuksebø ble åpnet i 1920. På Hjuksebø fikk banen forbindelse med Bratsbergbanen til Nordagutu og videre helt frem til Brevik. Trafikken til Sørlandet ble nå overført fra Vestfoldbanen til den nyåpnede banen og det ble kjørt tog mellom Oslo og Brevik med båtforbindelse videre til og fra Kristiansand. Den neste større omleggingen var i 1927, da banen fra Nordagutu var ferdig frem til Neslandsvatn med sidebane til Kragerø - med en raskere forbindelse til og fra Kristiansand.

I 1935 var banen ferdig frem til Nelaug, samtidig som den gamle banen mellom Arendal og Nelaug ble lagt om til normalspor. I tre år gikk sørlandstrafikken over Arendal, frem til den nye Sørlandsbanen var ferdig til Grovane i 1938. Videre mot Kristiansand var den gamle Setesdalsbanen lagt om til normalspor og innlemmet i Sørlandsbanen.

Elektrifiseringen mellom Kongsberg og Grovane (Kristiansand) var ferdig i 1949. I 1970 var banen også fjernstyrt.

Strekningen mellom Hjuksebø og Nordagutu tilhørte frem til 2008 Bratsbergbanen, men ble da overført til Sørlandsbanen.

1197 objects

Volvo rutebil med kjennemerke ND 31106 tilhørende Drangedal Bilruter i rute til Treungen på Drangedal stasjon

Damplokomotiv type 26c nr. 411 med Norsk Jernbaneklubbs veterantog på Arendal stasjon

Damplokomotiv type 26c nr. 411 med Norsk Jernbaneklubbs veterantog på Nelaug stasjon

Nelaug stasjonsbygning

Elektrisk motorvogn BM 65 50 med lokaltog fra Kristiansand merket "NELAUG" med kritt

Elektrisk motorvogn BM 65 50 med persontog fra Kristiansand, tog 2672, på Nelaug stasjon

Togmøte på Nelaug stasjon. Fra venstre elektrisk motorvogn BM 65 50 med lokaltog fra Kristiansnd, elektrisk lokomotiv El 17 2231 med tog retning Kristiansand og dieselmotorvogn BM 86 13 med persontog til Arendal

Dieselmotorvogn BM 86 13 med persontog til Arendal på Nelaug stasjon

Togmøte på Nelaug stasjon. Fra venstre elektrisk motorvogn BM 65 50 med lokaltog fra Kristiansand, dieselmotorvogn BM 86 13 med persontog til Arendal og ekspresstog til Oslo

Elektrisk motorvogn BM 65 50 med persontog fra Kristiansand, tog 2672, på Nelaug stasjon

Kryssing på Drangedal stasjon

Kryssing på Nelaug stasjon

Drangedal stasjon. Til høyre ekspresstog fra Kristiansand til Oslo V, tog 72

Lokstallområdet på Kongsberg stasjon sett fra luften

Kongsberg stasjon sett fra luften. Mange godsvogner på stasjonen

Elektrisk lokomotiv El 17 2226 med tog retning Kristiansand på Drangedal stasjon

Vannvogn litra Xb nr. 7302, gammel tender fra damplokomotiv type 63a, på Neslandsvatn stasjon

Neslandsvatn stasjon

Hjuksebø stasjon sett fra lokomotivet

Hjuksebø stasjon sett fra lokomotivet

Share to